Startproblemen 444 met 6Volt

Lees meer
18-03-2010 19:01 #49151 door Frans Franssen
Startproblemen 444 met 6Volt is gemaakt door Frans Franssen
<p>Beste,</p><p>Ik heb een 444 met een 6 Volt installatie en een gelijkstroom dynamo. De auto start slecht, als de auto warm is start ie bijna niet. De auto was nooit een goede starter, maar dat is nu verslechterd. Ik heb ondertussen de dynamo gereviseerd, carburateur vervangen, bougies vervangen en thermostaat vervangen. Auto loopt wel een stuk beter dan voorheen. Compressie van de kleppen is goed. Accu is nog geen jaar oud. Tijdens starten valt de spanningsmeter ver terug, is dat normaal bij 6Volt? Tijdens rijden staat de spanningsmeter ver naar rechts. </p><p>Wie weet waar ik moet zoeken?</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2010 22:23 #94984 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Startproblemen 444 met 6Volt
Hallo Frans,wat betreft 6volt accu met starten kan ik je dit vertellen,een volle accu meet onbelast 6,4volt tijdens het starten mag deze dalen naar 5,8volt.,zakt de spanning tussen de 4,6 en 5,8volt dan is de accu niet best ,of niet volledig opgeladen Je begrijp wel lager dan 4,6volt is heel slecht. Verders is het zo ,dat bij oudere installaties de overgangsweerstand van diverse aansluitingen(kabelschoenen etc) van grote invloed zijn. Alles eerst goed schoonmaken om extra weerstand uit te sluiten.Een voorbeeld ,als door een slechte verbinding de spanning bij de startmotor nog maar 5,8volt is ,dan stijgt de stroom aanzienlijk en je volt meter gaat gelijk ver terug. Ik persoonlijk zou ook alle massa kabels loshalen en goed schoonmaken Veel succes Jan Oudijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2010 14:00 #94983 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic Startproblemen 444 met 6Volt
Ik ben niet zo van de Elektra maar heb al jaren een katterug waarvan de auto altijd heel moeizaam startte. Zo kocht ik hem. De startmotor draaide altijd tergend langzaam rond maargoed, hij sloeg altijd wel aan. Wist ik veel! Tot ik hem bij mijn garage liet klaarmaken voor een rallytocht. Hij wees mij erop dat mijn blok aan de onderzijde geen massa verbinding had met chassis. Dus daar zo een aardlitze gemonteerd en sindsdien start ie als een bezetene. Het is nu, na 3 jaar, nog steeds wennen en het voelt steeds of mijn startmotor op hol slaat/begint te centrifugeren!

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2010 23:23 #94982 door Frans Franssen
Beantwoord door Frans Franssen in topic Startproblemen 444 met 6Volt
<p>Bedankt Jan en Bruin, ik heb vanavond eens wat gemeten.</p><p>Zonder belasting geeft mijn Accu 6.3 Volt (lijkt me voldoende).</p><p>Bij Starten zakt de spanning over de accu naar 5.2 Volt.</p><p>Over de startmotor zakt de spanning naar 4.9 volt. Dit heeft te maken met een massa schakelaar die ik heb ingebouwd. Wanneer ik de massaschakelaar bypass, is de spanning over de start motor wel ~5.2 Volt. De startmotor draait dan overigens niet veel sneller.</p><p>De spanning op de bobine is wel veel lager. Deze heb ik gemeten op een stroomdraad tussen de bobine en de verdeler (ik kan de draad van het contactslot naar de bobine niet meten omdat deze is afgeschermd met een stalen mantel). Op het contact van deze stroomdraad varieert de spanning tussen de 4.3 en 4.7 Volt, wanneer de auto normaal loopt. Wanneer ik de auto start is varieert de spanning hier tussen de 3.9 en 1.0 volt. </p><p>Ik heb ook een bougie losgemaakt. Deze geeft wel een blauwe vonk tijdens het starten, echter geen enorme.</p><p>Heb ik de spanning van de bobine op de goede locatie gemeten? Is het normaal dat deze lager is op deze locatie? Kunnen jullie mij verder helpen naar de oorzaak van het probleem?</p><p>Alvast bedankt voor jullie reactie...</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2010 21:06 #94981 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Startproblemen 444 met 6Volt
<p>Frans,</p><p>Mijn ervaring met het starten van mijn 444 is dat de startmotor langzaam ronddraaid, zo langzaam dat je denkt de moter slaat niet aan, maar de moter slaat altijd aan, ook met vorst dus het kan wel. Waar ik wel last van heb is het starten (aanslaan) van een warme moter, ik heb dat nooit kunnen vinden.</p><p>Verder heb ik de accu continu onder de druppellader staan.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2010 21:38 #94980 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Startproblemen 444 met 6Volt
Je schrijft dat de motor als hij warm is soms helemaal niet meer aanslaat. Dan is bijv. de bobine ook warm. Het zou kunnen zijn dat de bobine inwendig 'doorslaat' , dat de isolatie van de wikkelingen als de spoel warm is, niet meer goed is. Dan heb je een behoorlijk verlies aan de hoogspanningskant en zou het wel eens kunnen resulteren in af en toe geen vonk. Om een indruk van de conditie van de bobine te krijgen zou je de weerstand kunnen meten van de primaire en de secundaire kant, maar dan zou je de originele waardes uit een manual of zo moeten hebben, maar je kunt ook de meetwaardes bij een koude en een warme bobine met elkaar vergelijken. Als daar veel verschil in zit, moet er iets mis zijn.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2010 19:19 #94979 door Frans Franssen
Beantwoord door Frans Franssen in topic Startproblemen 444 met 6Volt
Ik denk dat ik het opgelost heb. Naast het schoonmaken van al mijn contacten, heb ik ook een extra rubberen dikke pakking tussen mijn carburateur en mijn motor gelegd. Tevens mijn stalen benzine leidingen geisoleerd. Volgens mij had ik last van een 'vapour lock' op het moment dat ik mijn motor had afgezet. Dan werd mijn carburateur flink warm, verdampte mijn benzine in mijn carb en kreeg ik mijn 444 bijna niet meer aan de praat. Ik heb nu een pakking van 8 mm tussen mijn carb en mijn motor zitten. Bedankt voor al jullie tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.