Kokende accu
- Gijs van der Meer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2025 13:46 #1477118
door Gijs van der Meer
Kokende accu is gemaakt door Gijs van der Meer
Goedendag,
Bij mijn Amazon B20 uit 1969 loop ik tegen een probleem met de accu aan.
Deze begint vrijwel direct na het starten te koken en inmiddels is mij bekend dat de laadstroom rond de 18V zit, veel en veel te hoog dus.
Nu heb ik de Volvo recent aangeschaft en is inmiddels duidelijk dat de vorige eigenaar hem voor zo min mogelijk kosten rijdend heeft gehouden met alle gevolgen van dien.
De dynamo lijkt vrij recent te zijn vervangen maar ik kan niet vinden welk merk of type dynamo dit betreft. Ook weet ik niet zeker of de spanningsregelaar en dynamo correct zijn aangesloten en of deze überhaupt met elkaar samenwerken.
Heeft iemand hier meer ervaring mee en wellicht zelfs een mogelijke oplossing voor de kokende accu voordat ik alles in zijn geheel opnieuw ga vervangen?
De foto’s bijgevoegd zijn ter verduidelijking van de huidige situatie.
Gr, Gijs
Bij mijn Amazon B20 uit 1969 loop ik tegen een probleem met de accu aan.
Deze begint vrijwel direct na het starten te koken en inmiddels is mij bekend dat de laadstroom rond de 18V zit, veel en veel te hoog dus.
Nu heb ik de Volvo recent aangeschaft en is inmiddels duidelijk dat de vorige eigenaar hem voor zo min mogelijk kosten rijdend heeft gehouden met alle gevolgen van dien.
De dynamo lijkt vrij recent te zijn vervangen maar ik kan niet vinden welk merk of type dynamo dit betreft. Ook weet ik niet zeker of de spanningsregelaar en dynamo correct zijn aangesloten en of deze überhaupt met elkaar samenwerken.
Heeft iemand hier meer ervaring mee en wellicht zelfs een mogelijke oplossing voor de kokende accu voordat ik alles in zijn geheel opnieuw ga vervangen?
De foto’s bijgevoegd zijn ter verduidelijking van de huidige situatie.
Gr, Gijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-05-2025 20:43 #1477123
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kokende accu
Zo te zien een Amazon van het laatste bouwjaar (1969 ?)
Ik mis de massaaansluiting op de spanningsregelaar, er werd op vertrouwd dat dit wel goed zou gaan via de massa van het huis van de spanningsregelaar maar e.e.a. ziet er gecorrodeerd uit.
Als je op dit forum kijkt onder het topic "spanningsregelaar" van een paar dagen geleden dan zie je dat ik die persoon geadviseerd heb om het spul te laten testen door een revisiebedrijf.
Die mensen hebben de middelen om de juiste diagnose te stellen.
Is veel goedkoper dan domweg van alles en nogwat te gaan vervangen.
Ik mis de massaaansluiting op de spanningsregelaar, er werd op vertrouwd dat dit wel goed zou gaan via de massa van het huis van de spanningsregelaar maar e.e.a. ziet er gecorrodeerd uit.
Als je op dit forum kijkt onder het topic "spanningsregelaar" van een paar dagen geleden dan zie je dat ik die persoon geadviseerd heb om het spul te laten testen door een revisiebedrijf.
Die mensen hebben de middelen om de juiste diagnose te stellen.
Is veel goedkoper dan domweg van alles en nogwat te gaan vervangen.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-05-2025 21:05 - 10-05-2025 21:09 #1477124
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kokende accu
Heb zojuist de motorkap van de auto van mijn vrouw opengetrokken; "Bingo!!!!!!!!!!!!!!!!"
De knutselaars die de boel gemonteerd hebben, die hebben een foutje gemaakt.
Het moet zo aangesloten worden:
Linksboven horen de twee rode draden te zitten.
Rechtsboven zit de groene draad.
Middenonder zit de massa aansluiting.
Bij mij zitten alle draden in een connectorblok dus fout aansluiten is daardoor niet mogelijk.
Hier betreft het een elektronische regelaar maar dat maakt verder niet uit.
Moraal van het verhaal, de boel goed aansluiten en "Fingers crossed"..
Als het dan nog niet goed werkt moet je de boel laten testen.
Succes.
De knutselaars die de boel gemonteerd hebben, die hebben een foutje gemaakt.
Het moet zo aangesloten worden:
Linksboven horen de twee rode draden te zitten.
Rechtsboven zit de groene draad.
Middenonder zit de massa aansluiting.
Bij mij zitten alle draden in een connectorblok dus fout aansluiten is daardoor niet mogelijk.
Hier betreft het een elektronische regelaar maar dat maakt verder niet uit.
Moraal van het verhaal, de boel goed aansluiten en "Fingers crossed"..
Als het dan nog niet goed werkt moet je de boel laten testen.
Succes.
Laatst bewerkt 10-05-2025 21:09 door Han Misdom.