De zwarte draad die op het schema van de club naar het contactsl

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2009 23:10 #49470 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Als ik op pagina 9111 van de cd van de club kijk, zie ik een dikke zwarte draad (6 kwadraad) van de startmotor naar het contactslot lopen.
Ik ben geen electroman. Op de tekening komt de draad samen met een rode draad die van de accu komt en met een zwarte draad die van de spanningsregelaar komt.

Ikke nie begrijpe!

Staat zwart hier wel of niet voor massa? Waarom dan zo'n dikke kabel richting het contactslot?

Ben benieuwd!

Groet,

Edo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2009 08:35 #93228 door Rene Brandt
<p>je bedoelt waarschijnlijk het verzamelpunt van de plusverbinding op het startrelais , op de startmotor zit zoals je zelf al zegt</p><p>een rode draad van de accu , de plus 12 v draad , hieraan verbonden een aantal zwarte draden , deze draden zijn dan ook ongeschakelde en ongezekerde plus draden 12v , moeten worden beschouwd als rode draden , geven constante spanning ongeacht wel of geen contactslot aan.</p><p>altijd eenvoudig te controleren met een simpel spanningszoekertje met lampje , de gebruikte kleuren zijn inderdaad verwarrend , zo blijkt maar weer dat je moet meten en niet op de kleuren moet afgaan.</p>

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 11:02 #93227 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic De zwarte draad die op het schema van de club naar het contactsl
Dank je Rene. Ik wilde even heel zeker weten. Ik ga weer vrolijk verder met mijn halogeen/relaisklus.

Bedankt!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD