Krukas sensor vervangen, eenvoudig? Extra vraag...

• JEROEN Koning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2026 19:25 #1481439 door JEROEN Koning (GAST)
Krukas sensor vervangen, eenvoudig? is gemaakt door JEROEN Koning (GAST)
Hoorde vandaag dat deze Volvo's wel eens kunnen stranden met deze sensor kapot. "Aan de zijkant in het blok geschroefd, kost een paar tientjes".  Is dit makkelijk zelf te doen?
Verschijnselen: Moeilijk starten, vooral bij koude motor. Ook als de motor al warm was kon hij wel afslaan, en dan weer starten was onmogelijk, maar ik merkte dat na bijvoorbeeld 20 of 30 minuten wachten het starten ineens makkelijk kon gaan.
Ook na vervangen van mijn benzinepomp door een gebruikt exemplaar kwamen de verschijnselen al gauw terug.
"De sensor kan in het spoeltje een breuk hebben, dan zet t bij warmte uit, waardoor ie geen contact meer maakt"

Reparatie: Eerder al het relais van de benzinepomp moeten vervangen. Nu wil ik allereerst deze sensor nieuw hebben. Zouden nog nieuw te koop moeten zijn. Zelf doen of laten doen?
Ik zou ook mijn benzinepomp wel willen vervangen door een nieuwe, iemand op de hoogte van een goede bron (uit Zweden nog, bijvoorbeeld)?

Volvo 945 2.3 Turbo met de B230FK-motor, handgeschakeld, Italiaans LPG systeem BRC (gangbaarder in Dld) van MTM juli 2013 - DE817010.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 21:06 - 27-07-2026 21:07 #1481446 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Krukas sensor vervangen, eenvoudig?
Gaat het je niet om de BDP sensor, aan de bovenkant op het huis van het vliegwiel??

Daar staat veel van op het forum, hij gaat inderdaad wel stuk, of de bedrading er naar toe.

PS is wel een enorm geklut om er goed bij te kunnen. Niet direkt plug and play.
Laatst bewerkt 27-07-2026 21:07 door Reinier Verbeek.

• JEROEN Koning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2026 21:33 #1481447 door JEROEN Koning (GAST)
Beantwoord door JEROEN Koning (GAST) in topic Krukas sensor vervangen, eenvoudig?
Ik lees idd deze term bij iemand: "krukaspositiesensor (bdp)" en die opmerkingen waar ik het over had lijken juist over de positie van de krukas te gaan.  Dank je! Ik ga aan het lezen via die zoekterm.

Volvo 945 2.3 Turbo met de B230FK-motor, handgeschakeld, Italiaans LPG systeem BRC (gangbaarder in Dld) van MTM juli 2013 - DE817010.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2026 21:54 #1481449 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Krukas sensor vervangen, eenvoudig?
Ik heb al een paar keer gehad dat het kabeltje vergaan was. Is zelf wel te vervangen hoor.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• JEROEN Koning (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2026 18:47 - 30-07-2026 19:01 #1481490 door JEROEN Koning (GAST)
Beantwoord door JEROEN Koning (GAST) in topic Krukas sensor vervangen, eenvoudig? Extra vraag...
Reinier en Tom, hartelijk dank: zo vond ik genoeg info.
Hij is ook gemonteerd (met hulp!). Morgenochtend eerste test, namelijk het koud-starten.
Of onderweg motor-afslaan en niet-meer-meteen-kunnen-starten verholpen is weet ik alleen snel als er een andere oorzaak was
O ja, ook een benzinepomp kocht ik nieuw, dat was geen probleem. Die plaatsen we later.

Toch nog een vraag:
We zagen een los slangetje (voor vacuum zo te zien) dat ergens van beneden komt, of het losschoot bij de klus of dat het al los hing weten we niet. Vandaar de foto's.
Op foto 1 de BDP bedrading in groen. Verder in geel dit slangetje, op foto 1 en 2 voor de foto's bovenaan even vastgehaakt en weergegeven ook waar het onderaan vandaan komt. Op foto 3 is beter te zien hoever het reikt (niet zo ver!).

Met het losse slangetje reed ik en merkte geen verschil.
Weet iemand waar ik het moet bevestigen (en wat het doet)?

Laatst bewerkt 30-07-2026 19:01 door JEROEN Koning (GAST).

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2026 22:21 #1481506 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Krukas sensor vervangen, eenvoudig? Extra vraag...
Is het het slangetje naar de cruise control bediening? Werkt de cruise control nog? Er zit in die buurt een electrisch pompje dat de balg van de cruise control bediend. Verder kan ik niks verzinnen daar.

De ruitensproeier misschien?