Gelijkstroom dynamo (opgelost)

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-08-2010 01:04 #48848 door Ivo Van Antwerpen
Gelijkstroom dynamo (opgelost) is gemaakt door Ivo Van Antwerpen
Afgelopen weekend weer wat bijgeleerd wat ik hier graag wil delen omdat ik op dit forum weinig over terug vond.Na een klein ongelukje met eenlosgekomen kabeloogje wou de dynamo ook na het vastzetten van een nieuw oogje niet meer laden.De losgekomen kabel had ergens massa geraakt en kortsluiting gemaakt. Ik wilde graag weten wat er precies stuk was, dynamo, laadstroomregelaar, of beide. Na veel zoeken op het forum, het demonteren doormeten, en uit elkaar halen van de dynamo en de regelaar, kwam ik nog steeds niet veel verder. Ik stond bijna op het punt alles te vervangen maar ergens bleef een stemmetje in mij zeggen dat er nog iets over het hoofd was gezien. Ik vond ook niet direct een aanwijsbaar defect.Na wat verder zoeken op het internet kwam ik volgende zeer interesante site tegen: www.nsu4.info/Techniek/techniek47.html Dit gaat wel niet over volvo maar de gelijkstroomdynamo is zeer vergelijkbaar. Een hele mooie uitleg met duidelijke tekeningen en schema's hoe je dingen kan doormeten en testen. Vooral het stukje over het 'ompolen' heeft mij zeer geholpen. Hier had ik nog nooit van gehoord. Het leggen van deze verbinding zoals daar staat beschreven gaf flink geknetter en vonken. Toch kortstondig aangehouden en dan snel weer losgehaald dus, daarna vlug de motor gestart om te zien of ik de schade niet verergerd had, maar het tegendeel mocht blijken, alles werkt weer perfect.Een gelijkstroom dynamo levert weliswaar wat minder vermogen leverd bij lage toeren, maar ik wist niet dat de andere (moderne wisselstroom) dynamos daartegen helemaal geen stroom leveren als de baterij volledig leeg is, er is namelijk een kleine start spanning nodig om het ding te activeren, wat in geval van een lege baterij ook aanslepen van de wagen onmogelijk maakt.Zo hebben die oude rakkers dus toch ook hun voordelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2010 12:05 #96231 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Gelijkstroom dynamo (opgelost)
<p>Inderdaad een heel goed en nuttig stukje, dat in de nieuwe website een plaatsje moet krijgen! Ik heb hem meteen opgeslagen!</p><p>Dank hiervoor!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.