centrale deurvergrendeling weigert.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-09-2024 19:35 #1046643 door Pascal Kogelman
centrale deurvergrendeling weigert. is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik kan met de portiersleutel wel alle portieren op slot draaien van mijn Volvo 240 TIC (1983), maar als ik met de sleutel het bestuurdersportier open, gaat alleen de pin van die deur omhoog, van de andere 3 deuren blijven de pinnetjes omlaag. Dus op slot doen gaat goed, maar openen niet. Ik heb al de stekkers vd motortjes even in- en uit elkaar gehaald en met elektronica contactspray behandeld, maar dit heeft niet geholpen. Ik zie de pinnetjes van de deuren wel licht bewegen als ik de sleutel omdraai.
Waar moet ik het zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
15-09-2024 13:59 #1046660 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic centrale deurvergrendeling weigert.
Geen idee, maar even hardop meedenken...
Je ziet de pinnetjes wel reageren. Dan wordt signaal dus wel afgegeven en ontvangen.
Om echt te bewegen is kort best een flinke stroomsterkte nodig, die komt er dus niet aan/door?
Kan dat zijn wegens een te hoge weerstand in circuit, zodat A te laag blijft? Of lekt de stroom ergens onderweg al weg en slaat de motortjes over?
Zit dit dan in zender (bestuurdersdeur), of in een motortje (andere deuren), of onderweg?
Kun je eens per deur een motortje afkoppelen? Dan wat gebeurt er dan? Dit per deur doen. En kijken of het beeld anders wordt...

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-09-2024 15:02 #1046661 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic centrale deurvergrendeling weigert.
Bedankt voor het meedenken, Bart!
Ik ben er inmiddels achter: er zit aan de binnenkant een ring om het slot vh portier, daar zitten de draden aan: daarvan is de blauwe en gele isolatie verpulverd na 41 jaar. Daardoor liggen de koperdraden bloot en raken elkaar, daarvoor bewegen de pinnen soms iets. Zaak om dit uit te bouwen en de draden opnieuw te isoleren, maar je komt er in het portier lastig bij vandaar dat ik het voorlopig zo laat.  
groet,
Pascal

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
15-09-2024 17:46 #1046665 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic centrale deurvergrendeling weigert.
Graag gedaan, logisch nadenken bij (electrische) problemen is altijd een van de leukere uitdagingen van een oudere auto. Zeker als het probleem in de auto van een ander woont.... 
Fijn te horen dat jehet gevonden hebt. In portie ris inderdaad gepriegel. Misschien likt het wel om er voorlopig een stukje isolatietape tussen de aders te krijgen zodat ze geen sluiting meer maken. Loop je wel het risico dat je de voorlopig best lang wordt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD