ruitenwisser 2de snelheid
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2009 17:15 #49316
door Ben Bergmans
ruitenwisser 2de snelheid is gemaakt door Ben Bergmans
Bij mijn katterug doen de ruitenwissers het prima op de eerste snelheid. Bij de tweede snelheid stoppen ze. Eigenlijk moet dan ook de ruitensproeier gaan werken. De controlelampjes gaan op halve kracht branden. Eerst dacht ik dat het in de ruitensproeir zou zitten. Maar als ik die loskoppel, verandert er niets. En de ruitensproeier werkt los wel (aangesloten met losse draad). Ook de zekering voor de zekerheid doorverbonden. Geen resultaat. Het heeft gewerkt dus aansluiting zijn goed. Zou het in de schakelaar zitten? En zo ja, hoe is dit dan eenvoudig te testen? Oftewel, welke draden doorverbinden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-12-2009 19:28 #93996
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ruitenwisser 2de snelheid
Hallo Ben
Op de motor van de aanjager/ventilator zitten 3 aansluitingen. De middelste is de massa, de min. Bij de andere twee staan getalletjes als : 1/1 en 1/2. !/2 is halve snelheid, 1/1 is volle snelheid. Je ou kunnen testen of, als je de aansluiting van 1/2, want die doet het, op 1/1 zet, de motor volle kracht gaat draaien. Zo ja, dan is de motor in orde. Zo nee, dan ligt het aan de motor; er kan inwendig een aansluiting los zijn of een wikkeling is niet goed meer.
Wat er gebeurt , zonder technisch diep te willen graven, is, dat er met 1/2 niet alle wikkelingen worden gebruikt; die worden met 1/1 "bij"geschakeld en daarmee kan dan de motor zijn volle toerental bereiken. De schakelaar schakelt eenvoudig de +12V van 1/2 naar 1/1, dus eigenlijk wat je doet als je de "draadjes" verwisselt.
Op de motor van de aanjager/ventilator zitten 3 aansluitingen. De middelste is de massa, de min. Bij de andere twee staan getalletjes als : 1/1 en 1/2. !/2 is halve snelheid, 1/1 is volle snelheid. Je ou kunnen testen of, als je de aansluiting van 1/2, want die doet het, op 1/1 zet, de motor volle kracht gaat draaien. Zo ja, dan is de motor in orde. Zo nee, dan ligt het aan de motor; er kan inwendig een aansluiting los zijn of een wikkeling is niet goed meer.
Wat er gebeurt , zonder technisch diep te willen graven, is, dat er met 1/2 niet alle wikkelingen worden gebruikt; die worden met 1/1 "bij"geschakeld en daarmee kan dan de motor zijn volle toerental bereiken. De schakelaar schakelt eenvoudig de +12V van 1/2 naar 1/1, dus eigenlijk wat je doet als je de "draadjes" verwisselt.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-12-2009 21:24 #93995
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic ruitenwisser 2de snelheid
@ Sven: Het gaat hier om de ruitenwisser en niet de aanjager.Beste Ben,Voor zover ik weet heeft de kattenrug ruitenwissers met maar één snelheid. Schakelaar één keer uittrekken is ruitenwissers aan, tweede stand: sproeien en wissen, zo werkt het ook bij mijn Duett. En zo staat het ook in het instructieboekje. Oudere kattenruggen (t/m type D geloof ik) hadden zelfs geen elektrische sproeier maar een voetpompje.Als de ruitenwisser stopt en de sproeier het ook niet doet, zal je eerst de aansluitingen op de schakelaar kunnen controleren. Bijvoorbeeld met een spanningzoekertje of lampje checken of je wel spanning hebt op de aansluiting van de ruitensproeier/wisser op de schakelaar, is dat niet zo: daar de oorzaak (draadbreuk, los contact etc.) van zoeken. Indien wel: nagaan waarom de spanning de ruitenwisser en sproeier niet bereikt. Tot slot: de schakelaar kan ook defect zijn.Succes
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-12-2009 22:19 #93994
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ruitenwisser 2de snelheid
Helemaal gelijk. Weet niet waar ik was met de gedachten: Niet goed gelezen. Sorry!
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-12-2009 23:21 #93993
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic ruitenwisser 2de snelheid
<p>Sven, toch bedankt voor het meedenken.</p><p>Rudolf, het klopt wat jij zegt. Het is een oudere kattenrug uit 1960. Dus 6 volt. De schakelaar eruit gehaald. Er komen twee draden van het contact, voor de verschillende contactstanden. Dan een rode en een groene. Vervolgens nog twee zwarte draden. Een ervan is van de ruitensproeier. De andere zwarte is denk ik de min. Alle draden zaten vast en het heeft gewoon gewerkt. War het precies is geweest is niet duidelijk maar ik vrees een slecht contact. Er is een radio ingebouwd, misschien heeft die een van de draden iets opzij geduwd waardoor er slecht contact was. Radio er even uitgehaald en iets zorgvuldiger ingebouwd en alles werkt weer. Een draad van het contact naar de schakelaar is erg kort. Daardoor is de schakelaar er moeilijk in te krijgen. Ook een mogelijkheid van storing. Nu het werkt, blijf ik overal af. Mocht ik weer storing krijgen, vernieuw ik de draad vanaf het contact. Kortom, niet erg duidelijke fout maar gelukkig wel opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp.</p>
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-12-2009 10:49 #93992
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic ruitenwisser 2de snelheid
Mooi dat ie het weer doet!