lichtschakelaar word warm

• Jelle de Haan (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2026 20:03 #1480566 door Jelle de Haan (GAST)
lichtschakelaar word warm is gemaakt door Jelle de Haan (GAST)
wij hebben een 245 combi uit 1980 en enige tijd geleden rook ik branderige lucht. De lichtschakelaar op het dashboard links bleek helemaal te smelten
nu met een nieuwe schakelaar merk ik dat hij binnen 10 minuten weer warm gaat worden. het verwijderen van de 4 - de zekering geeft de mogelijkheid zonder 
enige verlichting en dus belasting van de schakelaar te kunnen rijden. Ik weet niet hoe dit nu aan te pakken en informatie van anderen brengen me niet verder.
Misschien dat iemand van het forum mij op een spoor kan zetten

jelle en janneke uit drenthe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2026 21:47 #1480567 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic lichtschakelaar word warm
Hoi Jelle en Janneke een warm wordende schakelaar betekent meestal een overgangs weerstand dus een slecht contact. Als je de schakelaar zelf al hebt vervangen, heb je gekeken naar het stekkerblok wat erachter zit? Zijn al die stekker aansluitingen schoon en klemmen ze goed? 

Een andere optie is een kortsluiting en dan moet je spanningen en stromen gaan meten, 

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
16-04-2026 19:47 - 16-04-2026 21:45 #1480569 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic lichtschakelaar word warm
Als ondersteuning kun je de electrische schema's erbij pakken, bv van VolvoClassic Academy ( volvo-academy.com )
Bv deze , blz 26 voor de koplampen.

Om de verlichtingsschakelaar te ontlasten worden de lampen via een relais geschakeld. Check even of relais nog goed is, als er daar minder/geen stroom doorheen past, zo het misschien kunnen dat er meer/alle stroom door de schakelaar gaat.

Bij welke lampen/standen wordt de schakelaar trouwens warm?
En heb je ook dagrijverlichting (Zweedse versie, achterlicht en de twee witte boven knipperlichten voor)

Voor de suggestie van Hans (lokaliseren van waar er een overgangsweerstand (slecht contact) of een kortsluiting (massa) is, kun je uiteraard gaan meten. Maar wellicht kun je ook wat van de lampljes (peertjes) eruit draaien. Als de schakelaar dan wel 'cool' blijft, zit het in dat deel. Al kan de massa er ook voor zitten, dan zul je niet veel effect vinden.(hooguit een langere opwarmtijd, wegens minder stroom).

Tip: kijk eens even of er een sleuteldag is binnenkort en op een voor jou handige plak. Daar wil vast wel even iemand meekijken en denken.
Ow, ik zie in de agenda dat er komende weken geen VKV sleuteldagen meer zijn komende maanden. Mogelijk dat bij een ander evenement ook wel iemand even mee wil kijken?
A.s. zaterdag is er wel een van Volvo240-260 regsiter (dus van een andere vereninging, wel voor jouw type) vlakbij Zoetermeer, maar die is weer wat ver vanuit Drenthe.
Laatst bewerkt 16-04-2026 21:45 door BartJu. Reden: typos