Amazon wil niet starten na (bijna) alles te vervangen te hebben

  • Maarten Vlug
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2025 13:49 - 23-11-2025 13:51 #1479151 door Maarten Vlug
Hallo Volvo-liefhebbers,

Mijn Amazon Combi (1966, B18 motor op lpg) staat nu a een aantal maanden stil omdat ik echt niet kan vinden wat er aan de hand is.
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen of goede tips geven.
Op een dag wilde de auto gewoon niet meer starten, al was het de laatste tijd wel wat moeizamer geworden. Ik heb daarna echt weken lang van alles geprobeerd en vervangen, maar 'ze' wil gewoon niet. k zie ook dat de vonk erg zwak is en de auto hikt af en toe wel alsof ie aan wil slaan.

Wat ik heb gedaan/vervangen:
- Nieuwe 123-ontsteking
- Nieuwe bobine
- Nieuwe bougies en kabels
- Nieuw gas relais
- Accu is een jaar oud en is gecontroleerd en goed
- Geprobeerd te starten met startkabels (jumper en via andere auto) en start pilot.
- Massa direct van accu naar blok gemaakt
- Ik meet overal 12-13V
- LPG krijgt de auto gewoon (ruik je ook)

Dus ik weet t niet meer. Simpele techniek, maar niet simpel genoeg voor mij dus haha. Het euvel is de zwakke vonk, maar waar komt dat door?? Ik dacht nog aan de startmotor dat deze teveel stroom trekt? Maar weet niet of dat kan...

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Maarten
Laatst bewerkt 23-11-2025 13:51 door Maarten Vlug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-11-2025 14:01 #1479152 door Zon
Soms krijgen ze teveel gas.

Je kunt proberen:
  1. eerst gewoon proberen te starten op LPG; 
  2. Als die niet aanslaat: LPG/Benzine schakelaar in het midden (dus geen LPG en ook geen benzine).
  3. Dan nog een keer proberen te starten.
  4. Als die aanslaat de knop snel op LPG zetten.
Overigens welke bougies?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maarten Vlug
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2025 14:10 #1479153 door Maarten Vlug
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb al een aantal keer de schakelaar in het midden gezet om even alle lpg eruit te krijgen.
Daarna met start pilot geprobeerd en ook weer met lpg. Ik heb deze bougies gehaald, geschikt voor lpg en benzine: NGK BP6HS B18/20


 

Vriendelijke groet,
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-11-2025 14:27 - 23-11-2025 14:38 #1479154 door Zon
Wat is start pilot?
Ik zou echt starten met de schakelaar in het midden (maar eerst gewoon starten op LPG); ik denk dat het erom gaat om het juiste mengsel te krijgen.

Je zou ook het Voltage tijdens starten nog eens kunnen meten.
Hij zakt normaal gesproken  behoorlijk in.
 
Laatst bewerkt 23-11-2025 14:38 door Zon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2025 14:36 - 23-11-2025 14:37 #1479156 door Hansw
Ik denk dat je de meest logische dingen wel gedaan hebt. 

Heb je de ontsteking ook gecontroleerd, zo dat de verdeler/ rotor ook naar de eerste cilinder toewijst op het moment dat de krukas op ongeveer 10-15° voor ontsteking staat? (Bougiekabels 180° verkeerd is mij ook meer dan eens gelukt 😏..).

Dan nog het volgende..

Het zou ook het distributietandwiel wel eens kunnen zijn. Dat kun je redelijk eenvoudig controleren door voorzichtig aan de koelfan te draaien met je hand en te kijken of het asje van de verdeler direct meegaat. Als daar speling op zit is dat niet goed. Een extra controle is dan om het kleppendeksel eraf te halen, als cilinder vier op tuimelen staat, dan staat de eerste cilinder klaar voor de arbeidslag. Dan weer hetzelfde controleren als alinea hierboven.. 

Succes met zoeken!
Laatst bewerkt 23-11-2025 14:37 door Hansw. Reden: Aanvulling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-11-2025 15:38 #1479158 door Derk Idsardi
Heeft de auto wel goed gelopen met de 1,2,3 ontsteking?

Anders nog eens proberen met de oude ontsteking. Ervoor zorgen dat het draadje dat de contactpunten aanstuurt geen contact maakt met het verdelerhuis.

Verkeerde plaatsing van de verdeler is eerder al genoemd, maar zeker het checken waard.

Amazon Combi 1965

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maarten Vlug
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2025 20:27 #1479161 door Maarten Vlug
Hoi,

Start pilot is een bus met gas, eigenlijk gewoon soort van remreiniger, dat je kunt gebruiken om je auto te starten. Spuit je in de carburateur. Om uit te sluiten of het niet aan je brandstoftoevoer komt.

Ik zal jouw tip nog eens proberen.. Bedankt

Vriendelijke groet,
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maarten Vlug
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2025 20:31 #1479162 door Maarten Vlug
Hoi,
Jazeker! Ik heb er met 2 autos mee gereden. Zon 8 jaar. De afstelling heeft niet veel te maken met de zwakke vonk toch? K heb het al dubbel gecheckt. 1e cil in bovenste dode punt, rotor wijzend naar kabel 1e cilinder en gedraaid tot led brandde. Maar ik ga nog even checken!

Vriendelijke groet,
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maarten Vlug
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2025 20:32 #1479163 door Maarten Vlug
Hoi,

Ga het allemaal nog eens extra checken! Bedankt voor je tips.

Vriendelijke groet,
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-11-2025 20:36 #1479164 door Derk Idsardi
Ok. Ik vroeg me het af omdat je schreef een nieuwe 123 ontsteking te hebben geplaatst.

Ik ben benieuwd en hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen. 

Amazon Combi 1965

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD