- Berichten: 34
afstellen ontsteking
- Jos Tijssen (GAST)
- Offline
- Junior Lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dit zijn de originele Bosch part #'s van de verdelers:
B18A - 026
B18B - 003
B18B - 009
B20A - 077
B20A - 085
B20B - 078
B20B - 099
B20E - 021
B20F- 033
Dit zijn de laatste 3 cijfers van de Bosch nummering. B18A verdeler is dus: (0231 146) 026.
Deze nummering staat in het verdelerhuis ingeslagen. </font></div><p><font color="#000080">Om het helemaal compleet te maken hier alle B20 verdelers:
Verteiler Bosch 4 Zyl.
0231 146 077 140 B20A 8.68-4.74
170 085 140 B20A 5.74-7.74, 240 B20A 8.74-9.76
146 099 140 B20B 8.70-7.73
163 021 140 B20E 6.71-7.73
170 087 140 B20E 8.73-7.74
163 033 140 B20F 7.72-7.73
178 007 140 B20F 8.73-7.74
002 002 240 B20F 8.74-8.75 USA
002 003 240 B20F 8.74-8.75 Automatik USA
002 009 240 B20F 2.75-8.75 Automatik Californien
002 008 240 B20F 2.75-8.75 Schaltung Californien
163 021 1800 E/ES B20E 6.71-7.73 USA
163 033 1800 E/ES B20F 7.72-7.73 USA</font> </p><p> </p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 133
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
2) draai de krukas nog een keer helemaal rond en controleer opnieuw de lichthoogte van je contactpunten.
3) draai nu weer aan je krukas (met de wijzers van de klok meedraaien) totdat het 10-graden voorontstekingspunt op je poelie tegenover het vaste merkteken op je distributiehuis staat. (het 10-graden vooronstekingspunt staat rechts van de 0-graden. links van het 0-graden merkteken staat ook nog een keer 10-graden maar dat is na-ontsteking; daar doen wij niets mee)
4) het klemboutje onderin de verdeler een beetje losdraaien en vervolgens draai je aan je stroomverdeler totdat je contactpunten net openen.
5) het moment van openen van de contactpunten kun je het makkelijkst alsvolgt controleren. Sluit een spanningszoeker aan op de draad die van je contactpunten naar je bobine loopt en zet het contact aan middels je sleutel in het contactslot. Als je contactpunten gesloten zijn is de lamp uit; als je contactpunten openen gaat de lamp aan.
dus het moment dat de contactpunten openen is het moment waarop je spanningszoeker net begint te flikkeren.
6) draai het borgboutje van je verdeler weer een beetje vast. Draai de krukas nog een keer helemaal rond en controleer opnieuw het moment van het openen van de contactpunten (Spanningszoeker gaat dan weer branden.
7)Sluit je stroboscoop aan en start de motor; zorg dat je vacuuumslag tussen vacuumvervroeging en carburateur los is.
bij stationair toerental zul je zien dat je ongeveer weer 10 a 12 -graden voorontsteking hebt. Bij 1500 toeren moet je nu een voorontsteking zien van 21 a 23- graden.
9) je kunt je stroomverdeler nu nog een beetje verdraaien voor de fijnafstelling.
10) als je nu aan je vacuumslang zuigt zul je zien dat je extra voorontsteking hebt; dan weet je tenminste ook dat dit deel goed werkt.
11) sluit je vacuumslang aan en je bent klaar.</p><p> </p><p>Nu schrijf je dat je vacuumdoos helemaal tegen het blok aan staat; dit betekent dat je de verdeler maximaal linksom gedraaid hebt staan en dat je onsteking dan met de strobsocoop nog niet goed staat. Controleer dit nog even volgens bovenstaande procedure!!
Als je verdeler dan nog steeds maximaal linksom staat betekent dit dat je de ontskeing dus nog later wilt verstellen (immers je hebt nog steeds te veel voorontsteking; klopt dit?)</p><p>Je kunt dit compenseren door de lichthoogte van je contactpunten iets groter in te stellen, bijv op 0,45mm.
vervolgens moet je bovenstaande afstelprocedure helemaal opnieuw doorlopen.</p><p>Lukt het dan nog niet dan kun je als uiterste redmiddel de contactpuntafstand op 0,5 mm instellen; verder zou ik niet gaan want anders krijg je een te zwakke vonk op hoge toerentallen.</p><p> </p><p>Als het dan nog steeds niet goed is vraag dan hulp aan een ervaren clublid bij jou in de buurt.
succes.</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dan zou je tenminste 3 onderwerpen moeten vinden:</p><p>- Kop herkennen / Lars Rengersen / 8 / 17-05-2007 </p><p>- Ontstekings raadsel B18A / Lars Rengersen / 9 / 10-06-2007 </p><p>- afstellen ontsteking / Tijssen / 4 / 15-01-2009 </p><p>In de praktijk vind je er slechts een, namelijk alleen Ontstekings raadsel B18A.</p><p>Ik heb dit probleem al eens eerder geillusteerd, maar helaas is er tot nu toe niets aan gedaan.</p><p>Het lijkt me een gemiste kans, want hoeveel meer waardevolle informatie zit er nog in het forum verstopt die niet te vinden is??</p><p>Ik merk dat het nu in de praktijk neerkomt op "net zolang zoeken totdat je het hebt omdat je weet dat het er is".
</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D. Spieard (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D. Spieard (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D. Spieard (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 278
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.