Temperatuurmeter Amazon

• Frans Post (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2010 11:05 #49093 door Frans Post (GAST)
Temperatuurmeter Amazon is gemaakt door Frans Post (GAST)
Gisteren was ik aan het klussen met de Amazon. Enkele lampjes op het dashboard deden het niet meer, evenals de kilometerteller. Ik ben dus rustig aan begonnen om het geheel te demonteren, en te kijken naar de bedrading. Echter toen ik een beetje aan het rotzooien was, kwam er een knisterend geluidje onder uit het dashboar, en kort daarop hevige rook, gelijktijdig steeg ook rook op uit de motorkap. Vliegensvlug de accupool losgetrokken en de schade bekeken. Nu blijkt dat de kabel die van de motor naar de temperatuurmeter loop geheel verbrand is. Na enig speurwerk op internet ben ik erachter gekomen dat dit een geheel is. Meter, kabel en sensor. Is hiervoor ook een andere oplossing of heeft iemand toevallig nog zoiets liggen?
Bij voorbaat dank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Wielink (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-04-2010 12:06 #95267 door Erik Wielink (GAST)
Beantwoord door Erik Wielink (GAST) in topic Temperatuurmeter Amazon
<p>Frans,</p><p>Origineel zit er een capillair meetcircuit in de amazon. Die zijn nog gewoon te koop. Maar er is ook een elektrische variant in de handel. Het is maar waar je de voorkeur aangeeft: Originaliteit of inbouwgemak. Ik heb een elektrische ingebouwd en ben daar heel tevreden over. Werkt inmiddels een jaar of twee probleemloos. Gekocht bij Dries Bakkenes in Barnveld. Succes! Erik Wielink</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2010 12:15 #95266 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Temperatuurmeter Amazon
<p>Hallo Frans,</p><p>De temperatuurmeter van Volvo is een zwakke component. Diverse handelaren bieden een alternatief aan; een electrische meter met een speciale sensor in het blok. Hiervoor heb je een normale elektrische verbindeing nodig die je makkelijk los kunt nemen.</p><p>Nieuwe originele temperatuurmeters zijn duur. Er zijn ook revisie exemplaren die wat lager geprijsd zijn.</p><p>Bij een gebruikt exemplaar is het maar afwachten of hij het nog doet; kun je controleren door een aansteker onder de sensor te houden en kijken of de meter oploopt.</p><p> </p><p>Bij jou is helaas het kwaad al geschied.......maar zodra je ook maar iets aan het electrisch systeem gaat doen ALTIJD eerst de min pool van de accu loskoppelen!</p><p>Kennelijk heb je kortsluiting gemaakt en heeft er een grote stroom door je temepratuurmete gelopen. Maar of die draad echte verbrand is? Isw in principe eeen holle koperen buis van een paar mm dikte. Die kan best wel wat stroom hebben. Soms is deze buis voorzien van wat isolatie maar in de loop der jaren is die wel eens verdwenen. Desondanks kan de temperatuurmeter dan nog gewoon functioneren.</p><p>De temperatuurmeter gaat pas kapot als deze koperen buis scheurt of een knik vertoont.</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2010 13:08 #95265 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Temperatuurmeter Amazon
Ik ben wel benieuwd wat voor temperatuurmeter erin zit.
Als het een ouderwetse is, dan is hij gevuld met vloeistof en is het een geheel.
Dan werkt het echter niet elektrisch, maar met druk.
In dat geval lijkt de kans dat er door de koperen leiding een te hoge stroom heeft gelopen me klein.

Op basis van je verhaal denk ik dan ook dat er een elektrische sensor in zit.
Dan kan er inderdaad een te hoge stroom door de draad gelopen hebben.
Het is dan een kwestie van de oorzaak achterhalen en de boel vervangen.

Maar zoals Han aangeeft, het kan ook zijn dat het een oud type is waar de isolatie wat vanaf is gebrokkeld.
Dan zou ik op zoek gaan naar een ander gesmolten draad.

• Frans Post (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2010 13:52 #95264 door Frans Post (GAST)
Beantwoord door Frans Post (GAST) in topic Temperatuurmeter Amazon
de meter is wel elektrisch. en helaas helemaal weggebrand. Gelijk bij de sensor is de draad weggefikt en afgebroken, dus zal er een nieuwe inmoeten. Ik denk dat ik dan toch aan een nieuw systeem vast zit, maar dat is dan niet anders.
De accupool was eerst los, maar omdat ik de lampjes moest controleren heb ik dat natuurlijk weer aangesloten, niet wetend dat de volvo bijna opbrand :D
Ach, er zijn ergere dingen op de wereld, en zo blijf je altijd maar weer bezig.
Misschien dat ik toch voor het iets nieuwere systeem ga,

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-05-2010 08:52 #95263 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Temperatuurmeter Amazon
Het VOD heeft nieuwe temperatuur meters liggen elektrisch.
Passend en wel, montage is erg eenvoudig.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD