achterlichten kortsluiting

Lees meer
23-06-2008 21:30 #50296 door Jos Tijssen (GAST)
achterlichten kortsluiting is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Hallo,ik heb een probleem,als ik mijn verlichting van mijn amazon aan zet springt mijn zekering kapot (3e van boven)en heb ik geen achterlicht-dashbordlicht-kentekenplaatverlichting en volgens mij ook geen remlichten meer.Lampen voor werken nog wel,maar als ik de schakelaar 1 tik uittrek werken de stadslichte langs de knipperlichten wel maar de dimlichten niet. Bij de 2e tik gaan de koplampen branden en met de voetschakelaar ook groot licht. Als ik het schoentje met de 2 witte draadjes van de schakelaar onder het dashbord afhaal brand er bij de 1e tik wel licht in de koplamp.Bij het zekeringenkasje zitten 2 witte draadjes. 1 voor de achterverlichting en die andere moet volgens mij voor de voorverlichting zijn maar die blijft branden als ik die eraf haal.(waar is die dan voor?)Dit probleem is in eenkeer op komen zetten jaren probleemloos mee gereden en kan de oorzaak niet vinden. Hoe zoek je korsluiting op en weet iemand wat de oorzaak kan zijn?Kan iemand mij helpen? Groeten Jos.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2008 23:32 #89428 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic achterlichten kortsluiting
<p>Kortsluiting is soms lastig op te zoeken. Eerste plek waar i zou kijken is corrosie bij de voetschakelaar voor het grootlicht. Doordat hier nog wel eens water komt (lekkage voorruit?), gaat deze roesten en op den duur kortsluiten.</p><p>Zelf heb ik echter ook wel eens hetzelfde symptoom gehad, maar dan door een ontblote kabel naar het achterlicht. (Of ik dan kortsluiting kreeg was dan afhankelijk van hoe de spullen in de achterbak lagen.)</p><p>Je zou dus wat kabels langs kunnen lopen.</p><p>Een andere manier (zie volgens mij zou moeten werken) is op het moment dat je kortsluiting hebt om dan een lampje eruit te halen en te meten of de plus wel of geen weerstand naar de massa heeft. Meet je dan weerstand = 0, dan ligt de toevoerdraad van dat lampje op de massa. Het is dan wel belangrijk om niet de massa kant en echt de plus kant te meten. </p><p>Anderen, klopt die redernatie? (Of zijn er andere redenen dan kortsluiting waarom er dan toch een gesloten stroomkring zou zijn).</p><p>Groeten Lars</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2008 08:21 #89427 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic achterlichten kortsluiting
Door op de plaats waar normaal de zekering zit een lampje te zetten gaat deze branden zolang er kortsluiting is.Nu kan je op je gemak delen van de bedrading loshalen om te kijken in welk deel de sluiting zit.Zo doe ik het al jaren. Kan je er niet uitkomen en woon je in de buurt van Alkmaar ,kan je altijd even langs komen. Groetjes Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2008 12:54 #89426 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic achterlichten kortsluiting
Beste jan, als ik inplaats van een zekering iets anders ga plaatsen brand er dan niet iets op een andere plaats door bijvoorbeeld lampen of zo .Ik heb namelijk een zwaardere zekering geplaatst om te kijken of het achterlicht het dan wel deed, maar volgens mij zijn nu de instrumentenlampjes doorgebrand want ik heb de stekker naar achteren losgekoppeld en blijft de zekering heel, maar heb ik geen instumenten verlichting meer. Ik moet dat nog even controleren of deze niet stuk zijn,anders lijkt het er wel op dat de storing in het achterste gedeelte zit.Zoek dus nog even verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2008 16:32 #89425 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic achterlichten kortsluiting
Een schema is wel handig bij zo'n speurtocht.... KLIK
succes met zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2008 21:41 #89424 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic achterlichten kortsluiting
<p>Een zekering is er op gebaseerd ,dat als de stroom een bepaalde waarde overschrijd deze doorsmeld.Als de waarde van de zekering te zwaar is gaat de bedrading of andere komponenten stuk ,vandaar dat er nooit een te zware zekering in mag!!Nu het volgende ,doordat er kortsluiting ergens in het systeem zit gaat het zwakste punt eruit in het circuit,in dit geval de zekering. Door deze nu te verwisselen voor een klein lampje gaat deze branden ,Denk aan maximaal bijv. zekering waarde maal 12volt. Dus zekering bijvoorbeeld 6ampere maal 12 volt is lampje van maximaal 60watt. Brand deze vollop dan is de sluiting nog volledig aanwezig .Lampje uit geen sluiting meer, er weer een zekering terug plaatsen!.Je zal wel denken 6maal 12 is 72 maar altijd een trapje lager gaan met de waarde ,zit je altijd veilig .Je kunt me ook bellen als je vragen hebt mijn nummer is 0652001882 groetjes en veel succes Jan.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2008 22:53 #89423 door HJ Buitendijk
Beantwoord door HJ Buitendijk in topic achterlichten kortsluiting
<p>Hallo Tijssen</p><p>Ik heb eenpaar maanden geleden een amazone opweg geholpen.</p><p>zijn remlichten hadden kortsluiting ,dit was waarschijnlijk gekomen door de trekhaak te monteren met de bedraading</p><p>te bevestigen en letop hier door was de draad wan de + los gekomen in het achterlicht huis en deze maakte sluiting!</p><p>(Probleem verholpen )lamp erin en nog niet branden (door de sluiting was ook de remlicht schakellaar defect gegaan.</p><p>de remlicht schakellaar uitmijn amazon gehaald IN gebouwd en alles was ok.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.