Dynamo 12 v katterug
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 15:26 #1048110
door Lineke Boot-Brussaard
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Dynamo 12 v katterug is gemaakt door Lineke Boot-Brussaard
We hebben het volgende probleem met mijn PV544 '62 12 volt B18:
- amperelampje begint steeds vaker op te lichten en te branden.
- dashboardverlichting en ruitenwissers gaan het pas doen als we een tijdje gereden hebben.
Waarschijnlijk dus iets mis met stroomvoorziening. Het volgende hebben we gedaan:
- koolborstels dynamo vervangen
- spoelen dynamo doorgemeten op weerstand = OK
- nieuwe stroomverdeler geïnstalleerd
Als we nu het voltage over de dynamo meten, dan komen we bij een warme draaiende motor op 11,8 volt. Nu kunnen we de dynamo wel verwisselen voor een andere, maar hebben we dan het "stroomlek" te pakken? We hebben zelf het idee dat de "lek" verderop in de bedrading zit, waarvan delen nog vervangen moeten worden.
Concrete vragen:
- hoe kan ik het elektrisch systeem zo isoleren, dat ik alleen de werking van de dynamo i.c.m. accu en bobine kan meten?
- kan ik er vanuit gaan dat de dynamo gewoon functioneert?
Er is vast wel ergens een ervaringsdeskundige die ons verder kan helpen. Alvast dank!
- amperelampje begint steeds vaker op te lichten en te branden.
- dashboardverlichting en ruitenwissers gaan het pas doen als we een tijdje gereden hebben.
Waarschijnlijk dus iets mis met stroomvoorziening. Het volgende hebben we gedaan:
- koolborstels dynamo vervangen
- spoelen dynamo doorgemeten op weerstand = OK
- nieuwe stroomverdeler geïnstalleerd
Als we nu het voltage over de dynamo meten, dan komen we bij een warme draaiende motor op 11,8 volt. Nu kunnen we de dynamo wel verwisselen voor een andere, maar hebben we dan het "stroomlek" te pakken? We hebben zelf het idee dat de "lek" verderop in de bedrading zit, waarvan delen nog vervangen moeten worden.
Concrete vragen:
- hoe kan ik het elektrisch systeem zo isoleren, dat ik alleen de werking van de dynamo i.c.m. accu en bobine kan meten?
- kan ik er vanuit gaan dat de dynamo gewoon functioneert?
Er is vast wel ergens een ervaringsdeskundige die ons verder kan helpen. Alvast dank!
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 17:39 #1048111
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Dynamo 12 v katterug
11,8 Volt lijkt mij veel te weinig voor een goed functionerend laadsysteem. Dat zou minstens 13 à 14 Volt moeten zijn.
Als oorzaken denk ik als eerste aan slechte (massa)verbindingen.
De bobine heeft weinig met het laadsysteem te maken.
Als oorzaken denk ik als eerste aan slechte (massa)verbindingen.
De bobine heeft weinig met het laadsysteem te maken.
P544B B16A, P220VE B18A
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 21:07 - 09-02-2025 21:07 #1048112
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Dynamo 12 v katterug
Lineke, heeft de auto nog een losse spanningsregelaar die op het binnenscherm gemonteerd zit? Die kun je namelijk zelf bijstellen.
Het is wel bijzonder dat een aantal gebruikers pas na enige tijd het gaan doen. Dat heeft denk ik niet met de dynamo te maken. Ik zou bij deze storing ook beginnen met alle verbindingen goed te controleren, zekeringen schoon te maken enzovoort.
Succes, Hans
Het is wel bijzonder dat een aantal gebruikers pas na enige tijd het gaan doen. Dat heeft denk ik niet met de dynamo te maken. Ik zou bij deze storing ook beginnen met alle verbindingen goed te controleren, zekeringen schoon te maken enzovoort.
Succes, Hans
Laatst bewerkt 09-02-2025 21:07 door Hansw. Reden: Schrijf fout
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-02-2025 21:19 #1048113
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Dynamo 12 v katterug
Beste Lineke,
Ik wil je niet teleur stellen, maar als de bedrading net zo oud is al de auto, vrees ik dat je inderdaad te maken hebt met diverse overgangs weerstanden.
De isolatiie is na ruim 60 jaar verhard, en verder zijn dan de koperen kernen in de bedrading vaak geoxideerde (groen) en dan rest eigen;lijk maar een rigoreuze oplossing : gehele bekabeling vernieuwen. Is even werk, maar het resultaat is als nieuw\\\
Succes nvg Fred
Ik wil je niet teleur stellen, maar als de bedrading net zo oud is al de auto, vrees ik dat je inderdaad te maken hebt met diverse overgangs weerstanden.
De isolatiie is na ruim 60 jaar verhard, en verder zijn dan de koperen kernen in de bedrading vaak geoxideerde (groen) en dan rest eigen;lijk maar een rigoreuze oplossing : gehele bekabeling vernieuwen. Is even werk, maar het resultaat is als nieuw\\\
Succes nvg Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-02-2025 12:12 #1048114
door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Dynamo 12 v katterug
Lieneke en andern,
Bijgaand een paar platjes van de werkzaaamheden betreffende het na maken van een kabel harnas compleet.
Deze is tbv mijn recentelijk aangekochte Amazon en op dezelfde manier ook een tweetal aangemaakt voor een PV.
en deels ingebouwd:
Succes Fred
Bijgaand een paar platjes van de werkzaaamheden betreffende het na maken van een kabel harnas compleet.
Deze is tbv mijn recentelijk aangekochte Amazon en op dezelfde manier ook een tweetal aangemaakt voor een PV.
en deels ingebouwd:
Succes Fred
10-02-2025 12:29 #1048115
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Dynamo 12 v katterug
Ik heb bij Elbert Bos ooit een kabelboom gekocht voor de 780 en hij maakt ze ook voor oudere Volvo's. Ik zou hem proberen, ze zijn plug en play met de juiste kleuren en connectoren.
Op zijn website staat nu geen aanbod, misschien is hij aan het afbouwen ofzo, maar je kunt hem bereiken op info@elbertbos.nl.
Op zijn website staat nu geen aanbod, misschien is hij aan het afbouwen ofzo, maar je kunt hem bereiken op info@elbertbos.nl.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-02-2025 12:40 #1048116
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Dynamo 12 v katterug
Dat ziet er best nogal ingewikkeld uit. En bij een auto in gedemonteerde staat is het makkelijker te doen dan bij een auto in rijdbare staat.
Ofschoon dat natuurliojk het beste resultaat geeft is het niet per sé noodzakelijk lijkt mij.
Wat volgens mij in ieder geval noodzakelijk is:
- alle aansluitingen van het laadsysteem (accu, dynamo, spanningsregelaar) losnemen, schoonmaken en van nieuwe connectors voorzien;
- alle massaaansluitingen in motorruimte en achter dashboard losnemen, schoonmaken en zonodig van nieuwe connectors voorzien;
- alle overige connectors nalopen, evt. losnemen en schoonmaken en zonodig van nieuwe connectors voorzien;
- kroonsteentjes etc. vervangen door fatsoenlijke connectors of liever nog solderen en isoleren;
- zekeringenkastje en zekeringen vervangen.
Groet,
Leo
Ofschoon dat natuurliojk het beste resultaat geeft is het niet per sé noodzakelijk lijkt mij.
Wat volgens mij in ieder geval noodzakelijk is:
- alle aansluitingen van het laadsysteem (accu, dynamo, spanningsregelaar) losnemen, schoonmaken en van nieuwe connectors voorzien;
- alle massaaansluitingen in motorruimte en achter dashboard losnemen, schoonmaken en zonodig van nieuwe connectors voorzien;
- alle overige connectors nalopen, evt. losnemen en schoonmaken en zonodig van nieuwe connectors voorzien;
- kroonsteentjes etc. vervangen door fatsoenlijke connectors of liever nog solderen en isoleren;
- zekeringenkastje en zekeringen vervangen.
Groet,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2025 13:52 - 10-02-2025 13:54 #1048117
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Beantwoord door Lineke Boot-Brussaard in topic Dynamo 12 v katterug
Bedankt voor de tip. Dit werkt wel heel goed. Fijn dat we zoveel input krijgen. Ik denk dat in het venieuwen van de bedrading ons volgende actiepunt ligt. Bekabeling is al deels vernieuwd, vooral achter. Nu de rest nog...
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Laatst bewerkt 10-02-2025 13:54 door Lineke Boot-Brussaard.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-02-2025 20:07 #1048122
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Dynamo 12 v katterug
Lineke, als ik dit zo lees zijn er m.i. (minimaal) twee problemen.
1) pas na een poosje gaat de dashboardverlichting etc het doen. Dit probleem staat los van de dynamo. Immer dashboardverlichting doet het normaalgesproken ook als de motor niet draait.
Ik heb het sterke vermoeden dat dit probleem in het zekeringkastje zit, m.n. in de hoofdzekering (dit is de korte zekering)
Even contacten goed schoonmaken.
Verder heeft het zekeringkastje zelf ook geen al te beste reputatie . Er zitten diverse contactstrips op elkaar geklonken met klinknageltjes. Daarin wil zich na al die jaren corrosie nestelen. Voorzichtig doorsolderen is de oplossing.
Mogelijk ander foutbron is de aansluiting achter op de benzinemeter, Daar zitten 4 rode draden onder een moertje; een enkele keer loopt dit los en kan ook dit soort problemen veroorzaken.
Controleer ook even de aansluitingen op de achterzijde van je contactslot
2) Dynamo. De spanning die je op de dynamo gemeten hebt is inderdaad te laag. Maar hoe heb je die gemeten'? Bij stationair draaiende motor. Als er nog een gelijkstroomdynamo op zit dan kan dat kloppen, die laadt pas bij zodra de motor meer dan ca. 2500 tpm draait
1) pas na een poosje gaat de dashboardverlichting etc het doen. Dit probleem staat los van de dynamo. Immer dashboardverlichting doet het normaalgesproken ook als de motor niet draait.
Ik heb het sterke vermoeden dat dit probleem in het zekeringkastje zit, m.n. in de hoofdzekering (dit is de korte zekering)
Even contacten goed schoonmaken.
Verder heeft het zekeringkastje zelf ook geen al te beste reputatie . Er zitten diverse contactstrips op elkaar geklonken met klinknageltjes. Daarin wil zich na al die jaren corrosie nestelen. Voorzichtig doorsolderen is de oplossing.
Mogelijk ander foutbron is de aansluiting achter op de benzinemeter, Daar zitten 4 rode draden onder een moertje; een enkele keer loopt dit los en kan ook dit soort problemen veroorzaken.
Controleer ook even de aansluitingen op de achterzijde van je contactslot
2) Dynamo. De spanning die je op de dynamo gemeten hebt is inderdaad te laag. Maar hoe heb je die gemeten'? Bij stationair draaiende motor. Als er nog een gelijkstroomdynamo op zit dan kan dat kloppen, die laadt pas bij zodra de motor meer dan ca. 2500 tpm draait
- Lineke Boot-Brussaard
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2025 20:56 #1048123
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)
Beantwoord door Lineke Boot-Brussaard in topic Dynamo 12 v katterug
Dank voor de tips Han, neem ik mee in mijn verdere onderzoek.
- 1962 PV544 (Olav)
- 1993 240 (De Baksteen)