hoofdzekering klapt eruit

Lees meer
22-10-2023 11:57 - 22-10-2023 11:58 #205146 door Eric de Vetten
hoofdzekering klapt eruit is gemaakt door Eric de Vetten
Beste Volvo rijders en knutselaars,
Sinds een paar weken rijd ik rond in een Amazon uit 1965. Alleen nu een vervelend probleem. De hoofdzekering klapt eruit. Bij een eerste check kwam ik tot ontdekking dat de vorige eigenaar er een 16A standaard zekering ingefrommeld had, na vervanging van een (standaard) 25A zekering nog steeds hetzelfde probleem, na een ritje op de snelweg klapt hij eruit. Verder geen problemen met de auto. Ik vermoed dat de spanningsregelaar niet meer goed functioneert en dat bij een te hoge spanning in het systeem hij eruit klapt. Vooral omdat het zich voordat na een ritje en niet meteen bij het wegrijden. Enig idee hoe door te meten of wellicht nog andere oorzaken die ik moet onderzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2023 12:50 - 22-10-2023 12:54 #205147 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic hoofdzekering klapt eruit
Op het stroomdiagram kun je zien welke systemen via de hoofdzekering lopen, een voor een nakijken. Kan een kortsluiting zijn of een draad die massa maakt na te zijn doorgeschuurd. Staan bij documentatie.Eerste dingen zijn de ruitenwisserschakelaar en contactslot

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2023 22:17 #205149 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic hoofdzekering klapt eruit
De spanningsregelaar is m.i. niet defect als de laadspanning oke is. Dit kan je meten door met lopende motor de spanning op de accu te meten. Eventueel kan je met de hand wat gas geven. De spanning zou richting de 14v moeten stijgen.
Bovendien zijn vanaf het contact zekering 1 en 2 geschakeld. Je zou m.i. dan ook problemen met zekering 2 moeten hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Op zekering 1 zitten qua 'grootverbruikers' de kachelventilator en de ruitenwissermotor. Doen deze het gewoon? Treden de symptomen ook op als deze uitstaan en uitblijven?
​​​​​​Check ook of er door vorige eigenaren is geknutseld. Denk aan achterruitverwarming, verstralers, radio en mistlampen

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 08:37 #205151 door Eric de Vetten
Beantwoord door Eric de Vetten in topic hoofdzekering klapt eruit
Bedankt voor de suggesties. Ik ga vanavond weer op onderzoek uit en zal de genoemde schakelaars eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Het is wel vreemd dat er geen duidelijke actie is die rechtstreeks leidt tot het klappen van de zekering. Vaak de eerste keer na een tijdje rijden en als ik hem dan vervang klapt hij er na enkele minuten uit. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 14:40 #205199 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic hoofdzekering klapt eruit
De meeste elektra problemen worden veroorzaakt door slechte massa, dan krijg je de meest bizarre effecten omdat de stroom toch een uitweg zoekt. Echter als deze zekering er uit klapt is er meer aan de hand, de oorzaak vinden is soms lastig en ik ben ook niet zo heel handig met elektra .... dit soort klussen geef ik graag uit handen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-10-2023 21:10 #623962 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic hoofdzekering klapt eruit
Wat versta jij onder een hoofdzekering? De amazon heeft toch een aantal zekeringen? Of heeft iemand er een extra zekering ingebouwd?

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 21:45 - 25-10-2023 21:46 #623964 door Eric de Vetten
Beantwoord door Eric de Vetten in topic hoofdzekering klapt eruit
Ik ben er nog niet uit. De pantserkabel is wel los en de plus verlengd. Die ga ik in ieder geval nog even goed bekijken, of de isolatie nog helemaal intact is. Met hoofdzekering bedoel ik de 25A zekering in het kastje tegen schutbord.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-10-2023 22:23 #623966 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic hoofdzekering klapt eruit
Eric,

Dus al ik het goed begrijp is er een zekering geplaatst voor het zekering kastje waar normaal 4 zekeringen inzitten. En de zekering klapt eruit als je een tijdje op de snelweg rijdt. Heb je dan verlichting aan? Of de ventilator? Heb je ook geprobeerd wat er gebeurt als je de auto stil staat met contact aan?  Klapt de hoofdzekering dan ook.?  

  

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 23:14 #623967 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic hoofdzekering klapt eruit
Achter de hoofdzekering zitten verschillende draden. Haal er een van los. En kijk wat er dan gebeurd. Ook op de schakelaar van de ruitenwisser kun je een deel afschakelen.   Tevens achter de benzine meter zitten weer verschillende draden die je even los kan doen.  Doe dit stap voor stap. Op de site van Academi. Paarse tegel op de hoofdpagina navigeer je naar Amazon elektrische artikelen. Hier heb je schema’s van bijvoorbeeld alleen de overdrive of ruitenwisser. Hier kan je heel goed zien wat de effecten zijn als je een draad ergens van los haalt om te testen wat er gebeurd. Je beland dan vanzelf op een punt waar de storing zich bevind. Q

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-10-2023 12:03 #1042742 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic hoofdzekering klapt eruit
Hebben ze wellicht een elektrische koelfan voor/achter de radiator gefabriekt?
Die gaat aan na een langere rit en als deze dan gaar is klapt de zekering eruit. En ook de volgende ivm nadraaitijd fan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.