oliedruklampje
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 20:56 #50047
door Jos Tijssen (GAST)
oliedruklampje is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Hallo ik heb een volvo amazon met een b18 motor.</p><p>Nu is het mij de laatste tijd opgevallen dat mijn olielampje soms bij het starten niet meer brande,en bij het starten na een tijd gereden te hebben het wel weer deed .Maar nu doet hij het helemaal niet meer. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, en is dit schadelijk voor de moter? Ik vermoet niet dat het lampje zelf kapot is.Alvast bedankt voor jullie reactie's. Met vr. gr. Jos.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 21:18 #90504
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic oliedruklampje
<p>Als er iets is wat wel goed moet werken dan is het je oliedruk-controle lampje. Als je geen waarschuwing krijgt voor een te lage oliedruk dan draai je je motor in de soep en dat zou jammer zijn.</p><p> </p><p>Zoal je de klacht omschrijft zou het vermoedelijik je oliedrukschakelaar kunnen zijn. Deze zit aan de zijkant van je blok net achter je uitlaatpijp.</p><p> </p><p>Trek het stekkertje er eens af en houdt dit tegen een blank gedeelte van je blok aan; als je contact aan staat moet nu je lampje branden. Zo niet dan is of je lampje defect of de bekabeling. Of je oliedruk lampje krijgt geen voeding.</p><p> </p><p>Het vervangen van je oliedrukschakelaar is niet zo moeilijk, wel lastig omdat hij op een ongelukkige plaats zit. Kijk uit met het vervangen dat je de nieuwe schakelaar nite te vast aandraait. Het lijkt een grote moer te zijn van ca. 24mm maar het is slechts schroefdraad van ca. 6mm. Dus met beleid aandraaien.</p>
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 22:27 #90503
door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic oliedruklampje
Vraag is dan wat is de reden van een te laag oliedruk? En wat kan ik er aan doen? Jos
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 23:31 #90502
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic oliedruklampje
<p>beste Thijs,
De oliedrukschakelaar kan simpelweg kapot zijn. Het is een drukcontact dat aan slijtage onderhevig is. Groet, Ronald</p>
De oliedrukschakelaar kan simpelweg kapot zijn. Het is een drukcontact dat aan slijtage onderhevig is. Groet, Ronald</p>
- J.M.E.C. Coumans (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-11-2008 12:24 #90501
door J.M.E.C. Coumans (GAST)
Beantwoord door J.M.E.C. Coumans (GAST) in topic oliedruklampje
Vraag in dit kader, Is het mogelijk om de oliedrukschakelaar te vervangen zonder dat de olie is afgetapt? alvast bedankt, Jo Coumans
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-11-2008 20:17 #90500
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic oliedruklampje
<p>Het oliedrukcontact kan vervangen worden zonder de olie af te tappen. Als het blok net gedraaid heeft kan er wat olie uitlopen maar dat is niet veel.</p><p> </p><p>Redenen voor een te lage oliedruk kunnen zijn:</p><p>1. Te dunne olie (of olie die te lang in het blok zit waardoor de viscositeit is afgenomen)</p><p>2. Te laag stationair toerental</p><p>3. Versleten oliepomp</p><p>4. Versleten blok (te veel lagerspeling, m.n. big end en krukaslagers)</p><p> </p><p>Je kunt de toestand van het blok alsvolgt testen.</p><p>Laat de warme motor stationair draaien; laat een helper het stekkertje van de contactpunten lostrekken. De motor zal nu afslaan. Kijk koe lang het duurt voordat je oliedruklampje weer gaat branden. Als dit langer duurt dan een halve seconde dan kan het blok nog wel eventjes mee.</p>
- Bezoeker
-
25-11-2008 21:04 #90499
door
Beantwoord door in topic oliedruklampje
<p>omdat het iets lekte bij mijn oliedruksensor heb ik hem iets vaster gedraaid. helaas brak hij toen af. het restant (schroefdraad gedeelte) zit nog in het blok. ik heb er toen tijdelijk een schroefje (zelftapper) ingedraaid om het lekken te voorkomen. hoe kan ik het restant het beste proberen te verwijderen zodat er weer een nieuwe in kan.</p>
25-11-2008 21:32 #90498
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic oliedruklampje
<p>In een goede gereedschapszaak kun je waarschijnlijk een tegendraadse tap kopen. Dat is dus een linksdraaiende. Bij het erin draaien komt als het goed is de boel naar buiten.</p><p>De draad van de oliedrukschakelaar is licht taps toelopend, daarom moet je altijd voorzichtig zijn met aandraaien: vast is vast. Lekkage is altijd de schakelaar zelf en niet de draad, dus vervangen en niet aandraaien!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl