Hallo beste mensen,
Ik heb een probleempje met mijn 1988 Volvo 740.
Mijn brandstof meter werkt niet. Heel af en toe tijdens lange ritten kruipt deze omhoog en blijft hij een beetje in het midden hangen. De sensor in de tank heb ik gemeten en geeft de juiste waardes aan (hij krijgt ook spanning). Ik heb het instrumenten paneel uit elkaar gehaald en een aantal dingen getest. De naald kan soepel bewegen, wanneer ik spanning op het dashboard zet zie je dat de naald wel omhoog wilt maar hij komt niet verder dan het linker gedeelte van het rode vlak en ik heb de connecties van de meter doorgemeten (zie foto) en hier staat ongeveer 7,9v op. (Tussen de connecties 7/1 en 12/6 vind ik de zelfde spanning) Klopt deze spanning? Verder zou ik niet weten wat ik nog meer kan testen.
Een ander probleem wat ik heb met mijn dashboard is dat wanneer ik het contact op 2 zet alleen de oliedruk en handrem lampjes branden. Dit zijn de enige dashboard lampjes samen met de knipperlichten/gevarenlichten, mistlampen indicatie en de 2 middelste achtergrond verlichting die hun werk doen. Ik heb de rest van de lampjes gemeten en getest met 12v erover en dit zijn mijn vindingen:
- Check engine -Werkt alleen met 12v
- Gordel -Geen lampje aanwezig
- Gearshift Indicator -Werkt alleen met 12v
- Ruitenwisser vloeistof -Werkt alleen met 12v
- Lampfout -Lampje kapot
- Handrem -Werkt zoals die hoort
- Remfout -Werkt alleen met 12v
- Mistenlampen -Werkt zoals die hoort
- Overdrive -Werkt alleen met 12v (niet van toepassing bij mijn auto)
- Accu -Werkt alleen met 12v
- Oliedruk -Werkt Zoals die hoort
- Choke -Werkt alleen met 12v
- Parkeer/Stadlicht -Lampje kapot
- ABS -Werkt alleen met 12v
- Uitlaat temp?? -Geen lampje aanwezig
- ETC -Werkt alleen met 12v
Kan het zijn dat deze problemen komen door een losse/slechte connectie of wellicht een ander probleem of wordt het tijd voor een nieuw dashboard?
Alvast bedankt,
Skye