laadstroom problemen PV 544 van 1964

  • Erik Verstraaten (GAST)
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2009 13:02 #49733 door Erik Verstraaten (GAST)
laadstroom problemen PV 544 van 1964 is gemaakt door Erik Verstraaten (GAST)
<p>Mijn PV heb ik vorig jaar van een wisselstroomdynamo van 65 ampere voorzien.Desondanks bleef het laadstroomcontrole-lampje oplichten bij het inschakelen van meerdere stroomgebruikers tegelijk. Laadstroom doorgemeten over de accupool en rechtstreeks van de dynamo met de min aan de carrosserie .Beide keren een laadstroom van 12,8 volt, onvoldoende dus.Alle bedrading gecontroleerd en een nieuwe massakabel gemonteerd van de accu naar de carrosserie.Accu was al hagelnieuw , maar het probleem bleef.Toen de dynamo gedemonteerd en naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht .Deze hebben hem getest , warm en volbelast en daarbij een laadstroom gemeten van 14,5 volt.De dynamo was dus prima in orde.Ondanks dat de dynamo daar niet gekocht was kostte het niets , service van de zaak !!Ze bestaan nog !!Toen besloten om voor de zekerheid een nieuwe kabel aan te leggen tussen de +pool van de accu en de dynamo.En het probleem was in een keer opgelost.Laadstroom 14,5 volt perfect .Totale kosten : 1,5 meter kabel met een kern van 6 mm en 2 nieuwe oogklemmen nog geen 7 euro.Ik heb dit probleem later voorgelegd aan een kenner.Deze gaf aan dat bij oudere auto's vanaf 10 a 15 jaar dit probleem kan gaan optreden omdat de interne weerstand van deze kabels dan te groot wordt door inwendige corrosie .Het probleem is simpel te localiseren door tussen de +pool van de accu en de dynamo even een bypass aan te leggen met b.v. een goede startkabel.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.