dashboard verlichting
- Ronald Stallmann (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-11-2009 22:34 #49395
door Ronald Stallmann (GAST)
groetjes RONALD
zweeds engels en duits gaat prima samen
dashboard verlichting is gemaakt door Ronald Stallmann (GAST)
hallo . bij mijn combi uit 68 gaat de dashboard verlichting op en neer / sterk-zwak branden . nu heb ik een spanning sregelaar op het spatbord geschroefd zitten maar niet aangesloten ??? . heb een klein type dynamo zit de regelaar soms ingebouwd ? . wie kan me helpen . groet ronald
groetjes RONALD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2009 08:11 #93605
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic dashboard verlichting
<p>Draai is aan je trek schakelaar van je verlichting, dit nl een weerstandsregelaar om je lichtsterkte van je dash te regelen. Bij mij is het zo dat als ik hem volledig op max zet dat ie dan uit springt en rommel je een beetje aan het knopje dan zie ik hem flikkeren, draai ik hem een klein beetje terug dan brand ie perfect. De weerstand zal wel smerig zijn waardoor ie minder goed contact maakt. </p><p> </p><p>Probleem heeft niks te maken met je dynamo tenzij je motor toerental zo erg op en neer danst dat net tegen afslaan aanzit dan krijg je dat probleem wat jij hebt. En als je een moderen dynamo hebt, ik dacht wisselstroom (ik haal die krengen altijd doorelkaar) dan heb je een ingebouwde spanningregelaar en vervalt de oude. Eventueel zou je spanningsregegelaar kuren kunnen vertonen maar dan moet je dat zien aan het rode dynamo lampje op de dash, maar dan hebben we het over een laadprobleem.</p><p> </p><p>Eerst de trek schakelaar is proberen zou ik zeggen</p>
03-11-2009 20:36 #93604
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic dashboard verlichting
<p>Alle auto-dashboards hebben ergens een spanningsregelaar, die de 12 volt terugzet naar ongeveer 10 volt. </p><p>De dash-verlichting zit daar zeker op, maar meestal ook de spanningsafhankelijke meters. zoals de benzinemeter.</p><p>Hoe en waar die zit bij de amazon kan ik even niet vinden, maar in ieder geval ergens onder het dashboard. </p><p>Als die regelaar kapot gaat, zie je ook de spanning fluctueren.</p><p>Als de regeling van je dynamo stuk is, moet je dat ook aan bijvoorbeeld je koplampen kunnen zien.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2009 20:57 #93603
groetjes RONALD
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic dashboard verlichting
bedankt voor de reacties kun je zo:n trek/draai schakelaar ook schoonmaken met contactspray o.i.d . dit zal het wel zijn want de koplampen branden goed ook met aanhanger . wordt vervolgd . groet ronald
groetjes RONALD
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-11-2009 21:09 #93602
groetjes RONALD
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic dashboard verlichting
heb het nog even gekontroleerd maar de koplampen gaan ook op en neer qua sterkte . niet zo erg als binnen. wat moet de stroomsterkte zijn die vanaf de dynamo komt . als alles goed is . bedankt . groet ronald
groetjes RONALD