Koolborstels fan motor

Lees meer
26-05-2023 16:48 #203281 door Sjoerd Dijkstra
Koolborstels fan motor is gemaakt door Sjoerd Dijkstra
Fan functioneert niet , fanmotor gedemonteerd en één van de koolborstels heeft een afgebroken plastic hoekje in de behuizing, type VR11 en VR15, zijn deze nog ergens te krijgen?
Ik denk dat met nieuwe borstels deze motor nog is te redden. En dan moet er nog een nieuwe fan op want enkele bladen zijn afgebrokkeld, maar deze zijn nog te koop in de webshop zag ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2023 16:52 #203282 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Koolborstels fan motor
Gaat dus om de behuizing vd borstels, niet de borstels zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arend-Jan van Hilten
  • Arend-Jan van Hilten's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
26-05-2023 17:52 #203283 door Arend-Jan van Hilten
Beantwoord door Arend-Jan van Hilten in topic Koolborstels fan motor
Hoi Sjoerd,

Ik heb even rondgekeken op het internet, maar VR11/15 levert mij weinig nuttigs op. Daarnaast zitten er vgm standaard geen elektrische fans op Volvo Amazons, wat ik uit je eerdere posts haal. 

​​​​​​Zonder type Volvo (en foto probleem) kunnen we dus moeilijk helpen.

groetjes,  Arend-Jan 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2023 18:13 #203284 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Koolborstels fan motor
Hallo Arend-Jan,

De fan die ik bedoel is de heater fan, van een combi uit ‘67 met de twee standen switch.
Dus geen radiator fan oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2023 21:36 #203286 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Koolborstels fan motor
Volgens mij zoek jij onderdeelnummer 671921. 
Die is nieuw niet meer leverbaar. 

Kun je het afgebroken hoekje er nog aanlijmen? Anders moet je op zoek naar een gebruikt exemplaar. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2023 00:34 #203287 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Koolborstels fan motor
Bedankt voor de reacties,

Ik heb geen afgebroken stukjes van de behuizing kunnen vinden.
De motor heb ik op de werkbank draaiend gekregen, maar moet wel het koolborsteltje  met de hand tegen de rotor gedrukt houden.
Nadat de rotor gepolijst was liep de motor meteen, zou jammer zijn als ik vanwege zo’n goedkoop plastic onderdeeltje genoodzaakt zou zijn een andere te moeten monteren.


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2023 14:52 #203295 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Koolborstels fan motor
Is het mogelijk om zelf het missende plastic deeltje te maken?? Sommige soorten plastic / kunststof lossen op/ worden erg zacht in plastic lijm waardoor je het nodige kan boetseren. Bijvoorbeeld t schraapsel van pvc afvoerbuis vermengt met wat pvc lijm (hard plastic lijm van blauw groene merk) wordt een soort substantie wat je met plamuur kan vergelijken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2023 15:38 #203296 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Koolborstels fan motor
Voor lijmverbindingen met / van kunststof ook deze pdf. repaircafe-forum.org/nederlands/index.ph...ic=356.msg708#msg708 
Voor t hier beschreven probleem van missend stukje kunststof is mogelijk ook de in de pdf genoemde variant met seconde lijm en baking soda een oplossing. Al schat ik zo in dat eea. Vrij veel lijm vergt. De eerder door mij geopperde mogelijke oplossingsrichting heeft de nodige doorlooptijd omdat je niet ‘in een keer’ een dergelijke hoeveelheid nieuwe kunststof in juiste vorm krijgt (dus laagjes opbouwen met voldoende uitdamping). 
Liefst eea. in buitenlucht doen want chemische dampen die niet echt gezond zijn. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2023 15:41 #203297 door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Koolborstels fan motor
Mijn ervaring met lijm en plastic is dat plastic “te glad” is , en lijm niet echt goed hecht.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2023 16:36 #203299 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Koolborstels fan motor
Is vaak afhankelijk van t type kunststof wat je wil verlijmen. Liefst / beste lost t kunststof (deels) op in de lijmverbinding. Eenvoudigste manier van kunststof lijmverbinding is dan ook via oplosmiddel van de kunststof (bijv. Aceton).
Vaak is echter de breuknaad niet helemaal passend en is er dus ‘extra vulmiddel’ nodig en daar komt ‘de lijm’ om de hoek zetten. Wanneer de beiden vlakken van de verbinding niet goed (genoeg) in elkaar versmelten (dus oplossen) moet je de naad gaan verstevigen. Dat kan op diverse manieren, van lijm ribbels / lijm ruggen tot het insmelten van metalen verstevigingen (zoals nietjes, etc). Meer hierover in de eerder genoemde pdf. Enja, er zijn ook kunststoffen waarbij de oppervlakte spanning zo groot is dat ze niet te repareren zijn of alleen met heel veel moeite en tussenkomst van primer(s) (PP en PE bijvoorbeeld). 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.