Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-12-2023 12:42 #1043356 door Jasper Jasper (GAST)
Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971 is gemaakt door Jasper Jasper (GAST)
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik trots eigenaar van een 145 van 1971. Het plan is om de auto stapsgewijs op te knappen en steeds wat beter te maken maar er wel mee te blijven rijden door het jaar heen, gelukkig heb ik nog ander vervoer dus ben ik er niet afhankelijk.
In principe werkt vrijwel alles in de Volvo maar de auto heeft wel wat kleine elektrische problemen. Tot nu toe heb ik van de meeste problemen de oorzaak al gevonden en het meeste opgelost, maar de ruitenwissers krijg ik nog niet in beweging. Bij het activeren van de ruitenwissers gebeurt er niks; geen geluid of klikgeluid. Nu heb ik het onderste deel van het dashboard al verwijderd en gecheckt of er stroom naar de switch gaat, en dat is zo; er komt 12v op de geel/blauwe + zwarte kabels. Er lijkt geen stroom uit te gaan naar de andere 3 aansluitingen. Voordat ik nu de hele ruitenwisser motor onder het dashboard uit moet halen (jammer genoeg zit die bij mijn bouwjaar nog niet in de motoruimte) vroeg ik me af of er nog een gemakkelijke manier is om te testen of de switch kapot is of dat toch wel de motor er uit moet?

Ik dacht nog aan stroom zetten op de motor, maar daar kom ik niet echt goed bij zo onder het dashboard. Als ik het stroomschema van de switch of motor online zou kunnen vinden, zou ik wel 12v kunnen zetten op de kabels die uit de switch komen. Maar dan moet ik eerst weten welke kabels ik moet hebben voordat ik alles doorbrand. :-)
Hier een foto van de knop. Ik heb inmiddles alles even goed schoon gemaakt, opgepoetst en ingespoten met contactspray: i.imgur.com/Hc26ec4.jpeg

P.S. Ik zoek nog het spiegelglas van een rechter buiten spiegel; het chroom is nog mooi, maar het glas is gebarsten. Is dit los te verkrijgen of moet de hele spiegel nu vervangen worden?
P.S.S. Ik heb een foto bijgevoegd van mijn zekeringenkast maar kan online geen schema's vinden die overeen komen met het aantal zekeringen dat ik heb. Weet iemand het diagram te vinden van de zekeringenkast voor mijn model en bouwjaar? Zie foto: i.imgur.com/Qg6dwYP.jpg


Bedankt voor het lezen, hopelijk weet iemand wat de beste vervolgsap is! Hoor graag van jullie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-12-2023 14:58 #1043361 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
Update; ik heb gisteravond dus alles uitgezocht, los en vast gemaakt, enzovoort zonder dat er beweging kwam in de ruitenwissers. Niks leek te werken. Ik heb toen de knop op "aan" gelaten en alles verbonden en ben met de auto terug naar huis gereden vanaf onze loods.

Wat schetst mijn verbazing: ik kijk vanmiddag uit het raam en zie dat de ruitenwissers plotseling in de stand staan waar ze naar boven staan gewezen. Ze hebben dus aan gestaan op de één of andere manier ergens vannacht. Ik ben naar de auto gelopen en heb van alles geprobeerd maar er gebeurt niks als ik ze nu aan of uit zet. Ook de zekeringen draaien en opnieuw insteken haalt niks uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2023 19:22 - 18-12-2023 19:23 #1043367 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
Ik heb een schema van de 1972 - 145, hierbij gevoegd.
Ik denk dat het het sleepcontact op de motor kan zijn die ook voor de ruststand moet zorgen. 

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2023 15:39 #1043375 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
Waarschijnlijk onderbreking in de aardverbinding motor naar aarde . Is een bekende  storing. Maak een aparte aardverbinding, dan moet de zaak weer draaien. Mocht echt de motor defect zijn, ik heb nog een complete.
Henk Platvoet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-12-2023 11:00 #1043384 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971

Ik heb een schema van de 1972 - 145, hierbij gevoegd.
Ik denk dat het het sleepcontact op de motor kan zijn die ook voor de ruststand moet zorgen. 

 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



 
Bedankt voor het schema. Klopt het dat de Volvo's van dit jaar geen kant-en-klaar zekeringen schema hebben? Dat ben ik wel gewend vanuit andere oldtimers waar ik aan heb geklust. Heb zelf nog niet veel ervaring met het begrijpend lezen van een dergelijk elektrisch schema.

Wat betreft het sleepcontact op de motor; is dit gewoon een van de kabelschoentjes op het motortje die wellicht slecht contact maakt, of bedoel je iets intern in de motor waardoor deze vervangen dient te worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-12-2023 11:02 #1043385 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971

Waarschijnlijk onderbreking in de aardverbinding motor naar aarde . Is een bekende  storing. Maak een aparte aardverbinding, dan moet de zaak weer draaien. Mocht echt de motor defect zijn, ik heb nog een complete.
Henk Platvoet
Hi Henk. Super, bedankt voor de tip! Ik wring mezelf vanavond nog eens tussen het dashboard en de stoel in een poging de kabels nog eens na te lopen. Bedoel je dat de zwarte kabel tussen de motor en de switch niet goed meer zou zijn, of dat deze slecht contact maakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2023 12:16 - 20-12-2023 12:17 #1043388 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
Dit is het enige schema dat ik ken, de zekeringen staan in het midden van het schema, maar ik vind het altijd moeilijk om in die wirwar de draden te volgen!
Het sleepcontact zit in onder het dekseltje aan de motor.
Verder dacht ik me te herinneren dat er een aardedraad van de motor direct naar een punt in de buurt van de motor loopt, dus direct aan het plaatstaal.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2023 16:57 #1043390 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
De aardverbinding kun je niet zien ,tenzij je de motor uitbouwt. Het is een platte dunne koper/messing strip van ongeveer 4 cm tussen motor en het huis van het ruiten wisser mechaniek. Bij een van mijn volvo "s was deze gebroken.Ik vond de storing toen ik tijdens het uitbouwen de motor bewoog en plotseling de wissers gingen werken.
groet
Henk
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jasper Jasper (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-12-2023 09:45 #1043398 door Jasper Jasper (GAST)
Beantwoord door Jasper Jasper (GAST) in topic Ruitenwisser motor & knop testen in 140 van 1971
Heren, bedankt! Het is opgelost. Ik was begonnen met het demonteren van het motortje toen mijn ratel verlengstuk per ongeluk contact maakte tussen het chassis (de bout) en de buitenkant van de motor. Op het moment dat daar contact was, begon plots de motor te draaien. Ik heb een nieuwe aarde verbinding aangelegd en het motortje lijkt het perfect te doen, ruiten worden gelukkig weer mooi schoon. Voorlopig geen Rain-X meer nodig! :-)
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.