Vervangen richtingaanwijzer relais

  • Jambon van der Ham (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-08-2010 14:46 #48839 door Jambon van der Ham (GAST)
Vervangen richtingaanwijzer relais is gemaakt door Jambon van der Ham (GAST)
<p>Ik heb kort geleden met succes een electronisch relais in m'n 140 geplaatst als vervanger van de standaard versie. De reden is het soms niet of nauwelijks knipperen van het Bi-metaal uitgevoerde exemplaar. Bovendien heb ik de meeste verlichting aan boord door LED's vervangen, en dan is het sowieso nodig omdat een regulier relais daar helemaal niets van snapt.</p><p>Voordeel is dat het relais gewoon z'n ritme heeft ongeacht wat er achter hangt... En doet dat onophoudelijk..</p><p>voordeel van LED's is het geringe verbruik, ik verwacht dat een complete achterlamp unit net zoveel, of minder verbruikt dan 1 gloeilampje. Komt al met al de laadstroom ten goede als je een minder zware dynamo hebt.</p><p>Voor het beeld raadt ik wel aan de juiste "lampjes" te nemen, zijn niet goedkoop overigens, maar oa snelheid van oplichten en lichtopbrengst van de remlichten is al minstens de moeite waard..</p><p>[url=
]zie hier[/url]</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2010 18:48 #96262 door Jan Dragt
Beantwoord door Jan Dragt in topic Vervangen richtingaanwijzer relais
<p>Dat ziet er idd goed uit. </p><p>Wat voor een electronisch relais heb je gebruikt? Mijn local auto-onderdelensupplier komt niet verder dan "moeilijk-moeilijk", en dat schiet natuurlijk niet op.</p><p>Zijn er ook toepassingen voor 6V installaties?</p><p> </p><p>Groeten, Jan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jambon van der Ham (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-08-2010 13:27 #96261 door Jambon van der Ham (GAST)
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic Vervangen richtingaanwijzer relais
<p>vwb 6v en dus het verlagen van de verbruikers is idd een goede insteek, niet aan gedacht, zo zijn er meer voertuigen.</p><p>Ik heb de materialen gekocht bij (ben op bezoek geweest en we hebben lekker geexperimenteerd) www.leds-buy.nl/index.php Heb ik verder geen connecties mee, is gewoon een goeie gast die gek is op z'n producten.</p><p>Mijn eerste doel was het verbeteren van de lichtopbrengst en vooral het snellere oplichten van bv de remlichten. De LEDs die ik gebruik komen uit die webshop en zijn duurder in aanschaf dan bv het Autostyle materiaal, dan heb ik het met name over de richtingaanwijzers achter en de remlichten. De rest welke nu in de auto zitten zijn idd van Autostyle.</p><p>Het 1e idee was om (voor de 1 vloeken in de kerk, de ander niet..) de volledige lampcluster te voorzien van een LED raster, zoals de moderne auto's dat hebben en zo het verkeerde effect te voorkomen wat de algemeen verkrijgbare LEDs in onze oudere verlichting veroorzaken. Dus men neme een printplaat met daar op zoveel mogelijk LEDs in de juiste kleur (wit achter rood wordt roze, achter oranje licht geel..) We hebben de LEDs gebruikt welke bv Mercedes in de achtelampen gebruikt en daar enkele van achter in mijn geval het 140 lampglas geplaatst. Dat is op zich ok maar bij lange na niet beter omdat de opbouw van het glas behoorlijk troebel en verstrooiend is. Ergo, de moderne achterlamp is niet meer dan een ruitje in de juiste kleur en dus heeft de LED alle mogelijkheid om "naar buiten te kijken". Dus voor de belangrijkste lampjes teruggegaan naar de rood alu versies in het filmpje, de dure dus. Geloof me, als je die in je hand hebt en ff op een bron aansluit zie je de 1e 5 min. niks meer..!</p><p>ok, vwb het relais. Dat zijn deze www.leds-buy.nl/autolampenrelais-c-67_127.html . Is plug & play, 1 "nadeel", het controlelampje in het dashboard brand nu niet meer omdat dit relais weinig spanning verbrukt, of iig electronisch volledig anders werkt en als "restproduct" simpelweg te weinig overlaat voor het dashboardlampje. Oplossing is een soldeerbout, draad, wat krimpkous en 2 diodes. Aansluiten op deze manier.. volvolvo.nl/forum/topic,6167.msg125179/#msg125179 is niet zo spannend.</p><p>6v, das een goeie, zou zomaar kunnen dat ie het daar ook op doet, indien mogelijk werkt eea net zo, het ding zit immers als schakel tussen de lampjes.., ik heb inmiddels een mail gestuurd... </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2010 17:56 #96260 door Jan Dragt
Beantwoord door Jan Dragt in topic Vervangen richtingaanwijzer relais
<p>Jambon,</p><p>bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ben bezig met m'n 6V 444 uit 1956 en heb best wat problemen met massa en lichtopbrengst. Zie ook meteen mogelijkheden voor m'n 145 en de 2-takter van dat andere Zweedse merk..</p><p>Gr, Jan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jambon van der Ham (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
26-08-2010 19:03 #96259 door Jambon van der Ham (GAST)
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic Vervangen richtingaanwijzer relais
<p>voor het 6V gebeuren even contact gehad en aan de telefoon werd meteen een nieuw relais uit elkaar getrokken, de 12v versies houden er onder de 8 mee op, zou dus betekenen dat er een ander spoeltje in moet en de "elektronica" deels herzien. De LEDS niet te vergeten draien ook op 12V, dat wil zeggen het totale samenstel van een "lampje" en z'n voorschakelweerstand die in geval van 6V te zwaar is. </p><p>Binnenkort hoor ik of er bij de leverancier ook 6V versies van alles zijn, hoor je hier niets van want daar is geen vraag naar. iig het relais is een uitkomst lijkt me..</p><p>Er is wel een mogelijkheid om zelf "lampjes" te maken op basis van een gleilampje en enkele losse LED's maar das voor de handigen onder ons want dan is het ff geen "plug&play" meer..</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.