probleem met Volvo radio aansluiting

Lees meer
20-02-2024 08:27 - 20-02-2024 08:27 #1044086 door Pascal Kogelman
probleem met Volvo radio aansluiting is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik heb het volgende probleem met het aansluiten van een Volvo CR-2170 radio-cassette (foto 1) in mijn 244 (1982), waar tot nu toe een moderne Pioneer USB radio zat. Aan de Volvo radio zitten (naast de antenne) slechts 2 aansluitingen: een wit stekkerblokje (mannetje) en een kleiner grijs stekkerblokje (vrouwtje 4 gaten): zie foto 2. De bedrading die in de Volvo zit en uit de radiobak onderin komt is zichtbaar op foto: 3. Daar komt ook een wit stekkerblok uit, maar dit is ook een mannetje, dus dit gaat niet passen met het mannetje dat al aan de radio zit. Daarnaast komen er vanuit de auto 4 rode draden (de 4 speakers) samen in een plat bruine blokje die vervolgens weer in een zwart blokje geklikt zit (=foto 4 en 5). Het ouderwetse witte blokje (met de voeding, denk ik) is ook verbonden met een platte zwarte en aan de andere kant vd zwarte lopen de gekleurde stekkers naar een klein 8 ploeg stekkertje die achterin de moderne Pioneer zat. (=foto 5).
Mijn vraag; bestaat er een verloopstekkertje waarmee ik de 2 blokstekkers vd Volvo radio kan aansluiten op de voeding en speaker bedrading? Hoe krijg ik deze originele radio werkend met mijn huidige modernere bedrading? Ik heb geen tot weinig verstand van elektronica, dus tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
groet,
Pascal


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2024 19:58 #1044093 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Ik ben ondertussen iets verder gekomen : verstopt achter het dashboard heb ik het witte vrouwtjesblokje gevonden, dus die zitten nu aan elkaar. ( foto 1) Daarnaast aan de 4 rode luidsprekerdraden 4 mannetjespinnen gemaakt zodat deze in het kleine grijze blokje passen. Toen op contact gezet en:…… niets …! Geen geruis,geen verlichting van de radio die brandt. Helemaal niets, grrr.
Zou de radio gewoon stuk zijn? Daarna kwam ik erachter dat het witte mannetjesblokje van de radio 7 pinnen heeft en het vrouwtjesblokje 8 pin-openingen. Zou dat de veroorzaker kunnen zijn? De beide witte blokjes passen maar op 1 manier op elkaar.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2024 08:47 #1044097 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Hoi Pascal, controleer of er spanning op de rode draad aan de witte stekker staat, zoniet controleer de zekering en ga op zoek naar een zwevende zekering in de bedrading van de radio. Het is ook mogelijk dat de radio alleen maar in de contact stand werkt, wat ik mij eigenlijk niet voor kan stellen. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 19:10 - 23-02-2024 19:11 #1044134 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Bedankt voor de tips, Albert!
Sinds vandaag ben ik iets verder gekomen met de radio: ik heb hem meegenomen naar mijn dorpsgarage om te testen. Daar hebben ze er een losse accu op aangesloten en toen brandde de display verlichting (geen geluid hoorbaar, want geen speakers aangesloten).
Kan ik daardoor afleiden dat de radio an zich het wel doet, of is dat te kort door de bocht?
Voor de zekerheid heb ik de de bovenste zekering (vd radio) gewisseld met een nieuwe en de radio weer aangesloten in mijn Volvo 244: Niets .....
Zelf denk ik dat de oorzaak bij de bedrading die uit de auto komt ligt.
Komende zaterdag, 2 maart kom ik naar de sleuteldag in Harderwijk bij Volvo Broekhuis voor o.a. carburateur afstelling en deukjes verwijderen. Ik ga een oproep doen of er die dag daar iemand rondloopt met veel verstand van elektronica, die mij wil helpen de radio aan de praat te krijgen.
Wie dat wil doen, mag zich melden bij mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 20:09 #1044136 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Hoi Pascal, goed bezig, laat een monteur met een multimeter controleren of er spanning vanaf de zekering op de rode draad komt, en verbinding via de witte stekker naar de radio. Dan zal het resultaat hetzelfde zijn als met de losse accu. Het is nog niet met zekerheid te zeggen of de radio goed is. Maar je bent op de goede weg. Gr. Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-02-2024 20:34 #1044138 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Albert, ik heb een oproep gedaan in de Babbelbox van dit forum : hopelijk is er iemand die mij zaterdag 2 maart wil helpen tijdens de sleuteldag in Harderwijk met meten etc.
Zou mooi zijn als ik die dag bij Volvo Broekhuis wegrijd met een werkende radio :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-02-2024 17:08 - 24-02-2024 17:09 #1044157 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Heb hier ook al eens mee gestoeid, bij 240 en 340 (zelfde blokje). Daar heb ik op het oude V300forum wel eens plaatjes bij gezien, maar nu niet meer gevonden.

Wel deze gevonden, die zou voldoende moeten verklaren denk ik...
(bron: hotcrowd.wordpress.com/2011/12/23/volvo-...ers-photos-diagrams/ )



Heb me (nog) net pas aangemeld voor zaterdag, maar mocht ik er zijn dan wil ik uiteraard best even meekijken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2024 19:05 - 24-02-2024 19:05 #1044160 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Bedankt voor je schema en aanbod, Bart.
Mocht je zaterdag vd partij zijn op de sleuteldag maak ik graag gebruik van je expertise, zelf heb ik weinig verstand van electronica.
Laat me maar weten, zodra jij meer weet over de haalbaarheid van zaterdag.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
25-02-2024 17:17 #1044179 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic probleem met Volvo radio aansluiting
Ik ben er zaterdag bij. Expertse wil ik het niet noemen, maar twee weten meer dan een. Tot zaterdag dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2024 18:59 - 02-03-2024 16:50 #1044180 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic probleem met Volvo radio aansluiting GELUKT !!!
Bart: ik heb je een PB gestuurd over zaterdag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.