hete bobine
- 06663-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-04-2010 20:59 #49063
door 06663-dummy
hete bobine is gemaakt door 06663-dummy
<p>Als mijn amazon na een lange rit erg heet is, ik de motor afzet en na een 10 minuten wil starten is er geen vonk.</p><p>Na een paar uur wel weer.</p><p>Ik verdenk de bobine die dan warm is, maar wat is warm, ik kan mijn vingers er nog wel ophouden.</p><p>Wie kan daar iets van aangeven?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-04-2010 19:19 #95377
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic hete bobine
Dat een bobine warm wordt, is normaal. Tenminste, zoals jij het beschrijft. Als je je hand er nog op kunt houden en niet het gevoel hebt dat die verbrandt, zal de temperatuur zo rond de 30 graden zijn. Het kan iets warmer zijn , dat is afhankelijk van je pijngrens. Maar als de bobine zo warm wordt dat dat niet meer gaat, is er iets mis.
Wat er zou kunnen gebeuren, theoretisch, is dat de emaille die de wikkelingen van elkaar isoleert, in de loop der jaren door opwarmen en afkoelen niet meer een geheel is en poreus geworden is. Dan zou theoretisch wanneer de spoel warm wordt door gebruik een situatie kunnen ontstaan waarbij een winding of een paar windingen kortgesloten worden. De stroom loopt dan door minder windingen. Dit betekent dat er een hogere stroom door de windingen loopt, en daardoor zal hij warm worden. Maar bij een 'droogtest' zal er in dit geval altijd wel een vonk te zien zijn. Of die vonk dan 'sterk' genoeg is om de motor te laten draaien is zo niet te zeggen.
Een ander geval is wanneer de windingen contact met het huis maken. Het huis is vaak met een klem aan de carrosserie bevestigd en maakt zo massa. Dan kiest de stroom de makkelijkste weg en die is niet door de windingen. Geen vonk meer.
Maar afhankelijk van de plaats in de windingen waar dit gebeurt, ik bedoel aan het begin of aan het einde, zal er toch een hogere stroom gaan lopen die er voor zal zorgen dat er een zekering doorsmelt.
Toch gebeurt dat niet zo erg vaak. En ik weet niet of je wel eens problemen bij een langere rit hebt; als de bobine warm wordt door gebruik gebeurt dat tijdens het rijden. Wanneer de motor er dan ineens mee ophoudt kun je aan de bobine denken.
Nu blijft het toch gokken.
Je zou eens kunnen kijken wat de bobine aan stroom trekt bij draaiende motor. Ik weet niet precies de waarde, maar het kan in de buurt van de 10 A liggen. Is het véél meer, dan is de bobine aan vervanging toe!
Zijn de andere onderdelen van de ontsteking in orde? Je zou ook aan een condensator kunnen denken. Is het een originele ontsteking met puntjes? Staat alles goed afgesteld? Verdeelkap schoon?
Succes met zoeken, Sven
Wat er zou kunnen gebeuren, theoretisch, is dat de emaille die de wikkelingen van elkaar isoleert, in de loop der jaren door opwarmen en afkoelen niet meer een geheel is en poreus geworden is. Dan zou theoretisch wanneer de spoel warm wordt door gebruik een situatie kunnen ontstaan waarbij een winding of een paar windingen kortgesloten worden. De stroom loopt dan door minder windingen. Dit betekent dat er een hogere stroom door de windingen loopt, en daardoor zal hij warm worden. Maar bij een 'droogtest' zal er in dit geval altijd wel een vonk te zien zijn. Of die vonk dan 'sterk' genoeg is om de motor te laten draaien is zo niet te zeggen.
Een ander geval is wanneer de windingen contact met het huis maken. Het huis is vaak met een klem aan de carrosserie bevestigd en maakt zo massa. Dan kiest de stroom de makkelijkste weg en die is niet door de windingen. Geen vonk meer.
Maar afhankelijk van de plaats in de windingen waar dit gebeurt, ik bedoel aan het begin of aan het einde, zal er toch een hogere stroom gaan lopen die er voor zal zorgen dat er een zekering doorsmelt.
Toch gebeurt dat niet zo erg vaak. En ik weet niet of je wel eens problemen bij een langere rit hebt; als de bobine warm wordt door gebruik gebeurt dat tijdens het rijden. Wanneer de motor er dan ineens mee ophoudt kun je aan de bobine denken.
Nu blijft het toch gokken.
Je zou eens kunnen kijken wat de bobine aan stroom trekt bij draaiende motor. Ik weet niet precies de waarde, maar het kan in de buurt van de 10 A liggen. Is het véél meer, dan is de bobine aan vervanging toe!
Zijn de andere onderdelen van de ontsteking in orde? Je zou ook aan een condensator kunnen denken. Is het een originele ontsteking met puntjes? Staat alles goed afgesteld? Verdeelkap schoon?
Succes met zoeken, Sven
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-04-2010 22:50 #95376
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hete bobine
<p>Wanneer je amazon een bobine heeft met 2 laagspanning aansluitingen zou ik er gewoon een andere bobine bijhangen en aansluiten eens kijken wat er dan gebeurt.Indien jouw amazon is uitgerust met een bobine die is voorzien van diefstal beveiliging en dus maar 1 laagspanning aansluiting heeft zou ik er een bobine zoals boven omschreven bijhangen en de plus hiervan met een draadje direct op de accu aansluiten en de min zoals het eerst zat gewoon op de stroomverdeler.De hoogspanningskabel natuurlijk ook aansluiten.Je kunt je auto dan gewoon starten,maar uitzetten gaat alleen als je de plusdraad van de bobine losmaakt bij de accu.Zo kun je testen of het verschijnsel zich bij een andere bobine ook voordoet.Ik heb een dergelijke bobine met aansluitdraden altijd in mijn amazons liggen voor het geval de bobine het plotseling begeeft.Succes.</p>
- 06663-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-04-2010 08:24 #95375
door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic hete bobine
<p>Dank je Sven en Niek voor jullie reactie.</p><p>Probleem is dat het onvoorspelbaar is, in 9 van de 10 gevallen start de auto probleemloos en het probleem doet zich ook alleen voor bij warme motor.</p><p>Ik heb een elctronische ontsteking met behoud van punten maar terugzetten op de originele ontsteking maakt geen verschil.</p><p>Verder heb ik wel stroom en de startmotor draait, alleen er is geen vonk!</p><p>Wat ik al gedaan heb is de bobine 2 keer vervangen en laatst door een nieuw exemplaar, verdelerkap, rotor, bougiekabels en punten vervangen.</p><p>Zodadelijk ga ik maar de complete ontsteking vervangen, ook denk ik aan een slechte massa vraag is dan wel waarom de rest wel stroom heeft.</p><p>Toch een idee wat het meer kan zijn?</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-04-2010 17:27 #95374
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hete bobine
Het probleem lijkt me dan in het contaktslot te zitten.Is het een stuurslot?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-04-2010 21:12 #95373
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic hete bobine
Toch nog een vraag:
Wanneer je de bobine vervangen hebt, heb je dan ook geprobeerd met een andere bobine én de originele ontstekeing? Zo zou je kunnen elimineren dat de fout in de bobine ligt. Nu zou de fout zelfs in de electronica kunnen zitten. Wat Niek zegt, is ook geen onzin hoor, maar jij noemt ook nog dat de motor na een paar uur, je mag aannemen dat alles dan afgekoeld is, weer aanspringt. Lijkt me ook een aanwijzing die je niet mag vergeten.
Groet, Sven
Wanneer je de bobine vervangen hebt, heb je dan ook geprobeerd met een andere bobine én de originele ontstekeing? Zo zou je kunnen elimineren dat de fout in de bobine ligt. Nu zou de fout zelfs in de electronica kunnen zitten. Wat Niek zegt, is ook geen onzin hoor, maar jij noemt ook nog dat de motor na een paar uur, je mag aannemen dat alles dan afgekoeld is, weer aanspringt. Lijkt me ook een aanwijzing die je niet mag vergeten.
Groet, Sven
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-05-2010 01:57 #95372
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic hete bobine
<p>Wat dacht je van ff een 12v test lampje op je aansluiting van je bobine te zetten (aan de laagspanningskant) geen vonk wil niet altijd zeggen dat je bobine slecht is ,als de bobine geen aanstuurspanning krijgt dan doet ie ook niks.</p><p> </p>