- Berichten: 329
spanningsregelaar
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-05-2025 20:03 - 02-05-2025 07:39 #1477005
door Peter de Bruijn
spanningsregelaar is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Mijn spanningsregelaar is kapot, accu die overloopt en heel heet na een rit.
De bestaande is een Bosch. Bij de auto die ik heb kreeg ik 2 dozen met onderdelen waaronder een spanningsregelaar.
De codes komen overeen, alleen bij de Bosch zit D+ en 61 onder één klem.
Bij de reserve, is een WEHRLE(N), zit de D+ en 61 apart, wel aan dezelfde klant, staat ook aangegeven.
Wat anders is, op de WEHRLE(N) staat 14 volt 38 A. en normaal is dat 12 volt 30 A.
Mijn vraag is, kan dit kwaad ??
gr.Peter
Mijn spanningsregelaar is kapot, accu die overloopt en heel heet na een rit.
De bestaande is een Bosch. Bij de auto die ik heb kreeg ik 2 dozen met onderdelen waaronder een spanningsregelaar.
De codes komen overeen, alleen bij de Bosch zit D+ en 61 onder één klem.
Bij de reserve, is een WEHRLE(N), zit de D+ en 61 apart, wel aan dezelfde klant, staat ook aangegeven.
Wat anders is, op de WEHRLE(N) staat 14 volt 38 A. en normaal is dat 12 volt 30 A.
Mijn vraag is, kan dit kwaad ??
gr.Peter
Laatst bewerkt 02-05-2025 07:39 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
02-05-2025 09:39 #1477010
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic spanningsregelaar
Waar hebben we het hier over, gelijkstroom of wisselstroom?
Doe even wat foto's van beide regelaars .
Doe even wat foto's van beide regelaars .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 329
02-05-2025 09:57 #1477011
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic spanningsregelaar
Hallo Han,
Bedankt voor de reactie.
Het gaat om een gelijkstrook regelaar.
Foto's erop zetten is mij (nog) niet gelukt helaas.
Waar het mij omgaat is of het kwaad kan het verschil in volt en A.
gr. Peter
Bedankt voor de reactie.
Het gaat om een gelijkstrook regelaar.
Foto's erop zetten is mij (nog) niet gelukt helaas.
Waar het mij omgaat is of het kwaad kan het verschil in volt en A.
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
02-05-2025 15:48 #1477014
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic spanningsregelaar
Ik denk wel dat het zou kunnen werken.
Echter, weet je zeker dat het de spanningsregelaar is?
Als er een sluiting in de veldwikkeling van de dynamo zit krijg je soortgelijke effecten.
Dus ver vervangen en da accuspanning meten, die mag niet hoger worden dan ca. 14,3 Volt
Echter, weet je zeker dat het de spanningsregelaar is?
Als er een sluiting in de veldwikkeling van de dynamo zit krijg je soortgelijke effecten.
Dus ver vervangen en da accuspanning meten, die mag niet hoger worden dan ca. 14,3 Volt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 329
02-05-2025 16:40 #1477015
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic spanningsregelaar
Hallo Han,
Wederom bedankt voor de reactie,
Ik denk dat ik de "gok" ga nemen, en daarna inderdaad de accu spanning meet.
gr. Peter
Wederom bedankt voor de reactie,
Ik denk dat ik de "gok" ga nemen, en daarna inderdaad de accu spanning meet.
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 329
05-05-2025 09:29 #1477039
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic spanningsregelaar
Hallo,
De reserve heb ik nu geplaatst, ga vandaag een voltmeter kopen.
Elektra is niet mijn ding, overige klussen doe ik wel, vandaar dat dit misschien wat onprofessioneel overkomt.
Nu zie ik verschillende getallen staan die wel redelijk met elkaar overeenkomen.
Met de motor uit moet je minimaal 12 volt meten, tot 12,6 volt.
Met draaiende motor, en alles uit, moet je tussen 13.5 en 14.5 hebben.
Als ik hier vanuit ga en dit klopt is de reserve in ieder geval in orde.
gr. Peter
De reserve heb ik nu geplaatst, ga vandaag een voltmeter kopen.
Elektra is niet mijn ding, overige klussen doe ik wel, vandaar dat dit misschien wat onprofessioneel overkomt.
Nu zie ik verschillende getallen staan die wel redelijk met elkaar overeenkomen.
Met de motor uit moet je minimaal 12 volt meten, tot 12,6 volt.
Met draaiende motor, en alles uit, moet je tussen 13.5 en 14.5 hebben.
Als ik hier vanuit ga en dit klopt is de reserve in ieder geval in orde.
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
05-05-2025 13:07 #1477041
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic spanningsregelaar
Ja, dat is correcte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 329
06-05-2025 12:18 #1477044
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic spanningsregelaar
Hallo,
Vandaag gemeten,
Bij auto uit prima, ongeveer 12.6 volt
Bij draaiende motor en alles uit, stationair draaiend +/- 800 toeren, krap 13 volt.
Bij iets gas geven netjes boven de 13.5 volt, +/- 900 toeren.
Er zit een toerenteller in de auto.
Bij steeds meer gas geven werd het voltage geleidelijk hoger, ging wel tot 15.5 volt.
Lijkt mij normaal, dynamo draait sneller dus meer opbrengst.
Is dit de normale gang van zaken dat het voltage hoger wordt bij gas geven?
gr. Peter
Vandaag gemeten,
Bij auto uit prima, ongeveer 12.6 volt
Bij draaiende motor en alles uit, stationair draaiend +/- 800 toeren, krap 13 volt.
Bij iets gas geven netjes boven de 13.5 volt, +/- 900 toeren.
Er zit een toerenteller in de auto.
Bij steeds meer gas geven werd het voltage geleidelijk hoger, ging wel tot 15.5 volt.
Lijkt mij normaal, dynamo draait sneller dus meer opbrengst.
Is dit de normale gang van zaken dat het voltage hoger wordt bij gas geven?
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
06-05-2025 18:40 #1477048
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic spanningsregelaar
Als een dynamo harder draait gaat die meer spanning leveren.
De functie van de spanningsregelaar is, zoals de naam impliceert, om de spanning te regelen.
So fa so good.
Een gelijkstroom dynamo levert bij stationair toerental onvoldoende spanning om de accu bij te laden.
Dat bijladen begint normaal gesproken pas te werken boven 1500 toeren.
De spanning mag nooit hoger worden dan 14,3V. Daarboven gaat je accu koken en gaat die kapot.
Bij jou is er dus duidelijk iets mis!!
De functie van de spanningsregelaar is, zoals de naam impliceert, om de spanning te regelen.
So fa so good.
Een gelijkstroom dynamo levert bij stationair toerental onvoldoende spanning om de accu bij te laden.
Dat bijladen begint normaal gesproken pas te werken boven 1500 toeren.
De spanning mag nooit hoger worden dan 14,3V. Daarboven gaat je accu koken en gaat die kapot.
Bij jou is er dus duidelijk iets mis!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 329
06-05-2025 19:53 #1477049
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic spanningsregelaar
Hai Han,
Bedankt voor de reactie,
Dan gaat hij er uit en ga ik een nieuwe kopen en ga ik op zeker.!
Bedankt voor de tips en meedenken!
gr. Peter
Bedankt voor de reactie,
Dan gaat hij er uit en ga ik een nieuwe kopen en ga ik op zeker.!
Bedankt voor de tips en meedenken!
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.