GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-04-2009 23:42 #49739 door Edo Dijkgraaf (GAST)
GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt. is gemaakt door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beste mensen,

(<span style="background-color: rgb(255, 255, 0);">zie hieronder een vervolg</span>)

Twee dagen geleden de clubcd en een lichtschakelaar besteld voor onze Amazon, een 130.
Alle respect voor de cd. Het moet een ongelofelijke klus geweest zijn. Maar ik zit met een serieus probleem:

Het blauwe lampje op het dashboard brandt altijd bij zowel grootlicht als dimlicht. Niet verwarren met stadslicht, want dan brandt het blauwe lampje niet.

Nu de lichtschakelaar van onze Amazon het begeven heeft, is het tijd om orde op zaken te stellen. Eigenlijk moeten er gelijk even relais tussen de koplampen en de stroombron, omdat de schakelaar het mogelijk anders weer zal begeven. Afgezien daarvan moet er een nieuwe richtingaanwijzerschakelaar (gekocht van ene Cees Visser) worden gemonteerd, want mogelijk zit het probleem van het blauwe lampje wel in de RAW-schakelaar. Je kunt met de stengel van de richtingaanwijzer namelijk geen groot licht geven.

Nu heb ik me een ongeluk zitten zoeken op de clubcd, maar zo te zien gaat deze geen uitkomst bieden. Ik hoor jullie denken dat ik de draadje gewoon weer op dezelfde polen moet terugschuiven. Maar gezien de twijfelachtige staat van de bedrading van onze Ama, krijg ik daar geen fijn gevoel bij. Wie verzekert me ervan dat de draden nu allemaal goed zijn aangesloten?

Is er iemand die me in ieder geval kan vertellen welke aansluiting (er zijn er vijf) waarvoor dient op de lichtschakelaar? Er staat nu namelijk geen stroom op de plafoniere.

Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Edo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2009 08:41 #91902 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
<p>Edo,</p><p> </p><p>op de cd staan ook stroomkringschema's. Deze zoek je op aan de hand v/h bouwjaar van de auto en dan is het een kwestie van tekening lezen en de draden volgen. Zo heb ik een 5 tal problemen bij mij opgelost. </p><p> </p><p>Je had het erover dat het blauwe lampje op de kilometerteller brand bij inschakelen van je dimlicht. Dit kan 2 dingen betekenen:</p><p> </p><p>Je voetschakelaar staat ingeschakeld (til even de bekleding op en je zit hem zitten)</p><p>Of je RAW / grootlicht handel is kapot en dit is met een ohm meter door te meten, maar visueel is ook een hoop te ontdekken of er iets aan mankeert.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2009 20:09 #91901 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
Omdat de schakelaar die je via de club kunt aanschaffen er precies hetzelfde uitziet als het origineel, heb ik de stekkertjes 1 op 1 overgezet.
Bij het testen werd ik heel blij, want mijn dashboardverlichting deed het voor het eerst sinds de aanschaf. Vervolgens heb ik heel hard moeten lachen, omdat ik een auto met dimbare stadsverlichting bleek te hebben. Het lachen verging me echter snel, toen de nieuwe schakelaar begon te roken.

De nieuwe schakelaar ziet er een beetje gesmolten uit, maar doet het nog wel. Ik hoop dat de schakelaar het volhoudt totdat ik een keer op een beurs oid kom, waar de club ook staat. Dat scheelt me dan in ieder geval verzendkosten.

Eigen schuld dikke bult trouwens. Had ik maar niet zo'n haast moeten hebben, en even rustig moeten kijken naar de schakelaar, want de nummers uit het wiring diagram staan erop.

Toch wilde ik anderen even waarschuwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2009 11:13 #91900 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
<p>Beste Edo,</p><p>Toch zou ik je aanraden om de voetschakelaar slechts als aansturing van een relais te gebruiken. Dat is heel simpel te realiseren. De voetschakelaars die tegenwoordig geleverd worden zijn van duidelijk mindere kwaliteit en na een of twee jaar gaat het pertinax (bruine print) smelten/verbranden. Op bovenstaande manier heb je nooit geen problemen meer.
Groet, Ronald

</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2009 17:51 #91899 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
Dimbare stadsverlichting dit moet dimbare kilometerteller verlichting zijn. Eigenlijk begrijp ik nog steeds niet je probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-04-2009 00:46 #91898 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
Beste Ren&eacute;,

Doordat de draadjes niet op de goede plaatsen op de schakelaar waren aangesloten, ging er blijkbaar teveel stroom door sommige circuits binnen de schakelaar, hetgeen smelten tot gevolg had.

Ik zal morgen de Conrad catalogus er eens bij pakken om te kijken welke voetjes en relais ze daar verkopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cander van der Veer
  • Cander van der Veer's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-04-2009 11:55 #91897 door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic GOED OPLETTEN!!! Als u uw lichtschakelaar vervangt.
<p>Beste Ren&eacute;,</p><p>Herkenbaar probleem. </p><p>Wanneer je (nog) niet de draadboom wil vervangen, is een relais de enige oplossing. Waneer je even nieuwe draden vanaf het realis naar de koplampen trekt - let op die zijn dikker dan gebruikelijk - en de massa bij de koplampen schoonmaakt en/of verbetert heb je meteen een betere lichtopbrengst. De schakelaar wordt dan nl gebruikt om het relais aan te sturen.</p><p> </p><p>Cander</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.