Ampere begrenzer

• Joep Grundemann (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 13:45 #49878 door Joep Grundemann (GAST)
Ampere begrenzer is gemaakt door Joep Grundemann (GAST)
<p>Ik ben op zoek naar een manier, om de stroomafname van een apparaat te begrenzen op 25 of 30 ampere. Wie kan me hier een tip over geven? Een instelbaar ding zou nog mooier zijn.</p><p>Joep Gr&uuml;ndemann</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-02-2009 13:20 #91256 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Ampere begrenzer
<p>Even teruggrijpend naar de middelbare school natuurkunde: de relatie tussen stroom, spanning en weerstand wordt gegeven door de formule U=I*R. Hierin is U de spanning, 12 volt in dit geval. (ik neem aan auto) Blijft dus dat als je de stroom wilt beperken je de weerstand moet vergroten. Dit kan door een weerstanje in de toevoerdraad op te nemen. Een variabele weerstand bestaat ook en heet potmeter. Je totale energieverbruik neemt overigens niet af. Een weerstand zet gewoon een deel van de elektrische energie om in warmte. Dit is vergelijkbaar met een klassieke dimmer voor een gloeilamp. Je kunt de lichtintensiteit terugbrengen maar het energieverbruik blijft gelijk.</p><p>Wat voor apparaat gaat het om?</p>

• Joep Grundemann (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2009 14:48 #91255 door Joep Grundemann (GAST)
Beantwoord door Joep Grundemann (GAST) in topic Ampere begrenzer
Ik wil zien, of ik met een waterstofgenerator het verbruik kan be&iuml;nvloeden en tevens het milieu kan sparen. Mijn generator heeft eerste tegen de 35 amp gevraagd. Vandaag deze aangepast en nu is de stroomafname veel minder. Hopenlijk genereert hij toch nog een merkbare hoeveelheid gas.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD