Solenoid startmotor

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2009 12:10 #49478 door Harmen Meek (GAST)
Solenoid startmotor is gemaakt door Harmen Meek (GAST)
<p> </p><p>Hallo Volvoliefhebbers,</p><p>Mijn solenoid heeft kuren. Als ik probeer te starten hoor ik alleen een tik. Een paar keer achter elkaar proberen heeft soms resultaat. Een even een duwtje in een versnelling wil ook wel eens helpen. De startmotor heb ik uit elkaar gehad: die is perfect (ook goede koolborrstels). Ik denk dat mijn solenoid te weining aantrekt o.i.d. Herkent iemand dit probleem? Heeft iemand misschien een solenoid over (startmotor voor een B20A)? Dan hoor ik dat graag: harmenmeek@hotmail.com </p><p>Alvast bedankt!</p><p>Harmen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2009 22:43 #93203 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Solenoid startmotor
<p>Weet je zeker dat de accu goed is, en de plus- en massakabels ook? De tik is de solenoide die doet wat-ie moet doen, maar vervolgens gaat de grote startstroom niet lopen om &eacute;&eacute;n of andere reden.</p><p>Als je de startmotor los hebt kan je de solenoide testen door 12V op pin 50 te zetten en de behuizing aan de min.</p>

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-09-2009 08:01 #93202 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Solenoid startmotor
De solenoide spoel is zelden of nooit defect, wel het kontakt die er in zit; nl op het moment dat de solenoide wordt bekrachtigd trekt deze een metalen kern aan, die op zijn beurt eerst en vooral het aandrijvend tandwieltje naar het kroonwiel brengt en terzelfdertijd een vrij groot elektrisch contact sluit achteraan aan de solenoide; dit contact bekrachtigd dan de eigenlijke startmotor die begint te draaien. Heel dikwijls zit hier het probleem, en zeker als de motor wel werkt bij het aantikken met een hamer. Alles wijst er op dat deze grote koperen kontakten zijn vervuilt door inbranding; en of dat de kern van de solenoide niet meer tot helemaal achter wordt getrokken door inwendige slijtage . Ik zou meteen een volledig andere startmotor plaatsen, want ze zijn met massas te vinden. als je er geen vind, ik heb er zelf genoeg liggen, want het is een oerdegelijk onderdeel van onze volvo s.

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2009 09:10 #93201 door Harmen Meek (GAST)
Beantwoord door Harmen Meek (GAST) in topic Solenoid startmotor
<p> </p><p>Heren,</p><p>Dank voor jullie uitleg. Ik denk nu dat het inderdaad aan de grote koperen contactpunten in de solenoid ligt. Is het ook mogelijk deze contactpunten te vervangen?
Anders lijkt het me inderdaad een goed plan om een nieuwe startmotor in te bouwen. Wat is uw woonplaats (dhr. Dezittere) dan kan ik er wellicht &eacute;&eacute;n ophalen, en wat is de prijs van een startmotor?
Harmen</p><p> </p><p> </p>

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-09-2009 17:17 #93200 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic Solenoid startmotor
<p>Hallo Harmen,</p><p>Bij alle goede tips wil ik er ook nog een plaatsen.</p><p>Weet je zeker dat de spoel voldoende stroom krijgt aangevoerd, het is nl. van belang dat de stroom die va het contactslot gaat groot genoeg is. Het contactslot, of eventueel een andere schakelaar moet wel voldoende stroom doorgeven. Er zit niet voor niets een vrij dikke draad naar de startmotor vanaf het contactslot.</p><p>Heb je al geprobeerd,wanneer de startmotor weigert, om met een dikke draad regelrecht stroom te zetten vanaf de akku naar het relais? Ook de aansluiting aan het relais kan de oorzaak zijn wanneer dit een stekkerverbinding is en geoxideerd is.</p><p>Succes ermee, Herman van Roekel</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2009 19:06 #93199 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Solenoid startmotor
Harmen

Hier nog een tip: Op een site als onderdelenzoeker.nl of iets dergelijks kun je bijv. startmotor voor een 240 intikken, en dan krijg je reactie van verschillende d&eacute;montagebedrijven. Prijzen vari&euml;erden van het voorjaar van &euro; 40 tot &euro; 55. Een startmotor van een B21 past prima op een B 20.

Succes, Sven

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD