Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet

  • Arnold van Loon (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2009 17:39 #49657 door Arnold van Loon (GAST)
Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet is gemaakt door Arnold van Loon (GAST)
Onlangs de dynamo vervangen voor een VOD exemplaar. Het gaat om een amazon B20 uit 1969.
Alles werkt prima maar de dynamo wordt wel erg heet.
Wat kan de oorzaak zijn? Een extra kabel van de dynamo naar de startmotor heeft geen resultaat.
Er is geen gemeten weerstand en het zekeringenkastje is schoongemaakt.
Ook is er geen slip van de V-snaar.

Wat kan de oorzaak zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2009 21:33 #92312 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet
Het VOD heeft vast meer dan één type dat ze kunnen leveren. In ieder geval hebben ze gelijkstroom én wisselstroomdynamo's. Als ik lees dat je een extra kabel van de dynamo naar de startmotor hebt getrokken, vermoed ik dat het een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar is.
De kabel van de dynamo naar de startmotor wordt op de startmotor verbonden met een kabel naar de accu. Op de één of andere manier moet namelijk de stroom van de dynamo in de accu komen, toch? Als nu de kabel van de startmotor naar de accu slecht is,, m.a.w. een bepaalde weerstand en daardoor een spanningsval heeft, wordt de regelaar in de dynamo voor de gek gehouden en denkt dat de accu altijd leeg is, om het populair uit te drukken. En zal dus een (soms te ) groot vermogen gaan leveren.
Het is toch zaak om de fout op te sporen, want deze situatie kan funest zijn voor zowel accu als dynamo.
Is overigens de aansluiting van het lampje correct gemaakt?
Heb je niet per ongeluk bij het aansluiten bijvoorbeeld héél evntjes sluiting gemaakt via het huis van de dynamo? Dan is negen van de tien keer de regelaar kapot.
Maakt het huis van de dynamo wel goed massa?
Is de massa tussen accu en motorblok wel in orde?
Wat noem jij heet; 50 graden hoeft geen probleem te zijn, maar dan kun jij je hand al niet meer op het metaal houden.

Succes met zoeken, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold van Loon (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2009 22:18 #92311 door Arnold van Loon (GAST)
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet
Sven, bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad een moderne wisselstroomdynamo met een ingebouwde regelaar.
Het inbouwen is zorgvuldig gegaan met de bijgeleverde handleiding. Hij werkt dan ook normaal maar wordt erg heet bij ingeschakelde verlichting en zo. Zonder dit blijft ie wel koel.

Hoe heet zal ik morgen even meten. Je kunt de hand er niet echt lang op houden. Verkleuren doet ie echter niet.

Alle andere zaken die je opnoemt zijn volgens mij wel in orde. (nagemeten)

Kan het ook komen door een accu die aan het eind van zijn leven is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold van Loon (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2009 21:29 #92310 door Arnold van Loon (GAST)
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet
Net even gemeten na een rit met de verlichting aan, de ventilator in de max stand en de sigaretten aansteker een paar maal ingedrukt. De gemeten temperatuur op de dynamo is ongeveer 55 graden. Ook aan de + verbinding.
Dit is inderdaad net te heet om je hand er een tijdje op te houden.

Wie het weet mag het zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2009 22:00 #92309 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Dynamo vervangen, alles o.k. maar wordt erg heet
Arnold,

Inderdaad zou een accu die aan het einde van zijn latijn is wel voor een langduriger hogere stroom en dus warmere dynamo kunnen zorgen. Maar als hij -de accu- zover is zou je dat ook aan het starten moeten merken.
Met de belasting die jij noemt is een temperatuur van 55 graden niet buitengewoon. Een wisselstroomdynamo wordt nu eenmaal warm. Niet voor niets is de constructie zo open dat de gemonteerde fan alle lucht door de dynamo heenblaast. Daar mag je ook niets aan veranderen.
Als de dynamo langdurig boven de 70 graden zou blijven, zou de isolatie van de wikkelingen of de ingebouwde regelaar het kunnen begeven, maar daar zit je nog niet aan.
Wat je nog zou kunnen doen is een amperemeter aansluiten en meten wat de laadstroom is bij zo'n ritje als je net noemde. Die zal normaal na het starten tijdens het rijden bij zo'n 1800 rpm met verlichting enz. aan best 35 'tot 45 A. kunnen zijn, maar moet toch al snel zakken naar zo'n 25 A. schat ik. Bedenk wel dat er een directe relatie bestaat tussen laadstroom en warmte-ontwikkeling: Hoe meer stroom, des te meer warmte.
De getallen die ik opgaf zijn een schatting; je kunt er best wat naast zitten, maar als je er 15 of meer A. naar boven vanafwijkt is er toch echt iets mis. Alleen verwacht ik dat, als ik jouw verhaal goed lees, eigenlijk niet.

Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.