kachel
- Frans Franssen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 18:10 #49223
door Frans Franssen
kachel is gemaakt door Frans Franssen
<p>Ik heb een PV 444 uit 1953. Electrische installatie is 6V. Mijn kachel maakt zeer weinig toeren als ik hem inschakel. Wanneer ik hem via een electrische draad direct aan accu koppel slaat hij wel flink aan. Ik wil de werking van de kachel verbeteren, maar ik weet niet hoe. Kan iemand mij helpen?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 19:13 #94609
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kachel
<p>in dat geval ligt het dus aan de + draad naar de kachelschakelaar , de schakelaar zelf of de draad vanaf de schakelaar naar de kachelmotor.</p><p>als je de draad naar de schakelaar loskoppelt , deze draad direct aan de kachelmotor bevestigen en dan testen , als de motor dan wel goed werkt is er een probleem met de schakelaar of de draad vanaf de schakelaar naar de motor.</p><p>als de kachelmotor niet goed werkt is er een probleem met het stroomtraject accu-zekeringkast-contactslot-kachelschakelaar.</p><p>waarbij ik dan het eerst denk aan overgangsweerstand zekeringkast of contactslot.</p><p>mogelijk is er sprake van een draadbreuk , in dat geval kun je de keuze maken tussen het openpellen van de draadboom of het trekken van een "bypass" , een nieuwe draad vanaf de accu door het schutbord met een zekering bij de accu , al dan niet geschakeld door het contactslot naar de schakellaar die de kachelmotor schakeld.</p><p>ook is het mogelijk in het geval van overgangsweerstand van het contactslot om de gehele groep d.m.v. een relais te schakelen</p><p>je omzijlt dan eigenlijk het traject zekeringkast-contactslot e.d met een directe voeding vanaf de accu.</p><p>een simpele mistlamprelais van 30 ampere is dan voldoende.</p>
14-02-2010 19:28 #94608
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kachel
<p>Met een 6V-installatie heb je al gauw veel spanningsverlies als er sprake is van gecorrodeerde contacten. In dit geval zou ik eerst de contacten van de zekeringkast eens nalopen en eventueel schoonmaken. Als daar niets mis mee is, een rechtstreekse verbinding maken tussen de zekering en de schakelaar van de kachelmotor. Desnoods ook nog de draad tussen schakelaar en kachelmotor vervangen. </p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-02-2010 20:52 #94607
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic kachel
<p>ook hier geldt weer: meten is weten.</p><p> </p><p>gewoon met een simpel universeelmetertje.</p><p>kennelijk zakt de spanning ergens in ten gevolge van een draadbreuk of overgangsweerstand.</p><p>begin bij de accu te meten, daar zal je 6V moeten meten. vervolgens ga je meten op alles wat zich tussen de accu en de ventilatormotor bevindt: contactslot, zekering, schakelaar (ik ken het schema van een 6V katterug niet, dus ik weet niet of, en in welke volgorde, je deze componeneten tegenkomt). doe dit uiteraard met ingeschakelde ventilatormotor anders loopt en geen stroom en heb je geen last van spanningsval t.g.v. overgangsweerstanden.</p><p>op een bepaald punt zal je zien dat de spanning is ingestort, en daar (of eigenlijk vlak daarvoor) moet je de probleemveroorzaker zoeken.</p><p> </p><p>ik vermoed, net als Gert, dat overgangsweerstanden in b.v. schuifstekertjes de spanningsval veroorzaken. een 6 volt installatie is hier inderdaad gevoeliger voor dan een 12 volt installatie. doordat de spanning 2x zo laag is, zal de stroom bij een gelijk afgenomen vermogen 2x zo hoog zijn. deze hogere stroom heeft weer de nare eigenschap van een hogere spanningsval bij een overgangsweerstand. daar komt nog eens bij dat 2V spanningsverlies op 12V een stuk acceptabeler is dan 2 V spanningsverlies op 6V. </p><p>de moraal van dit <technische> verhaal: zorg zeker bij een 6V installatie voor goede verbindingen en contacten (schuifstekkertjes, schakelaars etc.)! </p><p> </p>
Groet, Hans