Startmotor af en toe geen stroom PV 444
- Roy Oosterom
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2026 18:59 #1480608
door Roy Oosterom
Startmotor af en toe geen stroom PV 444 is gemaakt door Roy Oosterom
Vorige zomer heb ik naast mijn contactslot een startknop geïnstalleerd omdat het contactslot ( via de sleutel starten ) niet meer functioneerde . Starten via de knop op het startrelais die op de startmotor gemonteerd zit werkt prima
Nu lijk ik het zelfde probleem weer te hebben. Ik zet het contact aan met de sleutel en druk vervolgens op de startknop, de motor slaat aan . Maar de afgelopen weken werkt dit af en toe niet. Het lijkt of de startmotor geen stroom krijgt, je hoor ook geen tik o.i.d. Na een paar keer drukken op de startknop lukt het meestal wel. Maar dit gebeurt random.
Het volgende heb al gecontroleerd
-juiste montage van de bedrading aan de startknop
- alle aansluitingen van de bedrading op het starrelais schoongemaakt
-accu polen schoongemaakt
- dit alles heeft niets geholpen
-Kan het startrelais kapot zijn?
- Kan het aan de pluskabel liggen die van de pluspool accu naar de startmotor loopt op de uiteinde zit wat roest, kabel vervangen??
- kan het aan de massa kabel liggen van de min pool van accu naar het chassis loopt??
-Is het probleem in de bobine?
Ik hoor het graag
Nu lijk ik het zelfde probleem weer te hebben. Ik zet het contact aan met de sleutel en druk vervolgens op de startknop, de motor slaat aan . Maar de afgelopen weken werkt dit af en toe niet. Het lijkt of de startmotor geen stroom krijgt, je hoor ook geen tik o.i.d. Na een paar keer drukken op de startknop lukt het meestal wel. Maar dit gebeurt random.
Het volgende heb al gecontroleerd
-juiste montage van de bedrading aan de startknop
- alle aansluitingen van de bedrading op het starrelais schoongemaakt
-accu polen schoongemaakt
- dit alles heeft niets geholpen
-Kan het startrelais kapot zijn?
- Kan het aan de pluskabel liggen die van de pluspool accu naar de startmotor loopt op de uiteinde zit wat roest, kabel vervangen??
- kan het aan de massa kabel liggen van de min pool van accu naar het chassis loopt??
-Is het probleem in de bobine?
Ik hoor het graag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2026 20:42 #1480609
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Startmotor af en toe geen stroom PV 444
Heb ooit ook een onwillige startmotor gehad met de zelfde problemen.
Heb toen het startrelais open gemaakt en alle interne contacten schoongemaakt.
Daarmee was het euvel verholpen.
Heb toen het startrelais open gemaakt en alle interne contacten schoongemaakt.
Daarmee was het euvel verholpen.
20-04-2026 19:00 #1480617
door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Startmotor af en toe geen stroom PV 444
De startknop is ook een goede verdachte: ik heb dit probleem ook gehad en toen bleek de startknop zelf de boosdoener. Er gaat een behoorlijke stroom naar het startrelais. Mogelijk is de startknop te licht en verbranden de contacten na verloop van tijd. Verbrande contacten geven soms dit patroon als beschreven. Daarom raad ik aan om de startknop als eerste te controleren.
Succes!
Succes!
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-04-2026 17:50 - 21-04-2026 17:52 #1480622
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Startmotor af en toe geen stroom PV 444
startstroomdraadje naar de startmotor is ook verdacht.
Meten met een voltmeter of hij daar stroom krijgt als het optreedt, desnoods ff een direkte draad leggen naar de accu en daar mee testen. Pas wel op dat hij niet in de versnelling staat, anders rijdt je over jezelf heen.
PS het is zeker niet de bobine, als de startmotor niet draait.
Meten met een voltmeter of hij daar stroom krijgt als het optreedt, desnoods ff een direkte draad leggen naar de accu en daar mee testen. Pas wel op dat hij niet in de versnelling staat, anders rijdt je over jezelf heen.
PS het is zeker niet de bobine, als de startmotor niet draait.
Laatst bewerkt 21-04-2026 17:52 door Reinier Verbeek.
- Roy Oosterom
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2026 20:56 #1480625
door Roy Oosterom
Beantwoord door Roy Oosterom in topic Startmotor af en toe geen stroom PV 444
Beste frans,
Dank voor de tip. Dit is inderdaad de bosdoener. Ik heb zojuist de startknop gewisseld voor een nieuw identiek exemplaar en de storing is verholpen. De startmotor slaat nu direct aan. De 'oude' startknop heb ik aangesloten op het ruitenwisserpompje en die hapert nu dus ook. het bewijs dat knop niet goed is
Dank voor de tip. Dit is inderdaad de bosdoener. Ik heb zojuist de startknop gewisseld voor een nieuw identiek exemplaar en de storing is verholpen. De startmotor slaat nu direct aan. De 'oude' startknop heb ik aangesloten op het ruitenwisserpompje en die hapert nu dus ook. het bewijs dat knop niet goed is