knipperlicht

• Peter van Tholen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 21:07 #50139 door Peter van Tholen (GAST)
knipperlicht is gemaakt door Peter van Tholen (GAST)
<p>op een gegeven ogenblik stopte mijn richtingaanwijzer met knipperen, dat was al wel eens eerder gebeurt maar toen was hij spontaan ook weer begonnen te knipperen, nu helaas niet meer het enige wat er gebeurt is het fel oplichten van het ampere metertje en het wegvallen van de tankmeter!, ik heb het relais (ronde ding onder dashboard) vervangen, lampen nagekeken, het mos uit het glaasje gepoetst, zekeringen nagelopen en nog steeds geen gewenst effect.</p><p>ik heb een amazone van 62, en eentje van 67 voor onderdelen en waar ik dus ook het relais die overigens veel kleiner is dan de oude, vanaf heb gehaald om die te hergebruiken.</p><p>voordat ik het hele stuur demonteer hoor ik graag of er misschien nog meer handigheidjes zijn om dit probleem op te lossen.</p><p>en als ik dan al het stuur verwijder kan ik evt een gt stuur die ik nog heb liggen monteren maar ook hier geldt; past dat dan zomaar op een vroege amazone.</p><p>gr peter. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2008 22:03 #90086 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic knipperlicht
Beste Pet

Als de vervanging op zker hetzelfde type is, dat kun je zien aan het aantal aansluitingen, zijn er m.i. nog drie mogelijkheden:
- een massafout; dit betekent dat er bijv. massa door bijv. een kapotte lamp wordt gemaakt, maar kan ook door een half doorgeschuurd draadje onder het dashboard zijn;
- in &eacute;&eacute;n van de armaturen of in de aansluiting bij de trekhaak als je die hebt sluiting;
- de beide relais zijn kapot.
Je zou de lampjes kunnen bekijken; soms is een gloeidraad kapot maar op een van de 'dragers' van de gloeidraad gevallen en op de massa, zodat er sluiting ontstaat. Je zou ook de lampjes &eacute;&eacute;n voor &eacute;&eacute;n kunnen verwijderen en kijken wat dan het resultaat is. Ook zou je kunnen meten of inderdaad overal waar spanning zou moeten staan, inderdaad spanning staat en waar het niet hoort, dus niet.
Door bijv. water in de aansluiting van bij de trekhaak kan een sluiting ontstaan zijn.
Massafouten kunnen de vreemdste verschijningsvormen hebben en zijn erg lastig op te sporen.
Maar toch: Succes!

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2008 15:49 #90085 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic knipperlicht
<p>Hoi Pet,</p><p> </p><p>Denk dat je de fout ergens anders moet zoeken. Heb het sterke vermoeden dat je benzinemeter ook wegvalt als je de ventilator aanzet.</p><p>Mogelijk valt hij ook weg als de ruintenwissers aanzet.</p><p> </p><p>Als je bovenstaande test doet kun je al een beetje indrukwaar de fout zit.</p><p>Ik zou beginnen met de controle van de aansluitingen op je benzinemeter; hier zitten 3 rode draden onder een M4 moertje. Is dit nog in orde? Niet losgetrild? Niet gecorrodeerd?</p><p>Vervolgens de aansluitingen op je ruitenwisserschakelaar controleren.</p><p> </p><p>Laatste kanshebber is je hoofdzekering (dit is de korte zekering) . Zijn de aansluitingen in orde; niet gecorrodeerd enzo. Fout kan ook nog in je zekeringkastje liggen; daar is al veel over geschreven op de forum.</p><p> </p><p>In het ergste geval zit de storing in je contactslot of de aansluitingen daarvan.</p><p>Als je in de Haynes manual naar het elektrische schema kijkt kun je zien hoe (knullig) Volvo toendertijd e.e.a. gemaakt heeft. Je kunt dan volgen hoe de spanning vanaf je contactslot uiteindelijk biji de richtingaanzijzer uitkomt. Een waar labyrint!</p><p> </p><p>Succes</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2008 21:35 #90084 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic knipperlicht
Ik had soms dezelfde verschijnselen was (zoals han zegt) de hoofdzekering die gecorrodeerd was.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD