Ontsteking B16A
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2025 18:55 #1478307
door Rik Tuin
Ontsteking B16A is gemaakt door Rik Tuin
Beste forummers, ik heb een heel bijzonder probleem met mijn PV544 met B16A motor.
Ik heb afgelopen vrijdag de verdeler gedemonteerd en later teruggeplaatst. Nu krijg ik de motor met geen mogelijkheid meer gestart. Uren aan het klooien geweest. Nu ontdekte ik het volgende, zie foto's. Bij mijn motor zit de aandrijving voor de distributie niet zoals ie volgens de workshopmanual hoort te zitten, zie foto 1. Foto 2 toont hoe ie volgens de workshopmanual hoort te zitten. Het lijkt er dus op dat de ontsteking nu een enorme voorontsteking heeft. Foto 3 toont een overzicht van de aandrijving van de distributie door de nokkenas.
Kan het gebeuren dat bij het verwijderen van de distributie de aandrijfas mee omhoog getild wordt en dan een tandje verkeerd terug zakt? Ik kan het me nauwelijks voorstellen want ik krijg de aandrijfas niet omhoog getild. Overigens geeft de carburateur benzine, dus daar ligt het niet aan.
Ik weet het even niet meer.
Ik heb afgelopen vrijdag de verdeler gedemonteerd en later teruggeplaatst. Nu krijg ik de motor met geen mogelijkheid meer gestart. Uren aan het klooien geweest. Nu ontdekte ik het volgende, zie foto's. Bij mijn motor zit de aandrijving voor de distributie niet zoals ie volgens de workshopmanual hoort te zitten, zie foto 1. Foto 2 toont hoe ie volgens de workshopmanual hoort te zitten. Het lijkt er dus op dat de ontsteking nu een enorme voorontsteking heeft. Foto 3 toont een overzicht van de aandrijving van de distributie door de nokkenas.
Kan het gebeuren dat bij het verwijderen van de distributie de aandrijfas mee omhoog getild wordt en dan een tandje verkeerd terug zakt? Ik kan het me nauwelijks voorstellen want ik krijg de aandrijfas niet omhoog getild. Overigens geeft de carburateur benzine, dus daar ligt het niet aan.
Ik weet het even niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2025 22:24 #1478311
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Ontsteking B16A
De stroomverdeler past maar op een manier. Al zijn er wel
discussies
dat hij ook 180 graden verkeerd kan staan.
Door initieel af te stellen kan het eigenlijk toch niet missen.
Ik citeer Cor Kraaijeveld:
De ontsteking staat goed als:
-de poelie op 0 graden staat (Bij de B16 het vliegwiel op 0 graden staat);
-de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen;
-de rotor naar het streepje op het ontstekingshuis staat;
-de rotor wijst dan naar de eerste cilinder;
-de ontsteking staat zo dat het vacuumhuis naar de achterzijde van de motor wijst, ongeveer 1cm vanaf de motor.
gr. Cor.
Door initieel af te stellen kan het eigenlijk toch niet missen.
Ik citeer Cor Kraaijeveld:
De ontsteking staat goed als:
-de poelie op 0 graden staat (Bij de B16 het vliegwiel op 0 graden staat);
-de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen;
-de rotor naar het streepje op het ontstekingshuis staat;
-de rotor wijst dan naar de eerste cilinder;
-de ontsteking staat zo dat het vacuumhuis naar de achterzijde van de motor wijst, ongeveer 1cm vanaf de motor.
gr. Cor.
P544B B16A, P220VE B18A
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-08-2025 21:27 - 20-08-2025 21:28 #1478327
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Ontsteking B16A
Dag Cor, dank voor jouw beschrijving. Het is gelukt, heb de originele verdeler terug geplaatst ipv de 123-ontsteking. Heb al zo vaak aan ontstekingen gewerkt in het verleden dat het vreemd is als het dan een keer niet lukt. Zal wel iets heel onnozels over het hoofd hebben gezien, vanavond vol goede moed de zaak opgepakt en hij doet het weer. Moet nog wel met de stroboscoop goed worden afgesteld.
Ik heb de motor overigens nooit fijn lopend gekregen met de 123-ontsteking.
Ik heb de motor overigens nooit fijn lopend gekregen met de 123-ontsteking.
Laatst bewerkt 20-08-2025 21:28 door Rik Tuin.