Functie van Zekering Amazon

• Nic Nijdam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-07-2025 16:44 - 15-07-2025 16:54 #1477896 door Nic Nijdam
Functie van Zekering Amazon is gemaakt door Nic Nijdam

Volgens het draadschema van de Amazon (mijn Ama is van 1967) volgens Haynes (Volvo Automotive Repair blz 190-191) zijn op Zekering 2 (Zie foto: zekering   is daar verwijderd) aangesloten:
1. Claxons
2. Achteruitrijdlampen
3. Remlicht
Omdat deze zekering bij mij steeds doorbrandt ben ik (om zekeringen te sparen) met behulp van een Testlamp constructie (zie Fotos)  op zoek gegaan naar de oorzaak. Voor het werken met de testlamp zie mijn vorige item: “Claxon werkt niet”. De testlamp truc kreeg ik van Han Misdom aangereikt. Staat ook in Haynes blz 174-175 bij: FUSES.

Op zekering 2 zijn 3 draden aangesloten, die alle drie bruin zijn. Vraag is dus welke draad heeft welke functie?
Ik heb de draden gemarkeerd (zie foto; hier is het rode circuit losgehaald)
a. rood
b. wit
c. kleurloos c.q. ongemarkeerd

Kortsluitings Tests m.b.v. de test lamp geeft de volgende resultaten:
N.B. Kontaktslot is ingeschakeld
Circuit Rood: de lamp brandt zeer helder; dus m.i. wel kortsluiting
Circuit Wit: de lamp brandt helemaal niet; dus m.i. geen kortsluiting
Circuit Kleurloos: de lamp brandt helemaal niet; dus m.i. geen kortsluiting

Functie Tests
N.B. Kontaktslot is ingeschakeld
Circuit Rood kan ik niet testen want de zekering brandt direct door.
Circuit Wit: alleen de Claxons functioneren. Remlicht en Achteruitrijdlicht niet.
Circuit Kleurloos: Claxons functioneren niet (dit is logisch) MAAR: ook Remlicht en Achteruitrijdlicht niet!         Vraag is dus: heeft dit circuit geen enkele functie??

Lampjes en Claxons ook direct op accu getest: alles OK.
Verder functioneert ook alles goed: verlichting en richtingaanwijzers goed, start probleemloos, starten en wat gas geven: laadlampje gaat uit, dus dynamo en spanningsregelaar ook goed.

Wat zie ik over het hoofd? Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij/zij duidelijkheid brengen?

Vriendelijke groet
Nic Nijdam 
Laatst bewerkt 15-07-2025 16:54 door Nic Nijdam. Reden: Tekst leesbaar maken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2025 20:17 #1477897 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Functie van Zekering Amazon
Dag Nic, Heb je al gekeken naar het schakelaartje van de achteruitrijverlichting, dit is een kwetsbaar schakelaartje en zit achterop de versnellingsbak.
Dit schakelaartje schakelt de massa verbinding van de achteruitrijverlichting.
Het schakelaartje kan defect zijn of het draadje is er af geschoten en ligt op de versnellingsbak, in beide gevallen maakt het direct massa en brand de zekering direct door.
De andere circuits gaan via een schakelaar, rem en claxon relay , daar is een actie voor nodig.

succes

• Nic Nijdam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-07-2025 10:56 #1477906 door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Functie van Zekering Amazon
Dag Kees,Bedankt voor het meedenken. Ik weet niet hoe ik bij de schakelaar van de achteruitrijverlichting kan komen. Ik heb geen brug. Heb jij een suggestie?Over de relais: Als ik naar het draadschema kijk heeft de claxon geen relais maar alleen een schakelaar (in de stuurring). Ook voor de rem geen relais, maar een schakelaar (ergens bij rempedaal). Dus: wat bedoel je met: “daar is actie voor nodig”.Wat ik niet begrijp is dat er op één circuit (ik heb het ‘kleurloos’ genoemd) bij mij géén kortsluiting zit, maar toch met een zekering erin functioneert zowel het remlicht als het achteruitrijlicht niet. Zit er dan op dit circuit niets aangesloten??

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2025 11:33 - 16-07-2025 11:34 #1477907 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Functie van Zekering Amazon
Dag Nic,
Je bent p de juiste manier bezig maar het lijkt een wat lastiger verhaal te woden.
De analyse van Kees mag je even parkeren; hier zitten wat onjuistheden in. (De stuurspoel van het achteruitrijrelais wordt middels de schakelaar naar massa geschakeld. Mocht er een probleem in de achteruitrijschakelaar zitten, of het stekkertje los liggen, dan zouden je achteruitrijlichten permanent branden. Van sluiting en het opblazen van een zekering kan dan nooit sprake zijn).

Maar wat is het dan wel?
We weten nog niet in welk circuit de sluiting zit; achteruitrij circuit of remlichten. Dan zit er niet veel anders op om de bedrading te gaan volgen.

Ga eerst op zoek naar je remlichtschakelaar. Bij de oude modellen zit die onder de motorkap. Is een drukschakelaar in het remleidingcircuit.
Bij de laatste bouwjaren zit de schakelaar onder het dashboard bij het rempedaal.
Is er een stekkertje losgeschoten? Of zit er een draad bekneld?
Als het goed is zit er een bruine en een rode draad op de remlichtschakelaar.

Als het probleem in de achteruitrijverlichting zit moet je op zoek naar het achteruitrijrelais. Dit zit tegen het linker binnenspatbord bevestigd.
Is daar toevallig een van de draden losgeschoten. Ze zitten een beetje ongelukkige gemonteerd / is lastig om te zien. Eventueel het relais losschroeven.

succes
Laatst bewerkt 16-07-2025 11:34 door Han Misdom.

• Nic Nijdam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-07-2025 15:22 - 16-07-2025 15:25 #1477909 door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Functie van Zekering Amazon
Dag Han,
Bedankt voor je input.
k heb - dacht ik - de remlichtschakelaar gevonden: zie foto. Vlgns mij ziet het er goed uit.
Achteruitrijrelais ook gevonden: het ronde relais op de foto dacht ik. Er komt een zwarte draad (draad lijkt niet los te liggen) vanaf die onder de auto verdwijnt richting versnellingsbak. 
Heb je een idee, hoe nu verder??
Groet, 
Nic
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16-07-2025 15:25 door Nic Nijdam. Reden: foto's dubbel toegevoegd

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD