Verlichting Amazon werkt niet

Lees meer
19-01-2023 03:38 #201768 door Remco Mak
Verlichting Amazon werkt niet is gemaakt door Remco Mak
hulp gevraagd , met naar huis rijden merkte ik dat mijn recht koplamp en mijn stadslicht (die bij de knipperlichten )links en rechts  het niet deden . Achterlicht en grootlicht (voetschakelaar) en knipperlicht doen het wel , is dit toeval dat beide stadslichten en rechter dimlicht kapot zijn of is er een probleem met de bedrading of schakelaar ? (De vier zekeringen onder de motorkap zijn heel ) of zitten er nog meer zekeringen ? Het gaat om een Amazon b20 uit 69

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 09:02 #201769 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Verlichting Amazon werkt niet
Goedemorgen Remco,

Lijkt mij een massa-probleem, zou beginnen met de 4 zekeringen even eruit helen een voor een en dan een klein beetje het metaal aan de zijkanten per zekering weer wat gangbaar maken (klein schuurpapier of met mesje wat schrapen).
Als dit niet zal helpen, dan zou de centrale massa verbinding even los moeten maken en opnieuw monteren. Controleer dan de rest van de bedrading.
Mocht dit niet helpen, kijk dan of er TC lid advies kan geven of iemand uit de regio.

Met vriendelijke groet&
Jan Venema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 10:10 #201770 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Verlichting Amazon werkt niet
Jan Venema , dank je dat ga ik vanmiddag proberen 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 12:46 - 19-01-2023 12:47 #201771 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Verlichting Amazon werkt niet
Ik verwacht niet dat het een probleem is met de zekeringen want je achterlichten doen het nog wel. En de achterlichten zitten op dezelfde zekering als je stadslichten.
V.w.b. het dimlicht denk ik dat je lamp kapot is want je groot licht aan die kant doet het nog wel. Dit deel is overigens NIET afgezekerd!!!
V.w.b. de stadslichten; kleine kans dat allebei je lampjes stuk zijn maar niets val uit te sluiten. Grotere kanshebber zijn de fittingen van de stadslichten. Die willen nog al eens corroderen met slecht contact als gevolg.
Remedie, even de boel open schroeven en goed kijken wat er aan de hand is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2023 17:47 - 20-01-2023 00:21 #201782 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Verlichting Amazon werkt niet
Han misdom , dank je je had gelijk. 
na alle contacten vanaf het verbindingsblokje bij het linker licht nagelopen te hebben met een spaningsschroeverdraaier tot aan de punten van de lampen houders en er overigens bij alle punten stroom op stond toen de schakelaar aan stond  kwam ik er achter dat het inderdaad zo simpel was om de lampen/bolletjes tevervangen en nu doet alles het weer ,blijft het wel vreemd vinden dat het toeval is dat er precies tegelijk 4 lampen bolletjes stuk zijn gegaan maar goed het werkt gelukkig weer 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 10:38 #201788 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verlichting Amazon werkt niet
Dit is vaak een massa probleem, maar dat alle lampjes kapot zijn doet vermoeden dat er een kortsluiting is geweest. Check de stekkers van de bedrading naar het front, het heeft behoorlijk geregend, door ze even los te trekken, te schuren en weer in elkaar te schuiven.
Bij een massa probleem gaat de stroom 'zoeken' en krijg je soms de vreemdste elektrische fenomenen.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
20-01-2023 11:12 - 20-01-2023 11:17 #201789 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Verlichting Amazon werkt niet
Hallo Remco,

Als er idd ineens een aantal lampjes kapot gaan, kan dit het gevolg zijn van een te hoge spanning geleverd door de dynamo.
Meet met een voltmeter de spanning op de accu bij een draaiende motor met alle gebruikers uit, de spanning mag niet hoger zijn dan  14 volt.
Als de spanning veel hoger is, duidt dit op een defecte spanningsregelaar en branden je lampjes successievelijk door.

Overigens branden lampjes niet door bij een kortsluiting; hoogstens branden dan de zekeringen door. (en / of de bedrading)

In aanvulling op het niet gezekerd zijn van het dim-grootlicht door Han Misdom, dat is idd een apart punt. Als je veel rijdt met een amazon is het raadzaam dit systeem om te bouwen naar relais gestuurd en te voorzien van een aparte voeding en zekeringen.
Bijkomend voordeel is dat de schakelaar in het dashboard en de voetschakelaar alleen gebruikt worden voor de stuurstroom van de relais en niet de hoofdstroom van de lampen te verwerken krijgen. Hierdoor branden deze schakelaars veel minder in.

Gr, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2023 01:59 #203970 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Verlichting Amazon werkt niet
Hoi Cor zit nu toevallig mn oude bericht door te lezen en je heb helemaal gelijk . ik ben er een paar maanden geleden achter gekomen dat er een nieuwe spanningsregelaar en accu op/in moest komen er kwam maar liefst 16 volt binnen . Na vervanging geen lampen verslinder meer 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.