temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen

Lees meer
02-03-2023 09:10 - 02-03-2023 09:15 #202322 door Robert Zunderdorp
temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen is gemaakt door Robert Zunderdorp
Hallo,

Ik heb een vraag over de temperatuurmeter van mijn Volvo 164 en misschien zijn er mensen hier die mij verder op weg kunnen helpen.

Ik rijd een Volvo 164 B30A automaat op LPG, bouwjaar 1970.
De temperatuurmeter in het meterhuis komt bij warme motor nog niet eens aan het eerste witte streepje aan de linkerkant van de schaal, in het meest linker groene deel van de schaal dus.
Ik heb de voeler op het blok nu al tweemaal vervangen (aangeschaft bij VKO). Ook heb ik de meter in het dasboard vervangen.
De thermostaat heb ik vervangen door één met een hogere temperatuurwaarde.
Dat alles heeft geen enkel effect gehad.
Heel af en toe gaat de temperatuurwijzer direct na het starten wel door naar het midden van de schaal maar zakt dan weer naar links.
De benzinemeter geeft wel een normale waarde aan dus ik verdenk de spanningstabilisator achterop de teller-unit niet direct?
Heeft iemand nog een suggestie hoe dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor jouw reactie.
Met vr. groet,
Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 12:15 #202324 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Haal de verbinding met de temp sensor los en meet de weerstand van de sensor. Ik weet niet wat de weerstand precies moet zijn maar laten we voor het voorbeeld even uitgaan van 10K (10.000 ohm).
Sluit de kabel die je net heb losgehaald aan op een 20K potmeter.
Zet de potmeter in de middenstand zodat de weerstand 10K is.
Door nu aan de potmeter te gaan draaien zou de temp meter op het dashboard moeten reageren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 12:24 #202325 door Robert Zunderdorp
Beantwoord door Robert Zunderdorp in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Hallo Roland, dank voor jouw reactie. Ik ga ermee aan de slag. Ik dacht ook wel eens gehoord te hebben dat er aan de achterzijde van de meter in het dashboard een stelschroef zou zitten. Komt dat jou bekend voor?

Met vr, groet, Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 13:12 #202327 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Nee, geen idee of er een stelschroef zit.
Maar als die er zit zou ik die eerst proberen te verdraaien voordat je met de potmeter aan de gang gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 13:56 #202329 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Heb je de juiste voeler die van waarden bij je meter past? Ik had eens het tegenovergestelde: de temperatuurmeter ging veel te hoog.
Na wissel van de voeler (dezelfde vorm, dus makkelijk te verwisselen) met bij de meter passende waarden was de meterstand in orde.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 15:27 #202330 door Robert Zunderdorp
Beantwoord door Robert Zunderdorp in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Hallo Rudi,

Bedankt voor jouw reactie!
In het VKO-magazijn/webshop komt er maar één voeler naar boven met onderdeelnummer 679852 en als omschrijving: 'Temperatuur sensor 140/164 6-12V B18/B30
'67--'72'.  
Als jou een ander nummer bekend is hoor ik dat graag van je!
In ieder geval bedankt zover.
Met vr. groet, Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 15:45 #202331 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Dat nummer is volgens het onderdelenboek het juiste, andere nummers heb ik helaas niet voor je (ik heb toen de voelers uitgeprobeerd die ik had liggen tot ik een bij de temperatuurmeter passende had).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 16:14 #202335 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Met een weerstand in serie of parallel aan de sensor krijg je de meter ook in et gareel....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 17:34 #202337 door Robert Zunderdorp
Beantwoord door Robert Zunderdorp in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Roland, dat lijkt me een eenvoudig te realiseren optie, blijft alleen nog de vraag hoeveel ohm die weerstand zou moeten hebben? Trial & error?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2023 17:52 - 02-03-2023 17:54 #202338 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic temperatuurmeter 164 blijft links in de schaal hangen
Eerst vervang je de sensor door een potmeter zoals ik al eerder beschreef.
Als je dan de potmeter zodanig insteld dat je tevreden ben met de stand van de temp meter dan meet je de weerstand  van de pot op.
Het vershil tussen de weerstand van de pot en de weerstand van de sensor bepaald de waarde van de weerstand.
Is de weerstand van de pot hoger dan de sensor, dan zet je een weerstand met de waarde van het verschil er bij in serie.
Is de weerstand van de pot lager dan de sensor, dan zet je een weerstand erbij paralel aan de sensor. De waarde bereken je met deze tool www.allaboutcircuits.com/tools/parallel-resistance-calculator/
Echter, deze laatste optie veranderd wel de curve van de sensor dus mss beter niet doen.

Hoe zit het met de stelschroef? Is die al gevonden? Dat zou je probleem gelijk kunnen verhelpen zonder weerstand gedoe....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.