Ruitenwisser P210 vraag

Lees meer
21-12-2022 10:26 #201370 door Jeroen Brouwers
Ruitenwisser P210 vraag is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Nav het artikel over de ruitenwisser van Joan (okt 22) dacht ik eens te kijken of ik mijn oude wisser nog aan de gang zou kunnen krijgen... Model wat ik heb is iets anders maar het principe is natuurlijk hetzelfde.

Netjes alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gevet en weer in elkaar. Het plaatje bovenop waar de armen van de contactpunten vastzitten was kapot (vandaar dat ie het niet meer deed... ) dus die nieuw gemaakt en zo voor het eerst gewerkt met koperen klinknageltjes. Met een nieuw veertje van de VKV alles weer werkend: de motor draait!



Nu loop ik vast op 2 dingen: 
1) de motor draait maar met de aansluiting op 53 en 31 maar 1 kant op als ik m op een accu aansluit om te testen. De arm mechaniek werkt, maar stopt natuurlijk aan het eind van zijn bereik.
Hoe wordt de polariteit dan omgekeerd als ik deze zou monteren in de auto? Ik verwacht toch iets in dit systeem en niet nog ergens erbuiten.... 

2) de aansluiting van 31b naar 53a krijg ik niet werkend. Maar misschien snap ik het niet goed. Deze 2 aansluitingen verbinden de koperen strip erboven. Als ik die naar beneden druk, stopt de motor. Als ik hier goed lees, is dat de Park functie.
Er lijken iets van contact punten in die lip te zitten en die heb ik al eens wat geschuurd. Maar als ik stroom op 53a zet, gebeurd er niets. Ik zou verwachten dat door het bekrachtigen die lip naar beneden getrokken wordt, maar dat gebeurd niet. Ik mis hier iets aan info, zo lijk het, en hoop dat iemand kan helpen.

 


Dank alvast voor de hulp

Mvg
Jeroen

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 15:35 #201375 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Ruitenwisser P210 vraag

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 21:05 #201382 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Ruitenwisser P210 vraag
Hi Leo,
Ja die ken ik en heb ik goed doorgenomen. Maar hoe die lip nou precies zou moeten werken wordt daar mi niet beschreven..
Idem qua polariteit; zit nog te denken dat dat somehow via de switch geregeld wordt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 21:37 #201384 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Ruitenwisser P210 vraag
Hallo Jeroen, 

1. De motor draait niet de andere kant op, deze draait maar in 1 richting. Het stangenstelsel zorgt voor de heen-en-terug-beweging van de ruitenwissers. 

Als ik het schema goed interpreteer:
2.
de ruitenwissermotor heeft een verbinding met de massa 31.
53a is een + (die via het contact altijd aan is)
31b (massa nr 2) is via de schakelaar aan de massa verbonden om de ruststand te bereiken
53 (+) maakt via de schakelaar contact  en moet je activeren om de ruitenwissers te laten bewegen, Let op. 31b mag dan niet aan de massa liggen. 

Testen:
31 aan massa en 53a aan +, dan 53 aan de plus = Motor draait rond. 
53 loshalen. 31b aan massa aansluiten, en motor draait naar ruststand. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2022 11:36 #201396 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Ruitenwisser P210 vraag
Hi
Ik snap. Ik heb een schakelaar gevonden en dan wordt het een stuk duidelijker.

Qua rotatie: mijn assumptie was niet correct. In de foto hieronder zie je op het huis (motor staat op de kop) een pinnetje uitsteken, alsmede de hoofdas die wat uitsparingen heeft. Ik meende dat het pinnetje op het 'hoge' deel van de uitsparingen moest stoppen (en dan dus weer terug moest) maar als ik het kunststof wieltje (die zwarte linksboven) eruit haal, dan draait de hoofdas gewoon helemaal rond.

 

Het probleem bij mij zit in de vertanding: een aantal tanden zijn te ver versleten waardoor de overbrenging niet meer doorloopt en het kleine tandwieltje dat bovenop het zwarte tandwiel zit, gaat slippen.
Gelukkig is die nog leverbaar

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 13:33 - 27-12-2022 13:35 #201454 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Ruitenwisser P210 vraag
Nou, volgende probleem: nieuwe hoofdas besteld en supersnel geleverd zo voor de kerst. Dacht m nog even te plaatsen vandaag maar nou blijken er toch wat verschillen...

   

Je ziet hier rechts de nieuwe as, met in het rood aangetekend een soort lipje op het bredere deel van de as. Rechts dus de oude die dat niet heeft.
De nieuwe past dus prima, maar gaat niet diep genoeg in het gat, waardoor dus de behuizing niet dicht gaat.....

Any ideas wat ik nou moet doen?

Grt
Jeroen

PS, diepte van het korte deel vd as is verder gelijk aan de oude dus die zou er diep genoeg moeten inpassen, Het is echt die 'lip' die je in het vet een spoor ziet maken (bij het groen, niet goed te zien).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.