Contactslot

  • J.H. Haverkotte (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2008 12:02 #50284 door J.H. Haverkotte (GAST)
Contactslot is gemaakt door J.H. Haverkotte (GAST)
<p>Mijne Heren ( en dames!!)</p><p>Ik heb helaas het contactslot van mijn P1800 moeten vervangen.Hopeloos defect!En geen orgineel meer te vinden!</p><p>ik heb hiervoor een universeel Hella contactslot gebruikt.Dit heb ik gemonteerd in het uitgeholde huis van de orginele ontsteking.Dus je ziet er niks van!</p><p>maar nu begint de ellende!</p><p>In eerste instantie heb ik de bedrading aangesloten zoals het was!De nummering was niet hetzelfde dus heb ik naar de positie op het slot gekeken in de veronderstelling dat er toch wel iets gelijk gebleven zou zijn!Maar dat was mis!</p><p>Het starten gaat goed totdat ik de sleutel los laat.Dan valt de motor weer uit.ook brand het dynamo lampje niet!</p><p>Ik heb een extra draad getrokken van de Bruine voedingsdraad naar de witte draden en dan blijft hij draaien.Maar ik heb het idee dat de APK-keurmeester hier geen genoegen mee zal nemen.</p><p>Maar dat is geen permanente oplossing!</p><p>De nummering van de Hella en mijn aansluitingen zijn als volgt:</p><p>50-Bruine voedingsdraad</p><p>30-centrale draad naar de bobine</p><p>15-rood-witte draad naar de startmotor</p><p>75-dubbele witte draad naar de rest van de electrische instalatie.</p><p>Al met al een heel gepruts!En electrisch ben ik niet erg goed!(dat blijkt!)</p><p>Bij voorbaat hartelijk dank </p><p>Johan Haverkotte</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2008 22:01 #89485 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Contactslot
<p>Beste Johan,</p><p> </p><p>Hier een link naar een documentje waarin beschreven staat wat je probleem is en de oplossing: www.tinustechniek.nl/shop/TinustechniekDiodeSetup.pdf </p><p> </p><p>Succes, Ben</p><p> </p><p> </p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • J.H. Haverkotte (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-07-2008 10:42 #89484 door J.H. Haverkotte (GAST)
Beantwoord door J.H. Haverkotte (GAST) in topic Contactslot
<p>Hallo Ben;</p><p>Bedankt voor de reactie maar ik krijg dat bestand niet geopend!</p><p>Johan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2008 20:22 #89483 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Contactslot
<font face="Tahoma" size="2"><p align="left"><font face="Tahoma" size="2">Johan, </font></p><p align="left">Zie onder. Gaat over de diode setup die je kunt gebruiken om de ontsteking te voeden. </p><p align="left">Ben</p><p align="left"> </p><font face="Tahoma" size="4"><p align="left">Installatie-instructie dubbele diode setup</p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left"><strong></strong></p><p align="left"><strong>Bedrading bij (klassieke) auto&rsquo;s</strong></p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left">De bedrading in een (klassieke) auto is veelal dusdanig geschakeld dat de stroom naar diverse</p><p align="left">afnemers tijdens het starten tijdelijk onderbroken wordt, teneinde de startmotor van voldoende</p><p align="left">stroom te voorzien. De ontsteking is vaak het enige apparaat dat ook tijdens <font face="Tahoma" size="2">het starten stroom krijgt.</font><font face="Tahoma" size="2"> </font></p><p align="left">De voeding hiervan kan soms echter weggewerkt zitten in bepantserde kabels.</p><p align="left">Wanneer een apparaat, -zoals een elektronische ontsteking-, geplaatst wordt is de stroomvoorziening</p><p align="left">daardoor soms moeilijk te realiseren; Pakt met namelijk een willekeurige bron vanuit het</p><p align="left">zekeringenkastje, dan is daar weliswaar spanning aanwezig (bij contact op &lsquo;aan&rsquo;) echter, deze valt</p><p align="left">weg zodra daadwerkelijk gestart wordt. Pakt men een bron vanaf het startcircuit dan is hier spanning</p><p align="left">aanwezig tijdens het starten, maar niet bij contact op &lsquo;aan&rsquo;. Voor een permanente stroomvoorziening</p><p align="left">zou dus tijdens het starten spanning gebruikt moeten worden van het startcircuit, en bij contact op</p><p align="left">&lsquo;aan&rsquo; spanning van een circuit vanuit het zekeringkastje.</p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left"><strong>Diode</strong></p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left">De stroom in een draad kan in een normale situatie beide richtingen op gaan. Van punt A naar punt B,</p><p align="left">maar ook vice versa. Een diode is feitelijk een &lsquo;terugslagklep&rsquo; voor stroom. Het kan er dus voor zorgen</p><p align="left">dat stroom wel van A naar B kan, maar niet van B naar A.</p><p align="left">Zoals vermeld zou tijdens het starten spanning gebruikt moeten worden van het startcircuit, en bij</p><p align="left">contact op &lsquo;aan&rsquo; spanning van een geschakeld circuit vanuit het zekeringkastje. Zonder gebruik van</p><p align="left">een diode zou echter stroom van beide circuits heen-en-weer lopen, met als gevolg dat de startmotor</p><p align="left">al gaat draaien bij contact op &lsquo;aan&rsquo;, en alle stroomverbruikers aan blijven tijdens het starten. Het</p><p align="left">wordt daardoor dus 1 circuit, in plaats van 2 afzonderlijke.</p><p align="left">Het gebruik van de dubbele diode setup zorgt ervoor dat de stroom slechts 1 richting op kan, namelijk</p><p align="left">de richting van het ontvangende apparaat (veelal een ontstekingsunit), en niet kruislings een ander</p><p align="left">circuit kan bekrachtigen.</p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left"><strong>Installatie</strong></p></font><font face="Tahoma" size="2"><p align="left">Met het voorgaande in het achterhoofd is het aansluiten van de diode setup simpel:</p><p align="left">De uitgaande gecombineerde zijde (met het stekkertje) is de zijde waarop het ontvangende item op</p><p align="left">aangesloten dient te worden (zoals een elektronische ontstekingsunit).</p><p align="left">De 2 ingaande zijden dienen aangesloten te worden op a) het startcircuit, op de dunne draad van het</p><p align="left">startrelais bij de startmotor, en b) op een gezekerd circuit waarop spanning staat bij contact op &lsquo;aan&rsquo;.</p><p align="left"> </p><p align="left"> </p><p align="left"> </p></font></font>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • J.H. Haverkotte (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-07-2008 14:54 #89482 door J.H. Haverkotte (GAST)
Beantwoord door J.H. Haverkotte (GAST) in topic Contactslot
<p>Hallo Ben;</p><p>Bedankt voor de reactie. E.e.a lijkt mij logisch en ook enigszins duidelijk.</p><p>Maar heb geen aansluitschema van het contact"slot"!</p><p>Volvo gebruikt de aansluitingen genummerd:</p><p>50 naar startmotor;54 naar de gebruikers en 30 als voeding in.De voeding naar de bobine zit in de gepanserde aansluiting tussen bobine en contactslot.</p><p>En hier begint mijn probleem!Het universele Hella contactslot heeft als nummeringen 75,15,50 en 30.En welke aansluiting moet waar naartoe!</p><p>Groeten,</p><p>Johan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jaap Profijt (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
02-07-2008 19:55 #89481 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic Contactslot
Dit komt uit een DIN lijst :
75 radio
15 switched+ downstream of battery
50 starter control (direct)
30 input from + battery terminal,'direct

dus
30 accu
15 bobine
50 startmotor
dacht ik
FF met ohm meter testen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • J.H. Haverkotte (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-07-2008 13:44 #89480 door J.H. Haverkotte (GAST)
Beantwoord door J.H. Haverkotte (GAST) in topic Contactslot
<p>Bedankt voor de hulp!</p><p>Op het net kwam ik een site tegen met aanvullende info.</p><p>op : slideshare.net/rekkib/contactslot</p><p>Maar hij doetutweer!!</p><p>Johan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.