afstellen ontsteking

Lees meer
15-01-2009 11:37 #49942 door Jos Tijssen (GAST)
afstellen ontsteking is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
Ik heb vorige week mijn probleem over de ontsteking voorgelegt en heb wat dingen gecontroleerd of deze goed waren.Dat was namelijk of het tandwiel onder de ontsteking op 35graden stond.Dit op advies van Niek de Boer, Nog bedankt hiervoor. Na alles nog nagekeken te hebben en de ontsteking opnieuw af te stellen lukt het mij niet om hem na het op ''statische afstelling'' goed te zetten met de stroboscoop.Met de statische afstelling staat het vacuumpotje mooi een paar centimeter van het blok af ,maar als ik met de stroboscoop aan de gang ga, moet hij tot tegen het blok en voor een goede afstelling zelfs nog verder wat dus niet gaat. Aan de motor is verder niet gesleuteld en verder heb ik alleen de contactpunten vervangen zonder de bogiekabels te verwisselen of iets anders. De vorige keer stond het vacuumpotje ook wel al kort bij het blok maar toen kon ik hem nog afstellen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Verdeler heb ik vervangen door een andere,hetzelfde probleem. Bobine mischien ? Of heeft iemand anders dit probleem ook wel eens gehad. Graag zie ik wat reactie's zodat ik hopelijk mijn probleem op kan lossen. Gr. Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2009 15:46 #90996 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic afstellen ontsteking
<p>Gebruik je de juiste verdeler in combinatie met je blok?</p><p>Welk blok je precies hebt, kun je bepalen aan de hand van het motornummer. Dit is ingegoten+ingeslagen aan de zijkant. Een overzicht van motornummers en types vind je hier www.scandcar.nl/tiptype.htm </p><p>Welke verdeler dan weer bij welk blok hoort is te vinden in deze eerdere discussie in een antwoord van Peter Grapendaal. Ik herhaal even zijn antwoord van toen:</p><div class="reactie"><font color="#000080"><em>Peter Grapendaal schreef op 19-05-2007 18:54</em>
Dit zijn de originele Bosch part #'s van de verdelers:
B18A - 026
B18B - 003
B18B - 009
B20A - 077
B20A - 085
B20B - 078
B20B - 099
B20E - 021
B20F- 033
Dit zijn de laatste 3 cijfers van de Bosch nummering. B18A verdeler is dus: (0231 146) 026.
Deze nummering staat in het verdelerhuis ingeslagen. </font></div><p><font color="#000080">Om het helemaal compleet te maken hier alle B20 verdelers:
Verteiler Bosch 4 Zyl.
0231 146 077 140 B20A 8.68-4.74
170 085 140 B20A 5.74-7.74, 240 B20A 8.74-9.76
146 099 140 B20B 8.70-7.73
163 021 140 B20E 6.71-7.73
170 087 140 B20E 8.73-7.74
163 033 140 B20F 7.72-7.73
178 007 140 B20F 8.73-7.74
002 002 240 B20F 8.74-8.75 USA
002 003 240 B20F 8.74-8.75 Automatik USA
002 009 240 B20F 2.75-8.75 Automatik Californien
002 008 240 B20F 2.75-8.75 Schaltung Californien
163 021 1800 E/ES B20E 6.71-7.73 USA
163 033 1800 E/ES B20F 7.72-7.73 USA</font> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2009 16:16 #90995 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic afstellen ontsteking
Lastig probleem. Als de ellende begon na het vervangen van de contactpunten, zou het kunnen zijn dat er hierbij iets beschadigd is in het vervroegingsmechaniek. Je zou de verdeler eruit kunnen halen en het vervroegingsdeel inspecteren. Misschien zit er een veertje los of dwars. Bovendien zou je kunnen overwegen de hele verdeler te vervangen door een nieuwe 123 ontsteking. Dan hoef je nooit meer contactpunten te vervangen! Op dit forum is over deze verdeler al het nodige over de voor en nadelen (prijs!) geschreven. Success

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2009 22:31 #90994 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic afstellen ontsteking
<p>Jos,</p><p>Dit klinkt als een vervelend probleem; de oplossing is waarschijnlijk simpel als een ervaren iemand over je schouders meekijkt. Om dit via het forum op te lossen blijkt erg lastig te zijn; anders waren je problemen immers al opgelost.</p><p>Onze Volvo blokken staan te boek als erg robuust en als de ontsteking er een beetje naast staat blijven ze over het algemeen nog redelijk lopen ook!</p><p> </p><p>Je schrijft dat je een B18 blok hebt; deze is normaal dacht ik met een verdeler zonder vacuumvervroeging uitgerust.</p><p>Als je wel een verdeler monteert met een vacuumvervroeging moet je volgens mij de afstelprocedure voor een B20A aanhouden.</p><p> </p><p>Je schrijft dat je de verdeler hebt omgewisseld voor een ander exemplaar maar dat loste je probleem niet op. Dit betekent dat we het dus niet in de verdeler hoeven te zoeken. Ik vermoed dat je iets fout doet maar dat is op afstand lastig te beoordelen. Dan maar een stap voor stap uitleg wat je moet doen bij het wisselen van de contactpunten en het op tijd zetten van de ontsteking..</p><p>1) draai aan je krukas zodanig dat je contactpunten maximaal open staan. Met een voelermaat stel je de afstand tussen de contactpunten in op 0,4mm.
2) draai de krukas nog een keer helemaal rond en controleer opnieuw de lichthoogte van je contactpunten.
3) draai nu weer aan je krukas (met de wijzers van de klok meedraaien) totdat het 10-graden voorontstekingspunt op je poelie tegenover het vaste merkteken op je distributiehuis staat. (het 10-graden vooronstekingspunt staat rechts van de 0-graden. links van het 0-graden merkteken staat ook nog een keer 10-graden maar dat is na-ontsteking; daar doen wij niets mee)
4) het klemboutje onderin de verdeler een beetje losdraaien en vervolgens draai je aan je stroomverdeler totdat je contactpunten net openen.
5) het moment van openen van de contactpunten kun je het makkelijkst alsvolgt controleren. Sluit een spanningszoeker aan op de draad die van je contactpunten naar je bobine loopt en zet het contact aan middels je sleutel in het contactslot. Als je contactpunten gesloten zijn is de lamp uit; als je contactpunten openen gaat de lamp aan.
dus het moment dat de contactpunten openen is het moment waarop je spanningszoeker net begint te flikkeren.
6) draai het borgboutje van je verdeler weer een beetje vast. Draai de krukas nog een keer helemaal rond en controleer opnieuw het moment van het openen van de contactpunten (Spanningszoeker gaat dan weer branden.
7)Sluit je stroboscoop aan en start de motor; zorg dat je vacuuumslag tussen vacuumvervroeging en carburateur los is.
8) bij stationair toerental zul je zien dat je ongeveer weer 10 a 12 -graden voorontsteking hebt. Bij 1500 toeren moet je nu een voorontsteking zien van 21 a 23- graden.
9) je kunt je stroomverdeler nu nog een beetje verdraaien voor de fijnafstelling.
10) als je nu aan je vacuumslang zuigt zul je zien dat je extra voorontsteking hebt; dan weet je tenminste ook dat dit deel goed werkt.
11) sluit je vacuumslang aan en je bent klaar.</p><p> </p><p>Nu schrijf je dat je vacuumdoos helemaal tegen het blok aan staat; dit betekent dat je de verdeler maximaal linksom gedraaid hebt staan en dat je onsteking dan met de strobsocoop nog niet goed staat. Controleer dit nog even volgens bovenstaande procedure!!
Als je verdeler dan nog steeds maximaal linksom staat betekent dit dat je de ontskeing dus nog later wilt verstellen (immers je hebt nog steeds te veel voorontsteking; klopt dit?)</p><p>Je kunt dit compenseren door de lichthoogte van je contactpunten iets groter in te stellen, bijv op 0,45mm.
vervolgens moet je bovenstaande afstelprocedure helemaal opnieuw doorlopen.</p><p>Lukt het dan nog niet dan kun je als uiterste redmiddel de contactpuntafstand op 0,5 mm instellen; verder zou ik niet gaan want anders krijg je een te zwakke vonk op hoge toerentallen.</p><p> </p><p>Als het dan nog steeds niet goed is vraag dan hulp aan een ervaren clublid bij jou in de buurt.
succes.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2009 09:46 #90993 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic afstellen ontsteking
<p>Dan moet namelijk het tandwieltje dat de verdeler aandrijft &eacute;&eacute;n tandje verzet worden: voorzichtig eruit trekken en dan &eacute;&eacute;n tandje tegen de klok in weer terugzetten. Dit is lastig, doordat het tandwieltje op de nokkenas geen rechte vertanding heeft maar schuine.</p><p>Het advies van Han om daar iemand bij te halen die ervaring heeft is dus terecht, en ik wilde dit alleen als aanvulling op het uitstekende verhaal van Han zetten om je te laten weten wat je kunt verwachten.</p><p> </p><p>Ps. dank aan Lars voor het Bosch-overzicht: daar zocht ik al een tijdje naar!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2009 10:36 #90992 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic afstellen ontsteking
<p>Die credits zijn dus voor Peter die dit overzicht al eerder plaatste.</p><p>Wellicht wel weer een reden om nogmaals aan te geven dat de zoekfunctie van dit forum sterk te wensen over laat. Er staat veel informatie in, maar lang niet alles is te vinden.</p><p>Zoek maar eens op <font color="#000080">B18A - 026</font>
Dan zou je tenminste 3 onderwerpen moeten vinden:</p><p>- Kop herkennen / Lars Rengersen / 8 / 17-05-2007 </p><p>- Ontstekings raadsel B18A / Lars Rengersen / 9 / 10-06-2007 </p><p>- afstellen ontsteking / Tijssen / 4 / 15-01-2009 </p><p>In de praktijk vind je er slechts een, namelijk alleen Ontstekings raadsel B18A.</p><p>Ik heb dit probleem al eens eerder geillusteerd, maar helaas is er tot nu toe niets aan gedaan.</p><p>Het lijkt me een gemiste kans, want hoeveel meer waardevolle informatie zit er nog in het forum verstopt die niet te vinden is??</p><p>Ik merk dat het nu in de praktijk neerkomt op "net zolang zoeken totdat je het hebt omdat je weet dat het er is".
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-01-2009 10:56 #90991 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic afstellen ontsteking
<p>De stand van het tandwieltje is te zien op de volgende foto, zie link: </p><p> ubpq0a.bay.livefilestore.com/y1pJzX5Z19v...GT9AdYZmE/Engine.jpg </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-01-2009 15:38 #90990 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic afstellen ontsteking
<p>Vergeten te vermelden.....</p><p>zuiger 1 moet dan natuurlijk in de bovenste dodehoek staan waarbij de in en uitlaatklep op tuimelen staat.en de 0 op de poelischijf gelijkstaat met het markeerpunt.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-01-2009 16:57 #90989 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic afstellen ontsteking
<p>Wel lastig dat je je bijdrage naderhand niet kunt wijzigen.</p><p><em>zuiger 1 moet dan natuurlijk in de bovenste dodehoek staan waarbij de in en uitlaatklep <font style="BACKGROUND-COLOR: #ff9900">op tuimelen</font> staat.en de 0 op de poelischijf gelijkstaat met het markeerpunt.</em></p><p><em>Dit moet uiteraard in compressie stand zijn, en de 4 cilinder staat dan op tuimelen.</em></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2018 09:50 #177980 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic afstellen ontsteking
Bij welk toerental moet de vaccumslang losgekoppeld zijn om de ontstekking af te stellen?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.