aansluiting centrale vergrendeling

  • Erik van Dommelen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-06-2026 16:50 - 02-06-2026 16:57 #1480990 door Erik van Dommelen
aansluiting centrale vergrendeling is gemaakt door Erik van Dommelen
Beste mensen,

Hieronder een foto van der situatie'

De moeder(?) deurvergrendeling zie 3 is defect; dus heb ik deurvergrendeling 2 de nieuwe moeder deurvergrendeling gemaakt.
Deze moet worden aangesloten aan de plus en min als aan de deurvergrendeling 1.
Ik heb de positie van de draden zoals op de microswitch van de defecte deurvergrendeling 3  op dezelfde wijze aangesloten op
die microswitch  van 2.. 
 1 en 2 werken goed wanneer ik ze aansluit op een accu. Hoe nu verder.? Welke kleur draden moet ik waar aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie reacties 

 
Bijlagen:
Laatst bewerkt 02-06-2026 16:57 door Erik van Dommelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
02-06-2026 20:55 - 02-06-2026 20:57 #1480996 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic aansluiting centrale vergrendeling
Misschien wel relevant om te vermelden in/uit welke type/jaar auto dit komt. Is het een 3 deurs? 
Verder is het einddoel, of je exacte probleem me niet helemaal duidelijk. 

Dus bij deze wat generieke info: 
De originele schema's voor de meeste modellen en jaren kun je op volvo-academy.com vinden. Waarschijnlijk kun je daar ook de kleurcodes terugvinden.

Ut mijn geheugen zijn er meestal 2 type deurmotortjes: 2 en 5 draads.
Zelf ooit in de 340 (1990) defecte motortjes vervangen door generieke aftermarket met afstandbediening. Met wat puzzel en denkwerk was dat gelukt. Mogelijk dat je er ook wat aan hebt, ik heb het (toen op Volvo300clubforum beschreven, intussen ook hier te vinden . Let wel, is niet origineel Volvo. Stukje verderop in dat verhaal staat nog een schemaatje hoe ik het minimaal invasief werkend heb gemaakt in de 340.

Succes.

PS: destijds was een generiek setje van 4 motortjes puls AB goedkoper dan een origineel gebruikt motortje. Vabdaar deombouw toen....
Laatst bewerkt 02-06-2026 20:57 door BartJu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik van Dommelen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-06-2026 12:16 #1481000 door Erik van Dommelen
Beantwoord door Erik van Dommelen in topic aansluiting centrale vergrendeling
bedankt voor je reactie; 

ik heb deze motortjes uit de deuren van mijn 245 1976 gehaald omdat ze niet werkten. Aanvankelijk waren alle 4 deuren voorzien van een motortje.
Ik wil er wee twee terugplaatsen; de "moedermotor aan de bestuurderszijde en de andere voor de bijrijder.. Dit voor het gemak van mijn echtgenote.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
03-06-2026 14:04 #1481001 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic aansluiting centrale vergrendeling
Ik heb (helaas) geen centrale vergrendeling in mijn 245 uit 1976. Ik bewtijfel of het toen af-fabriek beschikbaar was, het was in ieder geval niet erg gangbaar. 
Redelijke kans dus dat de motortjes er later ingebouwd zijn, en mogelijk zijn het generieke motortjes. Ze lijken in ieder geval als twee druppels water op die die ik in de 340 bouwde destijds. Ook de draadkleuren zijn identiek.

Het moedermotortje heeft een plus, en een massa. En twee draden om de rest aan te sturen, bij mijn setje was dat blauw en groen (in de 340 groen en geel). De moedermotor geeft dan 12v af via die twee, en wisselt de polariteit om voor op/neer.
Draad 5 weet ik even niet meer zo. Er was toen, meen ik, geen aparte microswitch in het spel (mogelijk in de hoofdmodule opgenomen?)

Je beschrijft dat je enkel 2 motortjes behoeft, en dat ze werken aan een accu, los. Dan zou je toch ook simpel moeten aansluiten zoals je los hebt gedaan?

Belangrijk is voortal dat ze niet te lang 12v krijgen, bv door een plakkende moedermotor: dan branden ze door. Zo gingen er bij mijn 340 dus steeds meer kaduuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik van Dommelen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-06-2026 13:06 #1481004 door Erik van Dommelen
Beantwoord door Erik van Dommelen in topic aansluiting centrale vergrendeling
Bedankt voor je antwoord Bart.

Ik heb de auto pas een maand en ben ben ermee bezig als opknapproject.

Het gaat idd om de polariteit' ik ben geen held in elektra. Met logisch nadenken probeer ik er (en met jullie hulp) uit te komen.
Deze vergrendeling is idd niet origineel. Er zitten ook. nog eens elektrisch bestuurbare ramen in; die heb ik eruit gehaald. In het schema van de Academy
heeft de moedermotor maar 4 draden. 
Ik zoek verder;

groeten Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
04-06-2026 16:43 #1481005 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic aansluiting centrale vergrendeling
Ik kan eens kijken of ik manual van de aftermarket dingen nog heb....
Kan misschien helpen om de juiste keuzes te maken.
---
Jammer, kan die van ingebouwde versie niet meer vinden. Waarschijnlijk met de documentatie van en bij de 340 meegeleverd aan nieuwe eigenaresse.
Wel gevonden, een AB unit zonder motortjes. Daarvan heb ik een foto van manual bijgevoegd, ter inspiratie. Eerste blik zegt dat de kleuren helaas niet kloppen. Ook lijken open-close niet via zelfde draden te lopen. Mogelijk dus vooral toegevoegde verwarring... Maar toch...


 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2026 17:21 #1481006 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting centrale vergrendeling
Dit is het aansluitschema van een after market setje.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
04-06-2026 17:22 - 04-06-2026 17:23 #1481007 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic aansluiting centrale vergrendeling
Een sterk vergelijkbaar setje dat ik gebruikt heb, en dat feitelijk identiek uitziet aan jouw motortjes kun je hier vinden:
www.amazon.nl/Shkalacar-autodeurslot-toe...gsknop/dp/B09C89SS3L

Iets lager op de pagina staat ook het aansluitschema:


Die is weer net anders dan wat ik destijds had:






Al met al zou ik zelf overwegen om genoemd setje aan te schaffen (is dus minder dan 25 euro), en die erin te zetten. Dan heb je ook de (juiste) handleiding erbij. Zeker als de draden er al liggen zou het makkelijk moeten zijn.

Maar mocht je dat niet willen, dan ga ik er obv bovenstaande info van uit dat :
- Motor 2 in de chauffeursdeur komt
 draden: 
-- zwart: massa
-- blauw: alle blauwe draden op elkaar: geven/ontvangen signaal voor actie
-- groen: alle groene op elkaar: geven/ontvangen signaal voor actie (met ompoling voor open/dicht)
 -- wit (of bruin): 12V, continu (je wil het ook kunnen gebruiken als geparkeerd)
-- bruin (of wit): dan geeft die een puls om de blauwe/groene draden te triggeren?

Bruin en wit ben ik niet zeker van wie wie is: in schema van amazon gaan er ook bruine draden naar richtingaanwijzers: zou duiden dat bruin dus de puls-draad is vanuit kastje. Dan zou wit dus de voeding voor (moeder)motor zijn.
Om te testen:
wat gebeurt er als je bruin aan 12v hangt: gaan de motortjes dan aan, maar ook belangrijk: weer uit?
en idem met wit?
Je kunt dit denk ik het beste meten door een multimeter (op 20V DC) tussen groen en blauw te hangen. In juiste scenario gata ie even naar 12V en dan weer naar 0. Afhankelijk van open/dicht kan het ook -12 zijn . 

-motor 1 in de bijrijders deur is dan simpeler:
  -- groen en blauw op groen en blauw van motor 2.
 
Ik zou eens gaan proberen. Ergste scenario is dat ze toch stuk gaan, dan is bv genoemd setje alsnog een goede vervanger.

Succes! 


 
Laatst bewerkt 04-06-2026 17:23 door BartJu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik van Dommelen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-06-2026 10:02 #1481008 door Erik van Dommelen
Beantwoord door Erik van Dommelen in topic aansluiting centrale vergrendeling
bedankt mensen,

ik ga aan de slag.

groeten Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.