Bosch dynamo revisie poging - demontage problemen

Lees meer
17-11-2023 10:28 #1043001 door Jeroen Brouwers
Bosch dynamo revisie poging - demontage problemen is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik probeer een Bosch wisselstroom 12 35A (losse regelaar) te reviseren. Ik weet niet of dat gaat lukken maar probeer te leren hoe dat werkt (worse case, ik koop een nieuwe)
Ik heb bij de volvo academy  een handleiding gevonden waar op pagina 3-28 netjes uitgelegd wordt hoe je de boel uit elkaar haalt. Punt 7 gaat over de het loshalen van de 'positive diode plate' die je dan moet los solderen. Daar loop ik vast. Het is wel nodig om de kabel isolate vrijwel vergaan is....

Mijn 100w soldeerbout doet helemaal niks op de punten waar de kabels van de positieve en negatieve diodes bij elkaar komen met de draden van de stator (zie foto hieronder). Ik heb gecheckt bij wat mensen en die melden dat dit wellicht hard gesoldeerd is. Ik meen dat het met koper vastgezet is. Ik leerde dat de diodes behoorlijk robuust zijn in zo'n dynamo en dat die dus best wat hitte kunnen hebben. Maar ik snap nog niet hoe ik die dan los haal. Wellicht iets van gereedschap / specifieke branders om dit los te halen??


Daarnaast vertelde iemand dat de diodes vast geperst zijn en dat daar speciaal gereedschap voor nodig is? De negatieve diodes zitten in het 'stator huis' geperst (zie foto hieronder: 4 en 5). Hoe straal je dat huis dan zonder de diodes kapot te maken?

Ik hoop dat er mensen zijn die dit al eens gedaan hebben. Ik snap dat het wellicht simpeler is om een nieuwe te kopen maar dat is hier niet het doel.

Alvast dank voor de hulp.

Mvg
Jeroen




 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.