Achterruit met verwarming volvo amazon
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-04-2026 09:43 #1480419
door Jan Oudijk
Achterruit met verwarming volvo amazon is gemaakt door Jan Oudijk
Ik heb een achterruit met verwarming voor mijn Amazon liggen .Kan iemand mij vertellen wat de ohmse waarde van de verwarming moet zijn of een manier om hem te testen voordat ik hem monteer.Denk zelf aan te sluiten op een accu met amperemeter ertussen ,maar hoe hoog moet dan de stroom zijn?gr jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-04-2026 10:38 - 01-04-2026 10:39 #1480420
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Dat is een hele lage waarde, bij een 140 was het geloof ik 1 Ohm. Misschien kun je in het elektrische schema vinden hoeveel Watt de verwarming van de Amazon moet zijn als alle draden goed zijn. Dan kun je de weerstand bereken, P= I in het kwadraat x R. Dus stel het vermogen is 150 Watt dat is R 0.96 Ohm.
Je kunt natuurlijk ook spanning zetten op de verwarming en met warmte camera foto maken of met laser temperatuur meter elke draad meten of die warm wordt.
Je kunt natuurlijk ook spanning zetten op de verwarming en met warmte camera foto maken of met laser temperatuur meter elke draad meten of die warm wordt.
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Laatst bewerkt 01-04-2026 10:39 door Mathieu van den Bosch.
02-04-2026 20:08 #1480435
door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Weerstand meten gaat niet lukken. Een achterruitverwarming zal max 8 ampere trekken bij 12 volt. Dat komt neer op een vermogen van:
P= V * I = 12 * 8 = 96 watt. De weerstand R is dan: R = V / I = 12 / 8 = 1,5 ohm.
Wat je kan doen om de ruit te controleren: zet er bijv. 12 volt op en meet de spanning halverwege op de draden (let op dat je die niet beschadigd!).
Indien de draad intact is zal je halverwege een halve spanning meten, dus ca 6 volt. Wijkt de spanning veel af, dan is er een breuk in de betreffende draad. Je meet dan of 0 volt, of 12 volt. Door op een andere plaats te meten kan je zo de breuk lokaliseren en misschien kan je die dan repareren met zilverlijm.
Ik hoop dat je er zo uitkomt?
Succes!
P= V * I = 12 * 8 = 96 watt. De weerstand R is dan: R = V / I = 12 / 8 = 1,5 ohm.
Wat je kan doen om de ruit te controleren: zet er bijv. 12 volt op en meet de spanning halverwege op de draden (let op dat je die niet beschadigd!).
Indien de draad intact is zal je halverwege een halve spanning meten, dus ca 6 volt. Wijkt de spanning veel af, dan is er een breuk in de betreffende draad. Je meet dan of 0 volt, of 12 volt. Door op een andere plaats te meten kan je zo de breuk lokaliseren en misschien kan je die dan repareren met zilverlijm.
Ik hoop dat je er zo uitkomt?
Succes!
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2026 20:15 #1480436
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Waarom zou je de weerstand niet kunnen meten Frans? Bijgevoegd een pdf-je wat ik vond op de Volvo classic academy.
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-04-2026 20:31 #1480438
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Ik heb diverse manieren geprobeerd om de draden te testen ,ook zoals boven omschreven alleen dan met een fluke meter en tot de conclusie gekomen dat het niet meer te redden valt .Meer dan 6 a 7 breuken per draad .Volgens een oud monteur komt dit puur door veroudering.Ik ga nu een nieuw raam bestellen ,kan het weer een mooi tijdje mee.Iedereen bedankt voor het meedenken en oplossingen.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2026 20:49 #1480439
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Niet meer te redden is een groot woord.
Heb ze vroeger regelmatig gerepareerd met zilververf; dat ging prima.
De Renault 5 die ik toentertijd had had een zwaar leven. De achterbak werd regelmatig volgestouwd met van alles en nog wat. Dus regelmatig kraste dit tegen de achterruit waardoor de draden beschadigd raakten. Een penseeltje met zilververf deed wonderen!
Heb ze vroeger regelmatig gerepareerd met zilververf; dat ging prima.
De Renault 5 die ik toentertijd had had een zwaar leven. De achterbak werd regelmatig volgestouwd met van alles en nog wat. Dus regelmatig kraste dit tegen de achterruit waardoor de draden beschadigd raakten. Een penseeltje met zilververf deed wonderen!
04-04-2026 19:25 #1480466
door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Hoi Mathieu,
Je vraagt waarom de weerstand niet te meten is bij een defect in de achterruitverwarming. Daarom hierbij een beetje basiskennis electronica:
Stel voor dat de verwarming uit 10 draden bestaat, dan kun je dat zien als 10 parallel geschakelde weerstanden waarover 12 volt komt te staan.
Als elke draad een weerstand van 15 ohm heeft dan kan je de totale weerstand berekenen met de formule:
1/R(tot) = 10 * (1/R) = 10 / 15
R(tot) = 15/10 = 1,5 ohm
Stel nu dat er een breuk in 1 van de draden is, dan is de totale weerstand 1/R(tot) = 9 * (1/R) = 9 / 15
R(tot) = 15/9 = ca. 1,7 ohm.
Dit verschil is zeer klein en niet betrouwbaar te meten. Daarnaast zegt het niets over welke draad nu stuk is? Want bij meting zal je de weerstand door de overige intacte draden meten en niet de weerstand in de draad zelf. Je kan tenslotte de draden niet afzonderlijk meten.
Maar door stroom door de draden te laten lopen kan je wel detecteren waar een breuk (of meerdere breuken zijn). In dat geval kan je een defecte draad zien als twee (of meer) in serie geschakelde weerstanden, waarvan de verbinding is verbroken. Door de betreffende draad loopt dan geen stroom en zal je daarom naast de breuk 0 volt resp. 12 volt meten. Bij een intacte draad meet je een lagere spanning afhankelijk van de afstand tot de 12 volt aansluiting.
Stel nu dat je meerdere breuken hebt, dan kan je niet anders dan deze 1 voor 1 opzoeken en repareren met zilverlijm. Hopelijk herstel je dan de werking.
Maar zoals Jan al schrijft kan door veroudering meerdere breuken ontstaan en is reparatie niet te doen.
Hopelijk geeft de uitleg zo enige verduidelijking?
Je vraagt waarom de weerstand niet te meten is bij een defect in de achterruitverwarming. Daarom hierbij een beetje basiskennis electronica:
Stel voor dat de verwarming uit 10 draden bestaat, dan kun je dat zien als 10 parallel geschakelde weerstanden waarover 12 volt komt te staan.
Als elke draad een weerstand van 15 ohm heeft dan kan je de totale weerstand berekenen met de formule:
1/R(tot) = 10 * (1/R) = 10 / 15
R(tot) = 15/10 = 1,5 ohm
Stel nu dat er een breuk in 1 van de draden is, dan is de totale weerstand 1/R(tot) = 9 * (1/R) = 9 / 15
R(tot) = 15/9 = ca. 1,7 ohm.
Dit verschil is zeer klein en niet betrouwbaar te meten. Daarnaast zegt het niets over welke draad nu stuk is? Want bij meting zal je de weerstand door de overige intacte draden meten en niet de weerstand in de draad zelf. Je kan tenslotte de draden niet afzonderlijk meten.
Maar door stroom door de draden te laten lopen kan je wel detecteren waar een breuk (of meerdere breuken zijn). In dat geval kan je een defecte draad zien als twee (of meer) in serie geschakelde weerstanden, waarvan de verbinding is verbroken. Door de betreffende draad loopt dan geen stroom en zal je daarom naast de breuk 0 volt resp. 12 volt meten. Bij een intacte draad meet je een lagere spanning afhankelijk van de afstand tot de 12 volt aansluiting.
Stel nu dat je meerdere breuken hebt, dan kan je niet anders dan deze 1 voor 1 opzoeken en repareren met zilverlijm. Hopelijk herstel je dan de werking.
Maar zoals Jan al schrijft kan door veroudering meerdere breuken ontstaan en is reparatie niet te doen.
Hopelijk geeft de uitleg zo enige verduidelijking?
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-04-2026 20:57 #1480467
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Hoi Frans,
Dank voor je uitgebreide post. Je hebt gelijk dat je niet kunt meten als er een draad stuk is welke dat is, maar de vraag was wat de ohmse weerstand van een goede achterruit verwarming is. Voor mij is een goede achterruit verwarming 1 waarvan alle draden goed zijn. Dat is dus gewoon te meten, waarschijnlijk niet met een multiemeter van een paar tientjes maar de prijzige Fluke waar ik geregeld mee werk aan boord kan dat zeker wel.
Binnenkort zal ik kijken bij een gebruikt achterruit met verwarming voor onze Mercedes uit 1969, dan zet ik gewoon spanning op de verwarming en kijk met de laser temperatuurmeter of alle draden werken. Volgens mij de makkelijkste en beste manier.
Groet,
Mathieu.
Dank voor je uitgebreide post. Je hebt gelijk dat je niet kunt meten als er een draad stuk is welke dat is, maar de vraag was wat de ohmse weerstand van een goede achterruit verwarming is. Voor mij is een goede achterruit verwarming 1 waarvan alle draden goed zijn. Dat is dus gewoon te meten, waarschijnlijk niet met een multiemeter van een paar tientjes maar de prijzige Fluke waar ik geregeld mee werk aan boord kan dat zeker wel.
Binnenkort zal ik kijken bij een gebruikt achterruit met verwarming voor onze Mercedes uit 1969, dan zet ik gewoon spanning op de verwarming en kijk met de laser temperatuurmeter of alle draden werken. Volgens mij de makkelijkste en beste manier.
Groet,
Mathieu.
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 16:00 #1480508
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Achterruit met verwarming volvo amazon
Hallo Mathieu,
Ik heb net een nieuw achterruit met verwarming gekocht en ook gelijk met een Fluke meter een waarde van 1,8ohm gemeten .Dit is een achterruit voor mijn Amazon,
Gr Jan.
Ik heb net een nieuw achterruit met verwarming gekocht en ook gelijk met een Fluke meter een waarde van 1,8ohm gemeten .Dit is een achterruit voor mijn Amazon,
Gr Jan.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-04-2026 18:04 #1480509
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Dank je voor de info Jan.
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.