- Berichten: 9
temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
- Robert Zunderdorp
- Offline
- Nieuw lid
Ik heb een vraag over de temperatuurmeter van mijn Volvo 164 en misschien zijn er mensen hier die mij verder op weg kunnen helpen.
Ik rijd een Volvo 164 B30A automaat op LPG, bouwjaar 1970.
De temperatuurmeter in het meterhuis komt bij warme motor nog niet eens aan het eerste witte streepje aan de linkerkant van de schaal, in het meest linker groene deel van de schaal dus.
Ik heb de voeler op het blok nu al tweemaal vervangen (aangeschaft bij VKO). Ook heb ik de meter in het dasboard vervangen.
De thermostaat heb ik vervangen door één met een hogere temperatuurwaarde.
Dat alles heeft geen enkel effect gehad.
Heel af en toe gaat de temperatuurwijzer direct na het starten wel door naar het midden van de schaal maar zakt dan weer naar links.
De benzinemeter geeft wel een normale waarde aan dus ik verdenk de spanningstabilisator achterop de teller-unit niet direct?
Heeft iemand nog een suggestie hoe dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor jouw reactie.
Met vr. groet,
Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Sluit de kabel die je net heb losgehaald aan op een 20K potmeter.
Zet de potmeter in de middenstand zodat de weerstand 10K is.
Door nu aan de potmeter te gaan draaien zou de temp meter op het dashboard moeten reageren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Zunderdorp
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Met vr, groet, Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Maar als die er zit zou ik die eerst proberen te verdraaien voordat je met de potmeter aan de gang gaat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Na wissel van de voeler (dezelfde vorm, dus makkelijk te verwisselen) met bij de meter passende waarden was de meterstand in orde.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Zunderdorp
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Bedankt voor jouw reactie!
In het VKO-magazijn/webshop komt er maar één voeler naar boven met onderdeelnummer 679852 en als omschrijving: 'Temperatuur sensor 140/164 6-12V B18/B30
'67--'72'.
Als jou een ander nummer bekend is hoor ik dat graag van je!
In ieder geval bedankt zover.
Met vr. groet, Robert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Zunderdorp
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Als je dan de potmeter zodanig insteld dat je tevreden ben met de stand van de temp meter dan meet je de weerstand van de pot op.
Het vershil tussen de weerstand van de pot en de weerstand van de sensor bepaald de waarde van de weerstand.
Is de weerstand van de pot hoger dan de sensor, dan zet je een weerstand met de waarde van het verschil er bij in serie.
Is de weerstand van de pot lager dan de sensor, dan zet je een weerstand erbij paralel aan de sensor. De waarde bereken je met deze tool www.allaboutcircuits.com/tools/parallel-resistance-calculator/
Echter, deze laatste optie veranderd wel de curve van de sensor dus mss beter niet doen.
Hoe zit het met de stelschroef? Is die al gevonden? Dat zou je probleem gelijk kunnen verhelpen zonder weerstand gedoe....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.