Onstekingscurve B30A

• Rudi Welhuis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2009 20:14 #49770 door Rudi Welhuis
Onstekingscurve B30A is gemaakt door Rudi Welhuis
Hallo allemaal,

Zoals ik in een andere onderwerp in brandstofsysteem/uitlaat forum al aangaf ben ik bezig om mijn 164 uit 1971 met B30A om te bouwen naar TBI (Trottle Body Injection) aangestuurd door Megasquirt.
Hierbij zijn ipv zuigers in de carburateurs zgn inserts van aluminium geplaatst met hierin een injector.
Op dit moment loopt de motor nog op lpg en wordt de hele ontsteking gestuurd door Megasquirt. Dit werkt goed. Volgende stap is het benzine gedeelte aansluiten en afstellen en daarna wil ik over op dampgas injectie.

Alleen zou ik graag de orginele onstekings karrakteristiek in de computertabel willen plaatsen. Uit de documentatie die ik nu heb kan ik geen goede curve halen dus gebruik ik de standaard megasquirt curve

Is er iemand die mij hier aan kan helpen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Rudi Welhuis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hans-Willem Geitz (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2009 18:34 #91730 door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic Onstekingscurve B30A
He leuk,
Curve van een b30 heb ik niet, echter ik ben net bezig een megajolt (ontsteking only) in m'n amazon te zetten. Hoe heb je de oppikspoel bij de krukas pully gemaakt?
De rest heb ik voor elkaar, zelfs een ontstekings grafiek b18 van iemand gekregen.
Alleen het ontstekings tandwiel nog mooi maken, de rest is er al.
Trouwens ik heb de vacuum versie..

succes...

Hans-Willem

• Rudi Welhuis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2009 20:32 #91729 door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic Onstekingscurve B30A
Hallo Hans-Willem,

Ik heb de gewichtjes van de distributeur vastgelast. Als opnemer gebruik ik de Pertronix ignitor. Dus geen extra opnemers aan de pully.
Vacuum meet ik met een sensor die op de print zit.
Op dit moment ook hier alleen nog ontsteking.
De inserts die ik gebruik in de carbs zijn van WWW.pattonmachine.com
Ook de gasklep sensor heb ik van hem. Toch zit er verschil in verschillende stromberg carbs. Het beugeltje staat iets te ver van de as zodat het net niet helemaal past. Gaten een beetje uitvijlen en het past perfect.
Naar megajolt heb ik ook gekeken. Maar ik wilde een "compleet pakket" incl. injectie en omschakelbare tabellen.

Gr,

Rudi Welhuis

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 16:27 #91728 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Onstekingscurve B30A
Jammer dat je geen opnemer/pulsgever op de krukas maakt, Rudi. Juist met die Megasquirt kun je hele mooie dingen doen. Nu neem je alle speling in de aandrijving van de nokkenas en verdeler mee als "fout". Terwijl als je direct de pulsen van de krukas haalt, je die mispeilt. Ook schommelingen door het niet één-parig zijn van de krukasrotatie; deze remt af bij compressieslag en versnelt weer bij arbeidsslag, kun je met de Megasquirt en een opnemer op de krukas heel mooi compenseren. En dat maakt echt verschil! Op het Volvolvo-forum zijn er mensen mee bezig geweest die daar heel erg ver mee gegaan zijn. Loont de moeite om daar eens te snuffelen. Veel van wat zij al bedacht hebben, is bijna onveranderd op een B18/B20 te bouwen.
Veel plezier, Sven

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 16:29 #91727 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Onstekingscurve B30A
Sorry, ik schreef dat veel bijna onveranderd op een B18/B20 te bouwen is, maar dat geldt natuurlijk ook voor jouw B30.
Sven

• Hans-Willem Geitz (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 23:08 #91726 door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic Onstekingscurve B30A
Mijn idee was ook juits doordat je de timing van de krukas opneemt is het veel nauwkeuriger (wel meer werk).
Het triggerwiel probeer ik zo te fabrieken dat je bij v-snaar wissel er geen last van hebt.
Maar ja, maak het maar he :-)

De optie om zelf je timing te regelen lijk mij toch ideaal.

Zit nu net het relaas te lezen (volvolvo-forum) van de gebruikers van een megasquist of soortgelijke en dan lpg injectie, dat is ook leuk om te maken.

Het blijft een hobby..

Hans-Willem

• Rudi Welhuis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 22:07 #91725 door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic Onstekingscurve B30A
Hallo Hans-Willem en Sven,

Een triggerwiel met eventueel Edis van Ford (!) is zeker een optie, maar dan wel voor de toekomst. Ik wil het systeem eerst zo aan draaien hebben. Dat zorgt al voor genoeg hoofdbrekens.... En eigenlijk mag in eerste instantie onder de motorkap niet te zien zijn dat er geknutseld is.
Enkele treathts op het volvolvo en brickboard forum heb ik reeds bekeken. Best wel grapping en inspirerend. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Groetjes en suc6 met de opbouw.

Rudi Welhuis

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD