gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
- Johan Everaerts
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-04-2026 11:17 #1480545
door Johan Everaerts
gloeilampjes vervangen door LED in Amazon is gemaakt door Johan Everaerts
Beste medeleden heeft iemand ervaring met het vervangen van de gloeilampjes van een Amazon door LED lampjes? Dan bedoel ik niet de H4 koplampen maar alle lampjes zoals remlicht, knipperlicht, stadslicht. Zijn die leverbaar? enzo ja waar zijn die te bestellen? Het probleem met mijn Amazon is als ik met mijn aanhangwagen rij dan knipperen de richtingaanwijzers super langzaam of soms helemaal niet dus met LED verlichting heb ik veel minder stroom verbruik waardoor dat probleem opgelost kan zijn.
bedankt alvast.
groet Johan Everaerts
bedankt alvast.
groet Johan Everaerts
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-04-2026 19:37 #1480552
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
Johan,
Als je hoopt, in het geval van een aanhanger, het probleem van het ritme van de knipperlichten kunt oplossen door over te stappen op LED lampen dan kom je bedrogen uit.
Als je in jouw situatie overstapt naar LED dan knippert het heel erg snel of helemaal niet meer.(als er geen aanhanger is aangesloten)
Jouw probleem kun je het beste op lossen door over te stappen op een moderne elektronisch knipperlichtrelais, gewoon verkrijgbaar bij de automaterialenhandel op de hoek van de straat.
Hopelijk heb je een Amazon van voor 1969, anders wordt de uitdaging nog iets groter. (die heeft een drie aansluitingen)
De modellen van voor 1969 hebben een knipperlichtrelais met twee aansluitingen.
De elektronische variant heeft drie aansluitingen, op deze derde aansluiting moet een massadraad komen.
Verder moet je checken of de in- en uitgangsdraad op de juiste lip is aangesloten, soms zitten die wel eens verkeerd om.
Ik heb deze modificatie op meerdere auto's uitgevoerd.
Als je hoopt, in het geval van een aanhanger, het probleem van het ritme van de knipperlichten kunt oplossen door over te stappen op LED lampen dan kom je bedrogen uit.
Als je in jouw situatie overstapt naar LED dan knippert het heel erg snel of helemaal niet meer.(als er geen aanhanger is aangesloten)
Jouw probleem kun je het beste op lossen door over te stappen op een moderne elektronisch knipperlichtrelais, gewoon verkrijgbaar bij de automaterialenhandel op de hoek van de straat.
Hopelijk heb je een Amazon van voor 1969, anders wordt de uitdaging nog iets groter. (die heeft een drie aansluitingen)
De modellen van voor 1969 hebben een knipperlichtrelais met twee aansluitingen.
De elektronische variant heeft drie aansluitingen, op deze derde aansluiting moet een massadraad komen.
Verder moet je checken of de in- en uitgangsdraad op de juiste lip is aangesloten, soms zitten die wel eens verkeerd om.
Ik heb deze modificatie op meerdere auto's uitgevoerd.
- Johan Everaerts
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-04-2026 11:28 #1480559
door Johan Everaerts
Beantwoord door Johan Everaerts in topic gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
Dag Han,
bedankt voor je antwoord. Mijn Amazon is van 67. Er zit ook een alarmlichtschakelaar van een 164 op. Kun je ook aangeven welk type en of merk knipperautomaat het moet zijn? Mogelijk kun jij er een leveren ik zie je a.s. zaterdag bij de Limburgtour.
mvg Johan Everaerts
bedankt voor je antwoord. Mijn Amazon is van 67. Er zit ook een alarmlichtschakelaar van een 164 op. Kun je ook aangeven welk type en of merk knipperautomaat het moet zijn? Mogelijk kun jij er een leveren ik zie je a.s. zaterdag bij de Limburgtour.
mvg Johan Everaerts
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-04-2026 21:37 #1480560
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de verlichting van de aanhanger te vervangen voor LED lampen.
dan wordt er ook niet meer stroom verbruikt als de aanhanger er achter hangt.
Overigens zijn er ook LED lampen die een weerstand hebben die past bij een gloeilamp zodat het relais niet sneller gaat knipperen.
maar dit helpt je dan weer niet als je er een aanhanger achter hangt.
dan wordt er ook niet meer stroom verbruikt als de aanhanger er achter hangt.
Overigens zijn er ook LED lampen die een weerstand hebben die past bij een gloeilamp zodat het relais niet sneller gaat knipperen.
maar dit helpt je dan weer niet als je er een aanhanger achter hangt.
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-04-2026 11:37 #1480564
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
LED lampen met een weerstand. Gebruiken die niet net zo veel stroom als een gloeilamp en waarom zou je dan LED gebruiken? Ik heb er zo een zitten in mijn derde achterlicht, omdat anders de cruise control niet werkt. Maar als vervanger van gewone lampen zie ik geen doel?
- Johan Everaerts
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-05-2026 12:07 #1480857
door Johan Everaerts
Beantwoord door Johan Everaerts in topic gloeilampjes vervangen door LED in Amazon
Hoi Han, ik heb het relais deze week pas binnen gehad en vandaag gemonteerd. Jouw advies werkt prima. Getest met aanhanger en met fietsendrager met LED verlichting; het werkt perfect. Bedankt voor je advies.
groet, Johan Everaerts
groet, Johan Everaerts
- Johan Everaerts
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-05-2026 12:16 #1480858
door Johan Everaerts
Ik zal nog even vermelden dat het hier gaat om het knipperlichtrelais van Hella 12v 3 pol artnr 4DB003750711 te bestellen bij
www.techniekwebshop.nl
kost +/- € 21,- incl verzending.
kost +/- € 21,- incl verzending.