Amp lampje gaat soms spontaan voluit branden
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2009 17:54 #49422
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Amp lampje gaat soms spontaan voluit branden is gemaakt door Lars Rengersen
Het lijkt wel de tijd van de elektrische storingen. M'n andere Amazon heeft last van een knipperend amp lampje.
Deze Amazon, met wisselstroomdynamo heeft nu twee keer gehad dat het AMP lampje voluit ging branden.
De tweede keer viel ook de motor vrij snel daarna uit.
Zo spontaan als het kwam ging het in beide gevallen ook weer weg.
Zojuist heb ik even alle kabels nagelopen. Geen losse en/of vuile contacten kunnen ontdekken.
Is dit een kwestie van preventief de dynamo vervangen?
Kan een dynamo half stuk gaan? Soms wel/soms niet werken?
Alvast bedankt,
Groeten Lars
Deze Amazon, met wisselstroomdynamo heeft nu twee keer gehad dat het AMP lampje voluit ging branden.
De tweede keer viel ook de motor vrij snel daarna uit.
Zo spontaan als het kwam ging het in beide gevallen ook weer weg.
Zojuist heb ik even alle kabels nagelopen. Geen losse en/of vuile contacten kunnen ontdekken.
Is dit een kwestie van preventief de dynamo vervangen?
Kan een dynamo half stuk gaan? Soms wel/soms niet werken?
Alvast bedankt,
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-10-2009 20:16 #93480
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Amp lampje gaat soms spontaan voluit branden
Hallo Lars
Een dynamo kan op veel manieren stuk gaan. Maar hier een paar suggesties voor het oplossen van jouw verschijnsel:
Maakt de dynamo via de steun of anderszins nog wel genoeg massa met het blok en daarna met de carrosserie?
Is het wel zo dat de plus die op het lampje staat constant is, of is er door bijv. een zekering die moeilijk doet een slecht contact?
Bedenk dat het lampje, onder normale bedrijfsomstandigheden, uitgaat omdat het van twee kanten plus krijgt aangevoerd. Dan is het uit. Als óf de dynamo geen spanning meer afgeeft, óf de plus die door het lampje de veldwikkeling bij het opstarten onder spanning zet, onderbroken is, gaat het lampje aan.
Ook massa-kabels kunnen verouderen, net als de veelbesproken plus-kabels.
Bij mij was het verschijnsel in ieder geval opgelost toen ik de zekeringhouders goed had schoongemaakt en een vers zekeringetje geplaatst had.
Succes, Sven
Een dynamo kan op veel manieren stuk gaan. Maar hier een paar suggesties voor het oplossen van jouw verschijnsel:
Maakt de dynamo via de steun of anderszins nog wel genoeg massa met het blok en daarna met de carrosserie?
Is het wel zo dat de plus die op het lampje staat constant is, of is er door bijv. een zekering die moeilijk doet een slecht contact?
Bedenk dat het lampje, onder normale bedrijfsomstandigheden, uitgaat omdat het van twee kanten plus krijgt aangevoerd. Dan is het uit. Als óf de dynamo geen spanning meer afgeeft, óf de plus die door het lampje de veldwikkeling bij het opstarten onder spanning zet, onderbroken is, gaat het lampje aan.
Ook massa-kabels kunnen verouderen, net als de veelbesproken plus-kabels.
Bij mij was het verschijnsel in ieder geval opgelost toen ik de zekeringhouders goed had schoongemaakt en een vers zekeringetje geplaatst had.
Succes, Sven
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2009 20:49 #93479
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amp lampje gaat soms spontaan voluit branden
<p>hoi Lars.</p><p>2 dingen , het kan zo zijn dat er overgangsweerstand is in het zekeringkastje of bedrading , dan gaat het laadlampje branden , dit komt door de schakeling van het laadlampje in het circuit.</p><p>bij mijn auto heb ik een modificatie van de aansluiting van het laadlampje aangebracht , 1 draad vanaf de dynamo D+ door het schutbord naar het laadlampje.</p><p>in de originele situatie kan het laadlampje gaan branden bij b.v. corrosie in het zekeringkastje.</p><p>in dat geval wordt je misleid door het laadlampje omdat de dynamo in dat geval wel bijlaad en evengoed een signaal wordt gegeven van geen bijlading.</p><p>met modificatie brand alleen het lampje bij geen bijlading.</p><p>verder passen heel veel dynamo"s op een b18 of b20 , van heel veel auto"s met v snaar is de dynamo te gebruiken.</p><p>zo komt mijn dynamo van een peugeot 205 , franse dynamo valeo 70 ampere.</p><p>met een kleine modificatie , inkorten bevestigingsnok i.v.m. uitlijnen krukaspoelie-waterpomp</p><p>slechts 2 draden zijn nodig , B+ naar de dikke rode plus naar accu , D+ naar het laadlampje , dat is alles.</p>
- luke verburg (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2009 20:17 #93478
door luke verburg (GAST)
Beantwoord door luke verburg (GAST) in topic Amp lampje gaat soms spontaan voluit branden
mijn probleem lijkt hier wel op: als ik mijn richtingaanwjizer of mjn kachel aanzet dan gaat mijn laaplamp fel branden. als ik de kachel weer uitzet (de aanjager dan) dan gaat die weer uit. sluiting? mijn richtingaanwijzers doen het nu ook niet meer.