relais
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-10-2008 19:48 #50113
door Gert Vegter
relais is gemaakt door Gert Vegter
Ter vevanging van een defect relais (669102) een nieuw exemplaar aangeschaft. Op het oude relais zijn de aansluitingen gemerkt met de bekende coderingen 30/51, 85 en 87, maar op het nieuwe met de letters B, I en F.
De vraag is nu: welke letters corresponderen met welke getallen? De leverancier weet het ook niet (ik had beter bij het VOD kunnen kopen?!) en het ding kan mogelijk defect raken door het verkeerd aan te sluiten. Alvorens het relais terug te sturen, wil ik het eerst hier nog even proberen...
De vraag is nu: welke letters corresponderen met welke getallen? De leverancier weet het ook niet (ik had beter bij het VOD kunnen kopen?!) en het ding kan mogelijk defect raken door het verkeerd aan te sluiten. Alvorens het relais terug te sturen, wil ik het eerst hier nog even proberen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-10-2008 21:57 #90202
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic relais
<p>Hallo Gert,</p><p>2 van de 3 contacten zijn verbonden met een spoel. Waarvan 1 (30/51) contact is verbonden met de spoel en het maakcontact. Het overige contact (87) is het maakcontact. Met een ohm meter kan je bepalen waar de spoel op zit (30/51 en 85). Je kan er ook 12 volt opzetten. Je loopt geen risico. Als je het relais hoort klikken dan weet je waar de spoel op zit. Op het overige contact (87) zet je het onderdeel wat wordt bediend door het relais. Als het niet werkt moet je de aansluitdraden van de spoel omdraaien. De massa moet namelijk op (85). Op het oude relais staat misschien wel een aansluitschema.
Succes.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Succes.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
21-10-2008 19:12 #90201
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais
Ron, de betekenis van de aansluitingen met de getallen volgens DIN 72552 is mij wel bekend. Het vreemde is alleen dat ik niet kan achterhalen welke letters met die getallen corresponderen. Wellicht is het ding geproduceerd in een obscuur land of zo... Maar blijkbaar kan ik proefondervindelijk de juiste aansluitingen vinden zonder ongelukken, dankjewel.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-10-2008 10:43 #90200
door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic relais
Hoi Gert,
Als je er uit bent is het misschien wel handig om een conversie tabelletje op het forum te plaatsen.
Als je er uit bent is het misschien wel handig om een conversie tabelletje op het forum te plaatsen.
23-10-2008 22:09 #90199
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic relais
B = 30/51
F = 85
L = 87
De L is enigszins gemaskeerd door een omgefelsd randje, waardoor ik er eerst een I van maakte.
F = 85
L = 87
De L is enigszins gemaskeerd door een omgefelsd randje, waardoor ik er eerst een I van maakte.