Vonk bobine vs. vonk bougie

• Jordos A (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 18:03 #49692 door Jordos A (GAST)
Vonk bobine vs. vonk bougie is gemaakt door Jordos A (GAST)
<p>Beste Volvorijders,</p><p>Ik heb al ruim een jaar een Volvo 164 (1970) handgeschakeld op benzine en lpg. Al diverse dingen aan verbeterd en over het algemeen heel tevreden, maar 1 ding blijkt hardnekkig. Dat is het matige starten, en weinig vermogen bij weinig of geen gas geven (bokken, overslaan). Ook stationair loopt hij alleen goed bij hogere toeren, anders onregelmatig.
Dit in combinatie met een rijk mengsel. Zo rijk dat ik de benzine/lpg kan ruiken bij de uitlaat. Zet ik het mengsel armer (zowel benzine als lpg), dan verergeren de klachten. Verder rijdt hij wel goed en heeft hij genoeg power om te klimmen of hoge snelheden te halen (160 is geen probleem), dus ik neem even aan dat de compressie in ieder geval niet slecht is.</p><p>Nu heb ik onlangs de carburateurs gereviseerd zonder veel resultaat en wend me dus (opnieuw) tot de ontsteking. Ik heb een ontdekking gedaan. Namelijk dat de vonk die de bobine afgeeft een grote gele vonk is, maar dat de vonk die ik bij de bougies meet maar een klein blauw pitje is. Voor zover ik weet, moet de vonk ook bij de bougie een krachtige vonk zijn, klopt dat?<span id="postmessage_527010"><span class="postbody">
Ik heb vervangen: alle kabels, verdeelkap, rotor, contactpuntjes, condensator, bougies.
Ik heb gesteld; opening contactpuntjes, opening bougie (iets kleiner), ontstekingstijdstip (met de 'pingelmethode'). </span></span></p><p><span><span class="postbody">Ik zie de kleine vonk als de mogelijke oorzaak van het probleem, maar weet niet zeker of dit normaal is en hoe ik dit kan verhelpen. De bobine zelf geeft namelijk wel een vette vonk af en alles er tussenin is nieuw.

Alle tips en ideeen zijn welkom, bij voorbaat dank!</span></span><span><span class="postbody"></span></span></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2009 20:41 #92119 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Vonk bobine vs. vonk bougie
Je hebt al bijn alles vervangen, maar toch blijven er nog tw&eacute;&eacute; dingen over waar ik aan zou denken.. &Eacute;&eacute;n is, zijn de kabels; die zijn wel nieuw, maar zijn ze van een type dat een of andere soort ontstoring ingebouwd heeft? Dit kan soms voor problemen zorgen.
Dan de bobine. Een gele vonk zegt iets over de geleverde spanning. Hoe blauwer, eigenlijk hoe witter de vonk, des te heter is deze, en dit betekent een hogere spanning. Hoe roder, in dit geval geler de vonk, des te lager de temperatuur en dit betekent een lagere spanning. Het zou dus kunnen betekenen dat de bobine een lage spanning afgeeft, omdat deinwendige isolatie door de jaren heen 'lek' is geworden. Het enige dat er op zit is een andere bobine proberen.
Overigens heeft het nauwer stellen van de electrodes van de bougies een averechts effect; zelfs bij een goedlopende motor kan dit zelfs de klachten zoals jij beschrijft veroorzaken. Je maakt als het ware de vonk kleiner, en je geeft het mengsel dan nog minder mogelijkheid goed te ontbranden.
Voor het goed starten is de electrode-afstand echt heel belangrijk.
Heb je al eens gedacht aan valse lucht? Een poreuze vacuumslang? Dit veroorzaakt ook gelijksoortige problemen, en met wat meer toeren lijkt het ook of de motor beter loopt.
Sterkte met zoeken!

• Jordos A (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 21:24 #92118 door Jordos A (GAST)
Beantwoord door Jordos A (GAST) in topic Vonk bobine vs. vonk bougie
<p>Sven, heel erg bedankt voor je reactie.</p><p>De kabels komen van Nordicar, dus ik mag aannemen dat die in orde zijn. Overigens zagen de oude kabels er nog prima uit en die heb ik ook nog.</p><p>Dat zou betekenen dat een nieuwe bobine de oplossing is. Dat zou ik prima vinden! Ikzelf zag niet zoveel in het vervangen van de bobine (vanwege de goede vonk), maar nu is dat zeker het overwegen waard. Alleen hoe kan het dan dat het vonkje bij de bougie wel blauwig van kleur is?</p><p>Het nauwer stellen van de elektrodes heb ik ook pas later gedaan en maar minimaal. Dit zou ook beter zijn voor het rijden op lpg volgens enkele kenners. Ik ga in ieder geval eentje terugbuigen en kijken of dat de vonk beter maakt.</p><p>Ja daar heb ik ook aan gedacht. Valse lucht maakt het mengsel armer en dus minder vermogen. Daarom heb ik inderdaad ook dat soort slangen gecontroleerd, het luchtfilterhuis en ook de carburateurs uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe pakkingen etc. Maar omdat het bij de uitlaat ruikt naar benzine / lpg neem ik aan dat niet al het mengsel verbrandt en dat wijst juist weer op een rijk mengsel. Dus valse lucht zou hier niet zoveel mee te maken hebben, volgens mijn (wellicht foute) theorie dan.
Ik heb ook gedacht aan een lekke uitlaatklep, zodat het mengsel er onverbrand weer uit wordt geduwd, maar dan zou ik toch slechtere prestaties verwachten. Ik heb zelfs gedacht aan de optie dat er een lek bestaat tussen het in- en uitlaatspruitstuk, gezien deze aan elkaar zitten, zodat een deel van het mengsel linea recta naar buiten vliegt, maar dat lijkt me wel weer erg vreemd. Als iemand dit ooit heeft ervaren dan hoor ik dat wel graag natuurlijk.</p><p>Nog 1 vraagje; zijn er nadelen gebonden aan het gebruik van een hoge spannings bobine (40kV)? Dit is namelijk het type bobine dat Nordicar voor de B30 levert en dat lijkt me niet origineel( www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=p...nfo&products_id=1039 ).</p><p>Bedankt!</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2009 20:56 #92117 door Sven Hakbijl (GAST)
Bij Nordicar zullen ze best weten welke kabels goed zijn.
Voor de andere kleur vonk bij bougie en bobine heb ik zo ongezien geen verklaring. De kleur is ook slechts een indicatie; misschien kun je de bobine laten testen? Dan weet je het zeker.
Over die hoogspannings-bobine: In beginsel is er niets tegen het gebruik van zo'n bobine. Tenzij je een electronische of half-electronische ontsteking hebt gemonteerd die een bepaalde weerstand van de bobine nodig heeft en de 40kV bobine een andere waarde heeft. Je auto zal er misschien in de winter en met vochtig weer iets sneller door starten, en bij hogere toeren is de vonk beter, maar verwacht er geen wonderen van. Dit soort bobines zijn eigenlijk bedacht om de dikke V8 blokkenn die in de 70er jaren in de USA opgevoerd werden en van +/- 3000rpm ineens 5500rpm moesten gaan maken nog van goede vonken te voorzien. Een gewone bobine had soms moeite om steeds op te laden, apanning af te geven en snel weer op te laden, en dat 8 x 5500 keer per minuut. Die 40kV bobines konden dat wat beter bijbenen.
Een lekke uitlaatklep zou je bij stationair niet heel erg moeten merken. Of hij moet er al half uitliggen. Maar je hebt altijd een beetje verbranding, dus zou je niet echt benzine aan de uitlaat moeten ruiken.

Hoe weet je dat je carburateurs goed staan afgesteld? Zitten de naalden wel op de juiste hoogte?
Staan de carbs synchroon?
Zijn alle slangen goed weer aangesloten? Als je vacuum voor de vervroeger en voor de rembekrachtiger verwisselt, of zelfs de carterontluchting verwisselt met de vervroeger, kun je leuke effecten krijgen!

Zelf rijd ik een B18A, maar dan met een 123-ontsteking, met een standaard Bosch-bobine, en van de winter was het starten echt nooit een probleem.

Houdt ons op de hoogte van je bevindingen! Succes,

Sven

• Jordos A (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 21:23 #92116 door Jordos A (GAST)
Beantwoord door Jordos A (GAST) in topic Vonk bobine vs. vonk bougie
<p>Sven, bedankt voor je uitleg over die bobines! Alle informatie is zeer welkom.</p><p>Ik dacht net als jij dat het best eens aan de carburateurs kon liggen. Dus heb ik ze uit elkaar gehaald en met hulp van veel informatie gecontroleerd, gesteld en voorzien van nieuwe pakkingen en naalden. Ik ben heel zeker dat de slangen e.d. goed zitten. Ook werken ze synchroon, voorzover je dat goed kunt zien.
Ik ben lang bezig geweest het mengsel te stellen en inderdaad, het staat erg rijk. Zodra ik het mengsel echter armer zet (naalden iets naar beneden schuif), dan loopt de motor merkbaar minder en heeft moeite met lage toeren draaien. Slaat vaker over. Uiteraard neemt de 'stank' dan wel af.

Omdat die revisatie niet veel uit heeft gemaakt en omdat ik dezelfde problemen ook ervaar bij het rijden op lpg, zoek ik het toch ergens anders. En ontsteking is dan het eerste waar je aan denkt. Omdat ik alles al heb vervangen en gesteld blijft alleen de bobine over. Ik twijfel nog omdat ik eigenlijk niet weet hoe fel de vonk moet zijn bij de bougies. Ik heb even bij een andere auto gekeken, een wat modernere Kadett, en daar zag ik niet eens een vonk! Toch loopt die prima.
Hoe zou jij jou vonk omschrijven? Is het een pitje, of toch echt iets meer? Verschilt ie veel van de vonk die de bobine afgeeft?</p>

• Wim Vlasblom (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 21:21 #92115 door Wim Vlasblom (GAST)
Beantwoord door Wim Vlasblom (GAST) in topic Vonk bobine vs. vonk bougie
<p>Wat de problemen veroorzaakt weet ik niet,maar als je de bobine vervangt denk er dan aan dat de orginele bobine een 9 volts is.Deze werkt met een zgn voorschakel weerstand.</p><p>Als je een nieuwe 12 volts bobine gebruikt moet je de voorschakel weerstand laten vervallen.</p><p>Ook is het misschien een idee om je stroomverdeler eens ergens op een testbank te controleren.</p><p>succes met zoeken,</p><p>Wim.</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 22:27 #92114 door Sven Hakbijl (GAST)
Jordos

de kleur van de vonk blijft slechts een indicatie: slechts meten is weten. De kleur kan door zoveel dingen beinvloed worden. Door lichtinval, zonneschijn, vuile bougie, natte (benzine) bougie, electrodeafstand. Het mooiste zou zijn als je de oude bobine ergens kon laten testen, dan weet je het. Zo via internet kun je de dingen minder goed beoordelen.
Er zijn genoeg kleine testjes te bedenken; zo kun je eens proberen hoe lang de vonk is die je kunt trekken van de bougie naar de kop. Die zou toch wel 15, misschien wel 20 mm moeten kunnen zijn. Hetzelfde zou je met de bobine kunnen doen.
Toch: Het ziet er spectaculair uit, maar wil je het zeker weten: Laat hem testen. En verschrikkelijk duur is een Bosch bobine toch niet; een set goede kabels is duurder.

Sleutel ze.

Sven

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD