twee tonige claxon
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2009 11:43 #49767
door René Minnebo (GAST)
twee tonige claxon is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<p>Mijn amazon had 2 nieuwe claxon's nodig, dus ik naar de automaterialen zaak en daar een dubb tonige gehaald (amerikaans geluid). De claxon's hebben een + en een - , de - is het draadeindje die aan de strip komt te zitten. En daar zit het probleem nu. De oude claxon's hadden een aparte -, dus het omhulsel kon rustig aan de aarde van de auto. Bij mijn nieuwe claxon's is het draadeindje de massa met als gevolg dat als ik de bedrading gebruik die er origineel zit de claxon direct begint te toeteren als het contact aanzet. Hoe omzeil ik de aarde. Zelf zit ik te denken om het gaatje in de strip op te boren en daar een rubber ring met een rand in te drukken en de strip in zijn geheel te voorzien van een krimpkous. Het gaat er dus om dat het draadeindje en moer plus ring de strip niet meer mag raken.</p><p> </p><p>Iemand nog een andere suggestie qua bekabeling, zelf denk ik dat mijn idee ook lukt. Maar ik zoek de weg van de minste weerstand dus als er een makkelijkere oplossing is hou ik me aanbevolen. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2009 12:15 #91741
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic twee tonige claxon
<p>De eenvoudigste oplossing: een relais gebruiken voor de schakeling: Via de claxon op het stuur relais activeren, dat vervolgens de plus doorverbindt. Is veiliger (gezekerde shakeling mogelijk) en bedrijfszekerder. Werkt bij mij al jaren na tevredenheid, met eenvoudig en goedkoop relais van Hella.</p><p> </p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2009 12:36 #91740
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic twee tonige claxon
<p>Rudolf,</p><p> </p><p>D'r zat een relais bij alleen had ik het idee dat het niets uit zou maken als ik deze zou toepassen. De functie van het relais ken ik maar niet dat ie de massa onderbreekt . Relias aansluiten is een eitje dus daar kom ik wel uit. </p><p> </p><p>dankje</p>
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2009 16:23 #91739
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic twee tonige claxon
<p>De claxonknop op het stuur maakt verbinding met massa, en schakelt normaal gesproken op die manier rechtstreeks de claxon. Die mag in dat geval zelf geen verbinding met massa hebben.
Door een relais er tussen te zetten schakel je via de massa het relais in, dat kan dan (via plus) de claxon schakelen. Dan is het dus geen probleem meer dat de min van de claxon is verbonden met massa.</p><p> </p><p> </p>
Door een relais er tussen te zetten schakel je via de massa het relais in, dat kan dan (via plus) de claxon schakelen. Dan is het dus geen probleem meer dat de min van de claxon is verbonden met massa.</p><p> </p><p> </p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-04-2009 23:58 #91738
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic twee tonige claxon
<p>Vanavond het relais geplaatst en eerst kortsluiting, 20A zekering door, toen nog is goed nadenken en tot de conclusie gekomen dat de originele min draad (de zwarte) weggelaten kan worden. </p><p> </p><p>De buren hebben kunnen meegenieten van mijn vreugde, wat een herrie maakt die 2 tonige schelp hoorns. Wie niet uit kijkt en kans loopt overreden te worden door mijn ama zal zich dan evengoed nog een ongeluk schrikken. Bij wijze van hè.</p>