ruitenwisser schakelaar ? relais

Lees meer
01-01-2023 18:03 #201534 door Emile Jansen
ruitenwisser schakelaar ? relais is gemaakt door Emile Jansen
Dag , in mijn Volvo 244 GLE (januari 1979 op kenteken) doet mijn ruitenwisser schakelaar het,  behalve in stand 1 (zie bijgevoegde foto)
          in welke stand om de 5 seconden 1 slag zou moeten plaats vinden. Hoe vind ik uit of dit aan de schakelaar zélf dan wel aan het
          ruitenwisser relais ligt ?

Groet , Emile Jansen 
          
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-01-2023 20:20 - 01-01-2023 21:37 #201537 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic ruitenwisser schakelaar ? relais
Eerste gedachte: na sproeien (handel naar je toe trekken) zou de intervalslag ook geactiveerd moeten worden, maar betreft het een ander punt op schakelaar. Als sproeier wel werkt, maar geen slag er op volgt, zet ik in op relais defect. Als er wel slag volgt zou het we schakelaar kunnen zijn.
Overigens zijn deze beiden vanaf een tientje in we shop hier verkrijgbaar. Let wel op dat er ook 5-pins schakelaars zijn, zonder interval stand. Je hebt 6 pins met tikje omhoog nodig!
En voor relais zijn er ook 'gele' versies die een verstelbaar interval hebben (aan, uit en weer aan. tijd tussen aan-aan wordt dan je interval, zo begreep ik).Komt geloof ik uit 900, maar past ook in 200. Wel iets duurder en niet in webshop hier zover ik weet.

Naschrift: er zijn inderdaad gele 'programmeerbare' relais, maar niet ae gele lijken dat ook te zijn. Niet blind op varen en even checken dus!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2023 20:25 #201538 door Emile Jansen
Beantwoord door Emile Jansen in topic ruitenwisser schakelaar ? relais
Dank voor de “6pins” tip ! … alle standen werken 
(ook de sproeier stand + slag/slagen erna) … alleen stand 1 ( om de 5 sec een slag voor tijdens motregen ) werkt niet … 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-01-2023 21:26 #201539 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic ruitenwisser schakelaar ? relais
De 5 pins versie is verder overigens wel compatibel met de 6 pins, er zit alleen een loze ruimte waar een pin hoort en heeft geen standje omhoog (1 in jouw plaat). Dus eigenlijk wat je nu ook hebt...

Verder zie ik (via link) dat in het relais de schakelingen bij interval en sproeien niet gelijk circuit lopen. Dus mogelijk dat relais toch nog stuk is.
Mogelijk kun je meten of er (voldoende) spanning het relais ingaat en/of uitkomt? Desnoods met lampje aansluiten op de pinnen bij relais?
Zie hier voor meer info:
www.volvo-academy.com/docman-zoek/models...ma-s-240-260-79/file
Rond blz 75 ergens.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2023 22:27 #201541 door Emile Jansen
Beantwoord door Emile Jansen in topic ruitenwisser schakelaar ? relais
wauw … dit boek zoek ik al tijden … ook mbt andere elec. vraagsels .. ik ga me er in verdiepen … heb jij overigens een link voor mij waar ik deze “green books “ kan vinden ? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2023 00:11 - 02-01-2023 00:13 #201542 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic ruitenwisser schakelaar ? relais
Ik breek even in! Kijk is rond voor jouw auto bij volvo-academy.com
De meeste documenten die daar (nog) niet staat, tref je hier op de site onder documentatie>toegelaten modellen>[kies daarna je serie]. Volvo Academy is een project in aanbouw dus dat wordt steeds groter met dank aan meerdere actieve leden, waarvoor hulde!

EDIT: ik zie dat je nieuw lid bent, welkom dus! Ik raad in dat geval sowieso aan om rond te kijken op de volvokv site (in en buiten het forum); er staat genoeg! + Voorstellen op het forum onder 'ik en mijn Volvo' wordt gewaardeerd, maar is natuurlijk niet verplicht!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.