Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?

Lees meer
07-02-2010 22:40 #49237 door Johan de Dreu
Waarom maakt mijn stuur geen massa meer? is gemaakt door Johan de Dreu
Volvo vrienden,

De claxon van mijn Amazon 1966 weigert af en toe dienst.
Na demontage van het stuurwiel blijkt dat het bovenste deel van de stuuras, dus ook het stuur geen massa (meer?) maakt.
Dan kan de claxon niet meer werken.
Het onderste deel maakt wel massa (logisch: het stuurhuis zit aan de carroserie vast).
Mijn vraag: hoe behoort het bovenste deel van de stuuras massa te krijgen?

Ik kan natuurlijk het onderste deel van de stuuras elektrisch verbinden met het bovenste deel. Dan zal de claxon wel weer werken, maar dat is volgens mij niet zoals het behoort te zijn.

Ik ben benieuwd.

Volvo groet,

Johan de Dreu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2010 07:53 #94526 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Heb je er een foto van? Ik denk dat de meesten van ons niet vaak Penta-blokken tegenkomen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2010 07:55 #94525 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Dat is dus een foutje in de forumsoftware... Meerdere tabbladen open werkt niet. Maar over het stuur: Het in te drukken claxondeel zit met een kabel aan het elektrische sleepcontact. De stuurstang hoort massa te zijn. Is dat niet via het stuurslot?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2010 09:25 #94524 door
Beantwoord door in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
<p>Ik heb dit probleem ook gehad, ik heb het probleem ook niet gevonden.</p><p>Als oplossing heb ik een 2e draad door de stuurstang gehaald, deze heb ik aan het stuur geklemd en op deze manier de massa gemaakt. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2010 10:14 #94523 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Je kunt bij de hardy schijf ,die de twee delen van de stuurkolom verbindt, een draadje maken onder de bouten van de ene naar de andere kant.Dat zie ik wel vaker.Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2010 23:45 #94522 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Volvo vrienden,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben nog steeds benieuwd wat er nu gebeurd is in mijn Amazon waardoor het bovenste deel van de stuuras opeens geen massa meer maakt. Weet iemand dit?

Ik kan natuurlijk de twee delen van de stuuras elektrisch met elkaar verbinden, dat is een oplossing, maar dat hoort niet.

Ik hoop toch dat er iemand is die weet wat er aan de hand is.

Volvo vrienden, toch bedankt.

Johan de Dreu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2010 00:32 #94521 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Volvo vrienden,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben nog steeds benieuwd wat er nu gebeurd is in mijn Amazon waardoor het bovenste deel van de stuuras opeens geen massa meer maakt. Weet iemand dit?

Ik kan natuurlijk de twee delen van de stuuras elektrisch met elkaar verbinden, dat is een oplossing, maar dat hoort niet.

Ik hoop toch dat er iemand is die weet wat er aan de hand is.

Volvo vrienden, toch bedankt.

Johan de Dreu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2010 12:23 #94520 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
<p>Haal eerst is het claxondeel van de stuur los. Dit is de schakelaar van je toeter. FF meten met een multimeter. Dan zie je in het midden daar waar de grote moer je stuur mee vast zit een rond contact, pak dit vast en trek daar voorzichtig aan, als je geen weerstand voelt en het draadje wordt steed langer dan is ie gebroken. dan zit er niets anders op dan de gril losnemen en dan via het gaatje in je stuurhuis met een lasdraad een nieuwe draad trekken. Gebruik wel een flexible draad die de draaien van je stuur aankan. Het nieuwe deel vas solderen aan het ronde contact en het geheel afwerken met een krimpkousje.</p><p> </p><p>Er kan ook een probleem zitten in het deel stuur wat je los kan nemen, daar zit iets van een sponsachtig materiaal in. Ik zelf heb daar nog geen problemen mee gehad maar ik lees wel vaker dat daar ook na 40 jaar problemen kunnen ontstaan met de aarding / contact </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2010 13:50 #94519 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
<p>Ren&eacute;, volgens mij omschrijft Johan toch een massaprobleem en geen gebroken draad?!?</p><p> </p><p>Johan, in je stuurstang zit een koppeling die een isolatie veroorzaakt tussen het onderste (incl. stuurhuis) en het bovenste deel van de stuuras. Zoals Niek zegt is dit eenvoudig op te lossen door op dat punt beide assen met een draadje door te koppelen. </p><p>Maar goed, je vraagt je af waar je massa na al die jaren plotseling is gebleven... het bovenste deel van de as is met kogellagers verbonden met de rest van je auto zou je zeggen, misschien dat er net vet tussen zit hetgeen isolerend werkt; blijft het massa-probleem aanwezig als je je stuur draait? </p><p>is je stuurkolom (waar de bovenste stuuras in draait) nog wel goed verbonden met massa? wellicht zijn er bevestigingsbouten losgetrild :-( waardoor de stuurkolom geen goed contact met massa meer maakt?!?</p><p>ben benieuwd wat het euvel is/was!</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2010 20:50 #94518 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic Waarom maakt mijn stuur geen massa meer?
Hans , bedankt voor je reactie.

Ik heb de bevestiging van de bovenste deel van de stuuras: een lager bevestigd op de onderzijde van het dashbord, gecontroleerd. Het zit goed vast. De massa zou volgens mij daarvandaan moeten komen.
Hoe ik het stuur ook beweeg, er komt op geen enkel moment massa.
Ik denk inderdaad dat het probleem daar ontstaan is omdat ik aanvankelijk maar incidenteel geen claxon had.
Ik wil dat echter niet verder demonteren en moet er mee leven dat het massa contact daar verloren is gegaan

Ik heb nu de onderhelft van de stuuras elektrisch verbonden met het bovenste stuk en de claxon werkt weer naar behoren.

Alle Volvo vrienden: Bedankt voor het meedenken.

Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.