grootlicht via knipperlichtschakelaar
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
01-05-2010 22:13 #49054
door 11654-dummy
grootlicht via knipperlichtschakelaar is gemaakt door 11654-dummy
<p>De laatste tijd doet mijn grootlicht via de signaalschakelaar het de ene keer wel en vaak niet. Via de voetschakelaar doet die het perfect. Ik heb het releas al vervangen voor een nieuwe maar het euvel blijft. Als ik mijn deur open hou en een signaal geef gaat de binnen verlichting knipperen en hoor ik een brom in het releas. Het is net of er te weinig of geen goede aarde is of er is sluiting. Maar dan moeten de zekeringen toch om de oren springen. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt. Oja als de auto echt warm is tijdens het trekken van de caravan doet de signaal verlichting het wel. Heel vreemd
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.</p><p>Cees.
Amazon uit 1968 met een B18B motor.</p><p> </p>
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.</p><p>Cees.
Amazon uit 1968 met een B18B motor.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-05-2010 09:10 #95396
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic grootlicht via knipperlichtschakelaar
Ik ken het verschijnsel. Ik kon het oplossen door de contacten van het relais goed schoon te maken en de draden opnieuw aan te sluiten. Geoxideerde (soms zelfs half vergaan of gebroken) kabelschoentjes en contacten zorgen ervoor dat het relais te weinig spanning krijgt om te schakelen.succes
- Johan Everaerts
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-05-2010 19:51 #95395
door Johan Everaerts
Beantwoord door Johan Everaerts in topic grootlicht via knipperlichtschakelaar
<p>Ik heb bij mijn Amazon (1967) het relais voor het groot licht vervangen door een relais van een 140. Werkt perfect en storingsvrij. De voetschakelaar heb je dan niet meer nodig. Je kunt hem laten zitten voor het orginele zicht. Je zet nu dus je groot licht aan door de knipperlicht hendel naar je toe te trekken. ( net als bij een moderne auto) Met een avondje friemelen met draadjes en met behulp van een electrisch schema van een 140 ga je stappen vooruit in techniek.</p><p>groet,</p><p>Johan </p>
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 21:54 #95394
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic grootlicht via knipperlichtschakelaar
Hallo Cees,
Als ik jouw probleem lees, denk ik in de eerste instantie aan een slecht contact.
De voetschakelaar loopt volgens een ander principe dus daar kijken we even niet naar.
Als je de deur open doet, wordt er extra energie ontrokken uit de accu voor de interieur verlichting.
Als je dan seint en het relais staat te brommen duidt dit er op dat het relais te weinig spanning krijgt.
Dus geen 12V maar bijv maar 10V.
Dit kan door een slecht contact ergens zijn.
Maar als de caravan er achter hangt, wordt er ineens veel stroom getrokken. het kan dan gebeuren dat tijdelijk
het slechte contact door de warmte weer beter contact maakt.
Na afkoelen krijg je weer hetzelfde effect.
Het eerste waar ik aan zou denken is 1 van de zekeringen en dan niet de 25Amp maar 1 van de drie andere.
Draai deze maar eens een keertje rond en controleer dan nog eens het seinen.
Als dit het niet is dan wordt het zoeken naar een slecht 12V of aarde contact.
In beide gevallen gaan er geen zekeringen kapot, omdat deze alleen maar stuk gaan bij een sluiting.
Succes
Als ik jouw probleem lees, denk ik in de eerste instantie aan een slecht contact.
De voetschakelaar loopt volgens een ander principe dus daar kijken we even niet naar.
Als je de deur open doet, wordt er extra energie ontrokken uit de accu voor de interieur verlichting.
Als je dan seint en het relais staat te brommen duidt dit er op dat het relais te weinig spanning krijgt.
Dus geen 12V maar bijv maar 10V.
Dit kan door een slecht contact ergens zijn.
Maar als de caravan er achter hangt, wordt er ineens veel stroom getrokken. het kan dan gebeuren dat tijdelijk
het slechte contact door de warmte weer beter contact maakt.
Na afkoelen krijg je weer hetzelfde effect.
Het eerste waar ik aan zou denken is 1 van de zekeringen en dan niet de 25Amp maar 1 van de drie andere.
Draai deze maar eens een keertje rond en controleer dan nog eens het seinen.
Als dit het niet is dan wordt het zoeken naar een slecht 12V of aarde contact.
In beide gevallen gaan er geen zekeringen kapot, omdat deze alleen maar stuk gaan bij een sluiting.
Succes